1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Kolejny betonowy odcinek drogi S52 – ruszyło betonowanie tunelu na Północnej Obwodnicy Krakowa. Kiedy otwarcie?

Kolejny betonowy odcinek drogi S52 – ruszyło betonowanie tunelu na Północnej Obwodnicy Krakowa. Kiedy otwarcie?

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl, GDDKIA
  3. 2024-05-22
Kolejny betonowy odcinek drogi S52 – ruszyło betonowanie tunelu na Północnej Obwodnicy Krakowa. Kiedy otwarcie?
Maszyna do układania betonu w tunelu w Zielonkach na S52. Zdjęcia: GDDKIA
GDDKIA poinformowała o rozpoczęciu betonowanie nawierzchni drugiego odcinka północnej obwodnicy Krakowa, w tunelu w Zielonkach o długości 653 metrów. Prace potrwają niespełna miesiąc. Pierwszy betonowy odcinek powstał w zeszłym roku w tunelu w Dziekanowicach. To także część budowanej trasy S52 na północ od Krakowa. Kiedy otwarcie S52 – obwodnicy Krakowa?

Spis treści:

Betonowa nawierzchnia S52 w tunelu w Zielonkach koło Krakowa

Północna Obwodnica Krakowa w budowie

Kiedy otwarcie S52 – Północnej Obwodnicy Krakowa?

 

Betonowa nawierzchnia S52 w tunelu w Zielonkach koło Krakowa

Od tego tygodnia (21 maja) ruszyło betonowanie nawierzchni tunelu w Zielonkach o długości 653 metrów. To drugi odcinek budowanej północnej obwodnicy Krakowa. Jak zapowiadają drogowcy, betonowanie potrwa niespełna miesiąc.

- Nawierzchnia betonowa w tunelu w Zielonkach jest układana na specjalnie przygotowanej podbudowie z kruszywa. To kluczowe zadanie wykonują specjalne maszyny, tzw. układarki. Betonowa nawierzchnia układana jest na połowie szerokości jezdni, a po tygodniu na pozostałej części. Prędkość, z jaką układają nawierzchnię, waha się od 24 do 42 metrów na godzinę. Dla porównania, rozściełacze rozkładające najbardziej rozpowszechnioną na drogach nawierzchnię asfaltową poruszają się ponad dziesięciokrotnie szybciej – wyjaśniają drogowcy.

Betonowa nawierzchnia w tunelach trasy S52, obwodnicy Krakowa

Betonowa nawierzchnia w tunelach trasy S52, obwodnicy Krakowa

Zdjęcia: GDDKIA

Północna Obwodnica Krakowa w budowie

Północna Obwodnica Krakowa w ciągu drogi ekspresowej S52 będzie miała długość 12,3 km i dwie jezdnie z trzema pasami ruchu na każdej z nich. Węzły drogowe połączą ją z istniejącym układem komunikacyjnym, a 20 km dróg dojazdowych pozwoli na dogodne dojazdy z obszaru Krakowa i okolicznych miejscowości. Do węzła Modlnica dobudowane zostaną cztery łącznice. Kolejne węzły w kierunku wschodnim to Zielonki, Węgrzce, Batowice i Kraków Mistrzejowice. Ten ostatni węzeł wybudowany zostanie w ramach realizacji S7 i połączy obie drogi ekspresowe, zamykając tym samym ring wokół Krakowa. W ciągu S52 POK powstaną także dwa tunele, 27 obiektów (wiadukty, estakada) i 4 km murów oporowych.

Oba tunele mają łącznie ponad 1,1 km długości. Obiekt w Zielonkach ma 653 m, a w Dziekanowicach 496 m. Między tunelem w Dziekanowicach a węzłem Węgrzyce powstaje najdłuższa na odcinku S52 estakada, mająca prawie 570 metrów długości. Biegnie ona nad ul. Krakowską w Bosutowie i potokiem Sudół Dominikański. Faktycznie ten obiekt składa się z dwóch estakad, o długości 569 m i 565 m. Długości obu konstrukcji są różne, bo są one poprowadzone w łuku. Dlatego obiekt południowy, będący „wewnętrznym” łukiem, jest o niespełna 4 metry krótszy. Jezdnia estakady będzie przebiegać w niektórych miejscach prawie 13 metrów nad poziomem terenu. 

Dłużej poczekamy na S52 Bielsko-Biała – Głogoczów

Mapa drogi S52 - Północnej Obwodnicy Krakowa

Mapa drogi S52 - Północnej Obwodnicy Krakowa

Mapa: GDDKIA

Kiedy otwarcie S52 – Północnej Obwodnicy Krakowa?

Kontraktowy termin oddania tej inwestycji do użytku to wrzesień 2024 roku. Patrząc na zaawansowanie prac z pewnością termin ulegnie przesunięciu. Dowiedzieliśmy się, że trwają analizy dotyczące ewentualnego zmiany tego terminu. Drogowcy tłumaczą to intensywnymi opadami deszczu w ostatnich latach i większym niż pierwotnie planowano zakresem prac archeologicznych.

Niewiele brakuje do ekspresowego połączenia S7 Kraków – Warszawa

Wartość prac budowlanych to prawie 1,9 mld zł, a łączny koszt realizacji to prawie 2,4 mld zł. Budowa Północnej Obwodnicy Krakowa otrzymała prawie 680 milionów zł dofinansowania ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S52 Jak dojadę - Kraków