Kraków przeciwny pomysłom GDDKIA na rozbudowę autostrady A4 - mapy
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2024-02-23
Ministerstwo Infrastruktury zaprezentowało plany rozbudowy autostrady A4 – obwodnicy Krakowa o trzeci pas ruchu. Inwestycja zakłada m.in. łącznie 10 pasów ruchu i drugi most na Wiśle w rejonie węzłów „Bielany” i „Tyniec”. W ramach inwestycji GDDKiA planuje:
- poszerzenie 17 kilometrów autostrady A4 i 3 kilometrów drogi ekspresowej S52 o trzeci pas ruchu
- rozbudowę węzłów drogowych na autostradzie A4 (węzły: „Balice I” i „Kraków Skawina”)
- budowę nowego węzła drogowego w pobliżu lotniska (w zamian za dotychczasowy węzeł „Kraków Balice”)
- nowy przebieg autostrady A4 w rejonie węzła „Kraków Bielany”, stopnia wodnego Kościuszko i węzła „Kraków Tyniec”.
GDDKIA ma ważną decyzję dla inwestycji na połączeniu autostrady A4 i Zakopianki
Według prezentowanych koncepcji, trasa przebiegać miałaby w otulinie oraz na terenie Bielańsko-Tynieckiego Parku Krajobrazowego, korytarzy ekologicznych, obszaru Natura 2000, użytków ekologicznych oraz zielonych terenów spacerowych i rekreacyjnych. Władze Krakowa zaniepokojone są takimi rozwiązaniami i apelują do ministerstwa infrastruktury o ponowną analizę proponowanych założeń w celu ochrony terenów cennych przyrodniczo i historycznie.
Obszary cenne przyrodniczo na trasie autostrady A4 - obwodnicy Krakowa
Mapa: GDDKIA
- Biorąc pod uwagę znaczenie autostrady A4 dla miejskiego układu drogowego (stanowi ona fragment IV obwodnicy Krakowa), w należy przeanalizować wykonanie oddzielnych jezdni dla ruchu tranzytowego i miejskiego. Pozwoli to na zmniejszenie przeplatania ruchu na jezdniach głównych, a tym samym na zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu jazdy oraz efektywności projektowanego układu – podkreśla krakowski magistrat.
Zgodnie ze stanowiskiem miasta, które zostało przekazane do GDDKiA, w zakresie prac zmierzających do budowy drogi ekspresowej S7 na odcinku Kraków-Myślenice, w dokumentacji brakuje wskazania przyszłego połączenia autostrady A4 z drogą ekspresową S7 w wariancie zachodnim, tj. rozpoczynającym się na węźle „Bielany”. Jednocześnie mnoży to pytania o sposób uwzględnienia przyszłej drogi S7 w wykonanych prognozach ruchu.
Sześć lat zajmie projektowanie Zakopianki, S7 Kraków – Myślenice
Kraków nie zgadza się z planami rozbudowy autostrady A4 o trzeci pas ruchu
Mapa: GDDKIA
Władze Krakowa zaznaczają, że oprócz rozwiązania problemu przepustowości autostrady A4 dla przejeżdżających tranzytem, najpierw należy wziąć pod uwagę potrzeby krakowian. Tereny proponowane pod inwestycję stanowią obecnie istotne zaplecze rekreacyjne i przyrodnicze Krakowa.
– Nie wyrażamy zgody na przekroczenie rzeki Wisły po wschodniej stronie stopnia wodnego „Kościuszko”. Takie rozwiązanie wiązałoby się z koniecznością wyburzenia co najmniej kilkudziesięciu budynków mieszkalnych, ingerencją w uroczysko „Celiny” oraz kolizjami z: torem kajakowym, drogą wojewódzką nr 780, planowanym nowym przebiegiem drogi wojewódzkiej nr 774. Takie warianty rozbudowy A4 nie są akceptowalne – mówi Andrzej Kulig, zastępca prezydenta Krakowa ds. polityki społecznej i komunalnej.
Mapa planem rozbudowy autostrady A4 - obwodnicy Krakowa
Mapa: GDDKIA
Jest plan wielkiej rozbudowy autostrady A4 – obejmie 460 km
Umowę na opracowanie dokumentacji projektowej dla rozbudowy o trzeci pas ruchu odcinka południowej obwodnicy Krakowa w ciągu autostrady A4 od węzła Balice do ul. Kąpielowej zawarto w październiku 2022 roku. Wykonawcą prac o wartości ok. 7 mln zł jest firma Ivia. Zadanie ma zostać wykonane w ciągu czterech lat od podpisania umowy.