Na północy powstaje ekspresowa S7 pomiędzy Napierkami i Płońskiem
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2020-12-02
Od północy na czterech odcinkach od Napierek do Płońska trwa realizacja robót. Termin zakończenia prac, zgodnie z umowami to połowa 2021 r. Powstająca, ponad 70 kilometrowa droga ekspresowa S7 o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy ruchu będzie miała nawierzchnię betonową. Jej układanie na dobre rozpocznie się w przyszłym roku, ale pierwsze odcinki próbne zostały już wykonane. Co teraz dzieje się na budowie S7 Napierki – Płońsk, jaki jest postęp prac?
Finisz na S7 Tarczyn – Grójec. Pozostała część wylotówki z Warszawy z dużym opóźnieniem
S7 Płońsk - Pieńki
Prace na tym blisko 14-kilometrowym odcinku zaczęły się we wrześniu 2019 r. Wykonywane są nasypy i wykopy, wzmocnienia gruntów, dolne i górne warstwy konstrukcji nawierzchni oraz niektóre prace wykończeniowe, np. humusowanie skarp z obsianiem trawą. Trwają prace w zakresie galanterii kamienno-betonowej. Na obiektach mostowych wykonywane są prace w zakresie ustrojów nośnych, elementów wykończeniowych, zasypek strefy zaprzyczółkowej oraz murków oporowych z gruntu zbrojonego. Na ukończeniu są roboty branżowe w zakresie przebudowy sieci elektroenergetycznej, teletechnicznej, wodociągowej oraz kanalizacji sanitarnej. Półmetek przekroczyły roboty w zakresie: kanalizacji deszczowej, melioracji, kanału technologicznego. Rozpoczęto prace na przyszłych Miejscach Obsługi Pasażerów Dłużniewo i Ćwiklinek. Na ukończeniu jest rozbiórka budynków, wycinka drzew, jak również porządkowanie terenu po wycince. Na wysokości Dłużniewa ruch przełożono na boczną, przebudowaną w ramach kontraktu drogę, co umożliwiło budowę mostów w ciągu trasy głównej i drogi serwisowej nad rzeką Raciążnica. Jeden z obiektów w tej lokalizacji (MS/PZSp-61,7b - most i przejście dla zwierząt w ciągu drogi gminnej nr 300167W) został na początku listopada oddany do użytkowania. Zaawansowanie rzeczowe wynosi ok. 52 proc.
Droga ekspresowa S7 Płońsk - Pieńki. Zdjecia: GDDKIA
S7 Pieńki - Strzegowo
Prace budowlane na tym odcinku zaczęły się również, tak jak na sąsiednim, we wrześniu ubiegłego roku. Wykonywane są nasypy i wykopy, wzmocnienia gruntów, dolne i górne warstwy konstrukcji nawierzchni oraz niektóre prace wykończeniowe np. humusowanie skarp z obsianiem trawą, jak również wykonywanie galanterii kamienno-betonowej. Wykonano dwa odcinki próbne z nawierzchni betonowej w ciągu trasy głównej. Na obiektach mostowych wykonywane są prace w zakresie ustrojów nośnych, elementów wykończeniowych, zasypek strefy zaprzyczółkowej oraz murków oporowych z gruntu zbrojonego. Na ukończeniu są roboty branżowe w zakresie przebudowy sieci elektroenergetycznej, teletechnicznej oraz wodociągowej. Na półmetku są roboty branżowe w zakresie kanalizacji deszczowej, melioracji, kanału technologicznego i obiektów kubaturowych. Wykonawca zakończył już rozbiórki budynków, wycinkę drzew, jak również porządkowanie terenu po wycince. Jeszcze w tym roku planowane jest przełożenie ruchu na drogę zbiorczą w okolicy powstającego węzła Strzegowo Południe. Zaawansowanie rzeczowe wynosi ok. 51 proc.
Droga ekspresowa S7 Strzegowo - Pieńki. Zdjęcia: GDDKIA
S7 Strzegowo - Mława
Prace budowlane na odcinku o długości ok. 21,5 km zaczęły się w październiku 2019 r. Wymiany gruntu na trasie głównej są na ukończeniu. Zaawansowane są prace związane prowadzeniem wykopów i nasypów. Trwa wykonywanie dolnych warstwy konstrukcji nawierzchni oraz podbudowy zasadniczej. Wykonano dwa odcinki próbne nawierzchni betonowej w ciągu trasy głównej.
