Na autostradzie A4 powstają inteligentne systemy zarządzania ruchem
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2022-02-23
Jeszcze we wrześniu 2020 roku podpisano umowę na objęcie autostrady A4 i Autostradowej Obwodnicy Wrocławia A8 Krajowym Systemem Zarządzania Ruchem Drogowym. Dolnośląski i opolski odcinek autostrady A4 oraz Autostradowa Obwodnica Wrocławia A8 zostaną wyposażone w jednolity, zintegrowany inteligentny system teleinformatyczny, umożliwiający uruchomienie usług ITS na autostradowych odcinkach w regionie.
Autostrada A4 na Dolnym Śląsku. Jak powstawała i jaka będzie nowa A4 Wrocław – Legnica i A4 Legnica – Krzyżowa. Mapy i warianty przebiegu
Obecnie na autostradzie A4 koło Wrocławia trwa budowa fundamentów pod bramownice tablic zmiennej treści . Prace prowadzone są na odcinku pomiędzy węzłami Wrocław Południe a Wrocław Bielany Wrocławskie.
Prace w ciągu autostrady A4 węzeł Bielany Wrocławskie - Wrocław Południe. Zdjęcia: GDDKIA
Umowa na wykonanie Systemu Zarządzania Ruchem obejmuje dolnośląski i opolski odcinek autostrady A4 od węzła Wrocław Południe aż do granicy z województwem śląskim oraz Autostradową Obwodnicę Wrocławia A8 (AOW A8). Podpisany z konsorcjum firm Wasko (lider) i Trax Elektronik (partner) kontrakt zobowiązuje wykonawcę nie tylko do wdrożenia systemu, ale również do świadczenie usług wsparcia i utrzymania przez 5 lat. Wdrażanie systemu będzie realizowane etapowo. W pierwszej kolejności wykonawca opracował kompleksowy projekt przebudowy i modernizacji Centrum Zarządzania Ruchem (CZR) na Widawie (Wrocław) oraz projekt wdrożenia Systemu Zarządzania Ruchem. W następnym etapie wykonywane są roboty budowalne w CZR i wyposażanie go w niezbędne urządzenia oraz wdrożenie poszczególnych elementów systemu, w szczególności moduły wdrożeniowe rozproszone wraz z infrastrukturą sprzętową w pasie drogowym oraz rozwiązania ICT dla CZR.
W ramach umowy część dolnośląskiego i cały opolski odcinek A4 oraz Autostradowa Obwodnica Wrocławia A8 zostaną wyposażone w nowoczesne urządzenia na bieżąco monitorujące warunki ruchu drogowego i jego zmiany. To pozwoli na dynamiczne zarządzanie ruchem poprzez chociażby sterowanie prędkością i pasami ruchu, wykrywanie zdarzeń czy też sterowanie koordynowanymi sygnalizacjami świetlnymi. Dodatkowo w czasie podróży przekazywane będą kierowcom istotne informacje, m.in. o warunkach ruchu i czasach podróży, o zdarzeniach na drodze, warunkach atmosferycznych czy objazdach. To wszystko przełoży się przede wszystkim na wyższy poziom bezpieczeństwa i komfortu podróży. Integracja Systemu z systemem centralnym planowana jest do końca 2022 roku.
Wojsko na autostradach i drogach ekspresowych. Czy można wyprzedzić kolumnę wojskową?
Krajowy System Zarządzania Ruchem (KSZR) stanowi zbiór powiązanych ze sobą projektów i działań, których efektem będzie wdrożenie zintegrowanego systemu teleinformatycznego umożliwiającego świadczenie usług dynamicznego zarządzanie ruchem, informacją o warunkach ruchu na sieci dróg krajowych, wsparcie procesów utrzymania infrastruktury drogowej oraz zarządzania majątkiem. Celem głównym projektu jest poprawa efektywności infrastruktury transportowej dróg położonych w korytarzach sieci bazowej TEN-T na terenie Polski.
Poszczególne Usługi ITS będą realizowane przez urządzenia ITS, zwane modułami rozproszonymi, zainstalowane w pasie drogi oraz moduły centralne, czyli systemy informatyczne (oprogramowanie, repozytoria danych) eksploatowane w Centrach Zarządzania Ruchem (CZR), obwodach, rejonach, oddziałach i Centrali.
Rozwiązania te mają usprawnić pracę GDDKiA poprzez zwiększoną automatyzację procesów oraz procedur przy zastosowaniu narzędzi dostarczonych przez KSZR, co w konsekwencji doprowadzi do poprawy jakości zarządzania infrastrukturą drogową i skuteczniejszego funkcjonowania.