S1 w 2023 roku. Pięć odcinków w realizacji, Mysłowice – Oświęcim z problemami w przetargu
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2020-10-26
Obecnie w realizacji, jest pięć odcinków drogi ekspresowej S1. Patrząc od północy są to kolejno druga jezdnia drogi S1 na odcinku Pyrzowice - Podwarpie, Pyrzowice - Podwarpie, następnie dwa z trzech mających powstać po nowym śladzie odcinki S1 Mysłowice - Bielsko-Biała, tj. Oświęcim - Dankowice (umowa podpisana 14 maja 2020 r.), Dankowice - Bielsko-Biała (umowa podpisana 3 sierpnia 2020 r.) oraz Przybędza - Milówka, tzw. obejście Węgierskiej Górki. - Na ostatni odcinek drogi S1 między Mysłowicami a Oświęcimiem rozstrzygamy przetarg - dodał Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Autostrada A1 Tuszyn – Częstochowa: nowe odcinki, budowa, terminy, zdjęcia
Droga ekspresowa S1 - mapa przebiegu, odcinki gotowe, w realizacji i przetargu. Mapa: GDDKIA
S1 Pyrzowice - Podwarpie
26 listopada br. miną 2 lata od podpisania umowy na budowę drugiej jezdni drogi ekspresowej S1 pomiędzy Pyrzowicami a Podwarpiem (długość 9,72 km). Zadanie ma być zrealizowane do II kwartału 2021 r.
- Optymalizujemy prace na kontrakcie, tak aby w możliwie najkrótszym terminie uzyskać przejezdności po nowo wybudowanej jezdni. Parce na tym odcinku przebiegają zgodnie z harmonogramem – informuje GDDKIA.
Jak wynika z raportu, zaawansowanie rzeczowe na S1 Pyrzowice – Podwarpie we wrześniu wyniosło 79 proc. Na ukończeniu są już roboty przygotowawcze, roboty ziemne i wzmocnienia gruntu. Odwodnienie wykonano w ponad 78 proc. Budowa podbudowy osiągnęła poziom ponad 65 proc. Ułożono już blisko 40 proc. nawierzchni. Realizacja obiektów inżynierskich jest już w wielu asortymentach na ukończeniu. Do wykonania pozostały jeszcze prace przy dylatacjach, odwodnieniu i wyposażaniu obiektów. Na bieżąco prowadzone są również roboty branżowe budowa kanalizacji deszczowej i zbiorników retencyjnych, przebudowy urządzeń wodnych oraz elektroenergetycznych.
W październiku planowane jest kontynuowanie robót bitumicznych na ciągu głównym trasy S1 od obiektu WE-4/2 w stronę węzła Podwarpie oraz zakończenie wykonywania wykopów w gruntach skalistych oraz zasypek przy obiektach mostowych.
Budowa drogi ekspresowej S1 - druga jezdnia Pyrzowice - Podwarpie. Zdjecia: GDDKIA
S1 Podwarpie - Dąbrowa Górnicza (przebudowa drogi krajowej nr 1 do parametrów drogi ekspresowej)
Umowę na zaprojektowanie i wykonanie blisko 7-kilometrowego odcinka Podwarpie – Dąbrowa Górnicza podpisano 11 września 2020 r. Inwestycja obejmuje przebudowę drogi krajowej nr 1 do parametrów drogi ekspresowej, w tym budowę dwóch węzłów drogowych, przebudowę skrzyżowań z drogami poprzecznymi, przebudowę infrastruktury i urządzeń podziemnych.
Obecnie wykonawca prowadzi roboty przygotowawcze, w tym analizę dokumentacji, urządza zaplecze budowy, organizuje place składowe oraz prowadzi prace projektowe, które powinny zakończyć się do kwietnia 2021 r. Według umowy odcinek będzie gotowy w listopadzie 2023 roku.
Droga S1: Będzie ekspresowo na trasie Podwarpie – Dabrowa Górnicza
S1 Mysłowice (węzeł Kosztowy II) - Oświęcim
Odcinek Mysłowice – Oświęcim o długości 12,8 km nadal pozostaje na etapie przetargu i wyboru wykonawcy (przetarg ogłoszony 10 października 2019 r.). Pod koniec września br. Krajowa Izba Odwoławcza ogłosiła wyrok, w którym uwzględniła odwołanie i nakazała GDDKIA unieważnienie czynności wykluczenia i odrzucenia oferty China State Construction Engineering Corporation Limited oraz powtórzenie czynności badania i oceny ofert z uwzględnieniem oferty tego wykonawcy. GDDKiA zaskarżyła wyrok KIO do sądu okręgowego. Dalsze działania w sprawie będą podejmowane po rozstrzygnięciu sprawy przez sąd.
