GDDKIA: S5 w woj. kujawsko-pomorskim zgodnie z planem
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2021-08-19
Droga ekspresowa S5 w woj. kujawsko-pomorskim została podzielona na siedem odcinków realizacyjnych od granicy województwa z Wielkopolską do węzła Nowe Marzy na połączeniu z autostradą A1 (koło Grudziądza), z czego cztery zostały do tej pory oddane do ruchu. Łączny koszt inwestycji to ok. 3,4 mld zł, z czego dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko to prawie 1,8 mld zł.
W różne strony z węzła Bydgoszcz Zachód. Trzy odcinki drogi S5 nadal w budowie
Przypomnijmy, umowy na zaprojektowanie i budowę około 130 km drogi ekspresowej S5 podpisano jeszcze w 2015 roku. Inwestycja zakłada oddanie dwóch jezdni drogi ekspresowej z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku, z rezerwą na trzeci pas.
Mimo, że droga miała być gotowa w 2019 roku to nadal trwają prace budowlane na większości trasy. Po rozwiązaniu umowy z firmą Impresa Pizzarotti dopiero w maju 2020 roku wznowiono budowę dwóch odcinków na trasie Bydgoszcz – Nowe Marzy (autostrada A1), a nieco wcześniej na trzecim fragmencie Bydgoszcz Błonie – Szubin. Łącznie to prawie 55,5 km trasy, której budowa stanęła wiosną 2019 roku.
Zaawansowanie budowy trzech odcinków drogi ekspresowej S5 w woj. kujawsko pomorskim – stan na początek sierpnia 2021 r.
S5 Bydgoszcz Błonie - Szubin Północ
Odcinek z Szubina do Bydgoszczy stanowi ostatni brakujący łącznik trasy S5 między Bydgoszczą a Poznaniem i dalej Wrocławiem. Zaawansowanie rzeczowe na koniec lipca wynosiło ponad 66,8 proc. Prace realizuje konsorcjum firm PBDiM Kobylarnia (lider) i Mirbud (partner)
Wykonawca odcinka położył już nawierzchnię na większości drogi. Jedynie na krótkim fragmencie, na styku z funkcjonującą już obwodnicą Bydgoszczy, trwają prace ziemne przy formowaniu korpusu drogi. Montowane są ekrany przeciwhałasowe i bariery drogowe. Przewidywane otwarcie tego prawie 10-kilometrowego odcinka to IV kwartał 2021 r.
Prace na odcinku Bydgoszcz Białe Błota - Szubin mają zakończyć się w tym roku. Zdjęcia: GDDKIA
S5 Bydgoszcz Północ - Świecie Południe
Od przejęcia wiosną ubiegłego roku placu budowy przez nowego wykonawcę (konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud), prace kontynuowane są na całym odcinku S5 Świecie Południe - Bydgoszcz Północ. Droga, poza krótkim fragmentem w m. Borówno, powstanie po śladzie DK5. To wymusiło na wykonawcy, podobnie jak w przypadku północnego odcinka Nowe Marzy - Świecie Południe, dokonanie szeregu zmian w organizacji ruchu w celu otwarcia nowych frontów robót. Pod koniec lipca br. przełożono ruch na 2-kilometrowym odcinku w m. Gruczno. Zmiana pozwoliła na budowę nowego węzła drogowego w tym rejonie.
Zaawansowanie rzeczowe na koniec lipca wynosi 36,9 proc. Planowane zakończenie budowy ponad 22-kilometrowego odcinka to III kwartał 2022 r. Wykonawca prac jest konsorcjum Kobylarni i Mirbudu.
Budowa drogi ekspresowej S5 Bydgoszcz - Świecie, połowa sierpnia 2021 r. Zdjęcia: GDDKIA
S5 Świecie Południe - Nowe Marzy
Od wiosny 2020 r. ponownie ruszyły prace na całym odcinku przyszłej drogi ekspresowej S5 Świecie Południe Marzy o długości 23,3 km. Droga powstaje w ciągu „starej” drogi krajowej nr 5 oraz odcinka DK91. W wielu miejscach wprowadzono ruch na nową jezdnię przyszłej drogi ekspresowej i otwarto kolejne fronty robót. Pod koniec wakacji planowane jest otwarcie łącznic na węźle Świecie Południe, które ułatwią wjazd do Świecia od strony Bydgoszczy.
Na koniec lipca br. zaawansowanie rzeczowe wyniosło 40,5 proc. Planowany termin otwarcia drogi to III kwartał 2022 r. Obecnym wykonawcą prac jest firma Budimex.
Budowa nasypu w ciągu odcinka drogi ekspresowej S5 Nowe Marzy - Świecie. Zdjecia: GDDKIA
GDDKIA wybrała wykonawcę autostrady A4 Wrocław – Legnica i nowej drogi S5
W planach nowe kilometry trasy S5
Po ukończeniu wszystkich odcinków, droga ekspresowa S5 w woj. kujawsko-pomorskim będzie miała 128 km długości. W kolejnych latach przewidziana jest jej dalsza budowa w celu połączenia autostrady A1 w okolicach Grudziądza z drogą ekspresową S5 w Ostródzie. Droga będzie miała około 90 kilometrów. W przypadku tego zadania 4 sierpnia br. otwarto oferty w trwającym przetargu na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z materiałami do decyzji środowiskowej.
Nowe 90 kilometrów trasy S5
Droga ekspresowa S5 będzie jedną z najważniejszych dróg szybkiego ruchu w kraju. Obecnie łączy Autostradową Obwodnicę Wrocławia A8 na węźle Wrocław Północ z autostradą A2 na węźle Głuchowo na obwodnicy Poznania, a docelowo połaczy się z autostradą A1 (węzeł Nowe Marzy w okolicy Grudziądza) i dalej z drogą ekspresową S7 w woj. warmińsko-mazurskim na obwodnicy Ostródy. Na wysokości Poznania trasa komunikuje się z drogą ekspresową S11, a w Bydgoszczy z drogą ekspresową S10.