1. Strona główna
  2. Informacje
  3. GDDKIA szuka wykonawców dla A50 i S50 Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej

GDDKIA szuka wykonawców dla A50 i S50 Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej

  1. Michał Zawadzki
  2. conadrogach.pl
  3. 2022-01-12
GDDKIA szuka wykonawców dla A50 i S50 Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej
Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej A50/S50 połączy się z planowaną drogą ekspresową S10 z Torunia. Mapa: GDDKIA
Trwa postępowanie przetargowe na opracowanie możliwych wariantów przebiegu oraz dokumentacji potrzebnej do złożenia wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla odcinków autostrady A50 i drogi ekspresowej S50 po zachodniej stronie Warszawy. Trasa ma być realizowana wspólnie z nowym odcinkiem drogi ekspresowej S10 Toruń – Warszawa.

Do tej pory powstało Studium korytarzowe dla drogi ekspresowej S10 (odcinek Toruń - Warszawa) wraz z Obwodnicą Aglomeracji Warszawskiej S50/A50. Przebieg przyszłej S10 od autostrady A1 w kierunku połączenia z OAW zakłada przejście w sąsiedztwie Płocka w sposób umożliwiający przejęcie ruchu tranzytowego przechodzącego przez miasto, z uwzględnieniem skomunikowania z rafinerią i jej rozbudowy. Połączenie z Obwodnicą Aglomeracji Warszawskiej przewidziano na przecięciu z obecną DK50 pomiędzy Wyszogrodem a Płońskiem. Szacunkowa długość S10 wyniosłaby ok. 100 km.

Droga ekspresowa S10 przez Włocławek. Taki wariant GDDKIA uznaje za najkorzystniejszy

Planowane korytarze drogi ekspresowej S10

Planowane korytarze drogi ekspresowej S10 Toruń - Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej. Mapa: GDDKIA


Warianty OAW to jedynie osie korytarzy wskazane podczas opracowania Studium korytarzowego. Korytarze dla danego wariantu mają po ok. 5 km szerokości, z dodatkowymi poszerzeniami w miejscach wymagających szerszych analiz. Docelowo pod przyszłą budowę drogi na odcinku szlakowym potrzebny będzie pas o szerokości ok. 100 m. Nieco więcej w miejscach węzłów i MOP.

Autostrada a droga ekspresowa – jakie są różnice?

W II połowie grudnia 2021 drogowcy ogłosili postępowania przetargowe na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz uzyskaniem decyzji środowiskowej dla dwóch odcinków Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej po zachodniej stronie Warszawy.

 S2 – kompletna droga ekspresowa na mapie, Południowa Obwodnica Warszawy

Mapa z korytarzem przebiegu Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej, dwa odcinki po stronie zachodniej

Mapa z korytarzem przebiegu Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej w ciągu autostrady A50 i drogi ekspresowej S50. Mapa: GDDKIA 

Na obwodnicę Aglomeracji Warszawskiej OAW i drogę S10 potrzeba dużo czasu i pieniędzy

S50 - odcinek od S10 do DK92

Planowana inwestycja zlokalizowana jest w województwie mazowieckim w powiatach płońskim, płockim i sochaczewskim. Obejmuje obszar gmin Naruszewo, Wyszogród, Młodzieszyn, Rybno i Sochaczew, z możliwością lokalizacji również na obszarach sąsiednich gmin. Początek odcinka założono na połączeniu z planowaną drogą ekspresową S10, wstępnie w rejonie m. Nacpolsk, w powiązaniu z sąsiednim zadaniem w ciągu dróg ekspresowych S10 i S50. Koniec odcinka założono na przecięciu z drogą krajową nr 92 po południowo-zachodniej stronie Sochaczewa, wraz z węzłem z drogą krajową nr 92 i w powiązaniu z sąsiednim zadaniem w ciągu Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej.

S50/A50 - odcinek od DK92 do S7

Planowana inwestycja zlokalizowana jest w województwie mazowieckim na obszarze powiatów sochaczewskiego, żyrardowskiego, grodziskiego, grójeckiego i piaseczyńskiego. Obejmuje obszar gmin Sochaczew, miasto Sochaczew, Nowa Sucha, Teresin, Wiskitki, Jaktorów, Puszcza Mariańska, Radziejowice, Mszczonów, Żabia Wola, Pniewy, Tarczyn oraz Grójec, z możliwością lokalizacji również na obszarach sąsiednich gmin. Początek odcinka założono na przecięciu z drogą krajową nr 92 po południowo-zachodniej stronie Sochaczewa, w powiązaniu z sąsiednim zadaniem w ciągu Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej. Koniec odcinka założono na połączeniu z drogą ekspresową S7, wstępnie na odcinku Złotokłos - Grójec, w powiązaniu z sąsiednim zadaniem w ciągu Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej.

- Studium korytarzowe jest pierwszym elementem dokumentacji projektowej i służy wstępnej ocenie zasadności budowy drogi i pozwala podjąć decyzję o prowadzeniu dalszych prac. Taka analiza, ze szczególnym uwzględnieniem relacji z obszarami o różnych funkcjach przestrzennych, w tym objętymi ochroną (środowisko przyrodnicze, zabytki, struktura osiedleńcza, budowa geologiczna itp.), pozwala na wybór optymalnych korytarzy drogowych, tj. najmniej konfliktowych i jednocześnie realnych pod względem ekonomicznym – wyjaśniają drogowcy.

Wykonawca Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z materiałami niezbędnymi do uzyskania DŚU dla części OAW między jej północnym połączeniem z S10 i południowym z S7 przeanalizuje obszar wskazany na mapie. Zaproponuje w nim możliwe warianty przebiegu drogi.

Ustalenie docelowego przebiegu inwestycji nastąpi w procedurze wydania DŚU przez właściwego miejscowo Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska. Rozwiązanie, dla którego zostanie wydana DŚU, na kolejnym etapie prac projektowych będzie jeszcze uszczegóławiane. Kolejny etap inwestycji będzie realizowany po zapewnieniu finansowania.

 

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na autostradzie A50 Utrudnienia na drodze S10 Jak dojadę - Warszawa