W ramach odcinka S1 Mysłowice - Oświęcim wybudowana zostanie obwodnica Bierunia o długości 2,1 km, trzy węzły drogowe (Kosztowy II, Lędziny, Bieruń) oraz jedna para Miejsc Obsługi Podróżnych o funkcji wypoczynkowo-usługowej - Lędziny Wschód (klasa II) oraz Lędziny Zachód (klasa III).
S1 Oświęcim - Dankowice
Ponad 15-kilometrowy odcinek nowej drogi S1 Oświęcim – Dankowice za kwotę ponad 989,7 mln zł wybuduje konsorcjum firm PORR oraz Mota-Engil Central Europe ( umowa z 14 maja 2020 r.). Całość zadania zostanie zrealizowana w 33 miesiące, tj. do sierpnia 2023 r.
Inwestycja będzie realizowana w formule „Projektuj i buduj”, co oznacza, że w ramach zadania w pierwszej kolejności zostanie ona zaprojektowana, następnie w oparciu o wykonany i zatwierdzony projekt wybudowana wraz z uzyskaniem wszystkich niezbędnych decyzji pozwalających na użytkowanie tej trasy. Wykonawca będzie miał za zadanie wybudować m.in. dwujezdniową drogę ekspresową po dwa pasy ruchu z rezerwą pod trzeci pas (w pasie dzielącym), trzy węzły drogowe (Oświęcim, Wola, Brzeszcze), a także inne drogi towarzyszące drodze ekspresowej oraz drogi obsługujące tereny przyległe. Droga ekspresowa zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, ochrony środowiska oraz systemy odwodnienia i oświetlenia trasy.
S1 Dankowice - Suchy Potok
Ponad 12-kilometrowy odcinek nowej drogi S1 Dankowice – Suchy Potok za kwotę ponad 586,7 mln zł wybuduje konsorcjum firm konsorcjum Mirbud i Kobylarnia (umowa z 3 sierpnia 2020 r.). Całość zadania zostanie zrealizowana w 33 miesiące, tj. do listopada 2023 r.
Wykonawcy zbudują m.in. dwujezdniową drogę ekspresową S1 po dwa pasy ruchu z rezerwą pod trzeci pas (w pasie dzielącym), dwa węzły drogowe (Stara Wieś i Suchy Potok), a także inne drogi towarzyszące drodze ekspresowej oraz drogi obsługujące tereny przyległe. Droga ekspresowa zostanie wyposażona w Miejsca Obsługi Podróżnych, Obwód Utrzymania Drogi, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, ochrony środowiska oraz systemy odwodnienia i oświetlenia trasy.
S1 Przybędza - Milówka (tzw. obejście Węgierskiej Górki)
Umowa na zaprojektowanie i wybudowanie nowego 8,5-kilometrowego odcinka Przybędza - Milówka czyli obwodnicy Węgierskiej Górki została podpisana 10 października 2019 r. Wartość umowy na zaprojektowanie i wybudowanie tego odcinka drogi wynosi prawie 1,38 mld zł. W ciągu trasy zostaną wybudowane dwa tunele o długościach 830 m i 1000 m oraz trzy mosty i pięć estakad.
Wykonawca inwestycji, konsorcjum spółek Mirbud (lider) oraz Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia i Zrzeszenie Budowlane Interbudmontaż, w pierwszej kolejności, opracował dokumentację projektowo-wykonawczą, która została przyjęta do realizacji 6 maja br. Po trwających, w maju i czerwcu, przygotowaniach tzw. „frontu robót”, rozpoczął się najważniejszy etap realizacji tej inwestycji – roboty budowlane. Całość inwestycji zostanie zrealizowana do sierpnia 2023 r.
Jak wynika z raportu prace budowlane prowadzone są już praktycznie na całym froncie robót. Trwają roboty ziemne w rejonie portali startowych dla tuneli TD-1 oraz TD-2. Rozpoczęcie drążenia kalet planowane jest jeszcze na początku listopada br. Roboty ziemne skupiają się aktualnie na węzłach Przybędza i Milówka oraz na odcinku od Estakady EST-3 (ul. Za Groniem) do tunelu TD-2 przy ul. Nad potokiem. Przygotowywane jest wykonanie palowania dla posadowienia obiektów EST-1 (ul. Zielona Górna), EST-2 (ul. Turystyczna), EST-3 (ul. Za Groniem) oraz EST-4 (ul. Nad Potokiem). Wyprzedzająco prowadzone są również prace związane z wykonywaniem platform roboczych pod sprzęt ciężki dla wykonywanych umocnień. Ponadto kontynuowana jest realizacja dróg serwisowych i technologicznych, robót melioracyjnych, oraz prac w asortymentach branżowych.
Droga ekspresowa S1 częścią międzynarodowego korytarza transportowego
S1 znajduje się w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej. Położona na terenie województwa śląskiego łączy Pyrzowice z granicą ze Słowacją w Zwardoniu. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe od granic Polski jest słowacka autostrada D3 relacji Żylina - Skalite.