Na obiektach mostowych będących w realizacji wykonano fundamentowanie, korpusy ścian, zamontowano belki typu „T” oraz na dwóch obiektach belki typu „MG”, zabetonowano również płyty ustroju nośnego. Trwają prace przy wykonywaniu płyt przejściowych, montażu dylatacji, zasypkach za przyczółkami, ustawianiu krawężników, montowaniu okładzin gzymsowych oraz zbrojeniu i betonowaniu kap chodnikowych. Wykonano także izolację powłokową ścian i fundamentów. Na największym wiadukcie na tym odcinku, czyli obiekcie WS/PZDp-16,9 zlokalizowanym nad linią kolejową Warszawa - Gdańsk, na ukończeniu są prace związane z przygotowaniem do betonowania ustroju nośnego. Równolegle toczą się roboty z branż: teletechnicznej, energetycznej, melioracji i wodno-kanalizacyjnej. Zakończono prowadzone prace archeologiczne. Zaawansowanie rzeczowe wynosi ponad 37 proc.
Droga ekspresowa S7 Strzegowo - Mława. Zdjecia: GDDKIA
S7 Mława - Napierki (granica województw)
Na odcinku S7 Napierki - Mława, o długości prawie 14 km, decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) została wydana w marcu br. Wykonawca nadal prowadzi roboty ziemne w zakresie wykopów i nasypów oraz kontynuuje układanie pierwszych warstw konstrukcji nawierzchni. Na obiektach mostowych wykonane został wykopy pod fundamenty i fundamenty oraz kontynuowane są prace betoniarskie i zbrojarskie. Na trzech obiektach zamontowano belki prefabrykowane, a na siedmiu obiektach zabetonowano ustroje nośne. Równolegle toczą się roboty z branż: teletechnicznej, energetycznej, melioracyjnej i wodno-kanalizacyjnej. Przewidziane w ramach umowy prace archeologiczne zostały zakończone. Zaawansowanie rzeczowe wynosi ok. 35 proc.
Droga ekspresowa S7 Napierki - Mława. Zdjecia: GDDKIA
Budowa ponad 70-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S7 pomiędzy Napierkami i Płońskiem jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Wartość dofinansowania z Unii Europejskiej wynosi 1 043 836 933,77 zł. Łączny koszt realizacji tego odcinka, uwzględniając wartość robót, wypłatę odszkodowań za przejęte nieruchomości, opracowanie dokumentacji, prace archeologiczne oraz wynagrodzenie nadzoru inwestycji, to blisko 2 mld zł.
Cztery pasy ruchu na A1 Tuszyn – Piotrków Trybunalski
Droga ekspresowa S7 docelowo będzie miała około 720 km długości. To najdłuższa droga ekspresowa w Polsce spinająca północ kraju (Gdańsk) z południem (Rabka-Zdrój - tu popularnie nazywana jest Zakopianką). Jest ona częścią międzynarodowej drogi E28 (na odcinku Gdańsk-Lipce – Elbląg-Wschód) i E77. Łączy województwa: pomorskie, mazowieckie, świętokrzyskie i małopolskie. Jej budowa cały czas trwa, do wykonania pozostały odcinki na północ i południe od Warszawy oraz w woj. małopolskim.
Budowa S7 w Małopolsce - odcinki, terminy, nowa Zakopianka i odc. Rabka - Chyżne
Budowa S7 zakończyła się do tej pory na terenie woj. pomorskiego, warmińsko-mazurskiego i świętokrzyskiego. Do domknięcia trasy S7 Warszawa - Gdańsk, oprócz budowanych odcinków Napierki - Płóńsk, brakuje jeszcze całego ciągu ekspresówki od Płońska do Warszawy.
S7 Płońsk - Czosnów zostało podzielone na trzy zadania. Dla odcinka pomiędzy Modlinem a Czosnowem podpisaliśmy umowę 12 maja br., dla zadania Załuski - Modlin kontrakt zawarty został 9 lipca br., a dla trzeciego zadania Siedlin - Załuski 30 września br. Zadaniem wykonawców jest przygotowanie projektu budowlanego, uzyskanie niezbędnych decyzji, a następnie wybudowanie w sumie ok. 35 km trasy ekspresowej. Zakończenie robót dla odcinka najbliżej Warszawy przewidziane zostało na koniec 2023 r., a dwa kolejne zakończą się wiosną 2025 r.
Dla odcinka Czosnów - Kiełpin trwają przygotowania do realizacji inwestycji. Natomiast w zakresie zadania S7 Kiełpin - Warszawa trwa wykonywanie elementów koncepcji programowej. Po zapewnieniu środków finansowych szacowane lata realizacji obu odcinków w systemie „Projektuj i buduj” to 2022-2025.