Nowa ekspresówka w Warszawie: S2 Południowa Obwodnica Warszawy z nowym mostem na Wiśle połączy się z A2 i S17
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2020-12-22
Droga ekspresowa S2 jest kontynuacją autostrady A2 na terenie miasta Warszawa i pełni funkcję południowej obwodnicy stolicy. Zaczyna się po zachodniej stronie Warszawy, na połączeniu z autostradą A2 na węźle Konotopa, kończy 33 km dalej na wschód, na węźle Lubelska, gdzie ponownie wpadnie w autostradę A2 oraz skrzyżuje się z przyszłą drogą ekspresową S17 (wschodnią obwodnicą Warszawy). Do tej pory droga ekspresowa S2 była gotowa mniej więcej w połowie. W użytkowaniu jest bowiem odcinek o długości ok. 15 km pomiędzy węzłem Konotopa na wschodzie i węzłem Puławska. Ponad 18-km odcinek S2 między węzłem Puławska i węzłem Lubelska pozostawał w budowie. Teraz roboty prowadzone będą jedynie na 3 km odcinku przez Ursynów. Od wtorku, 22 grudnia 2020 r., kierowcy mogą korzystać z 15 km trasy S2 Od węzła Warszawa Wilanów do węzła Lubelska.
Kiedy ekspresowa obwodnica Warszawy?
Ruch na POW S2 Warszawa Wilanów - Lubelska
Kierowcy będą mieć do dyspozycji dwie jezdnie po trzy pasy ruchu, a na moście po cztery pasy ruchu. Na trasę będzie można dostać się poprzez cztery węzły: Warszawa Wilanów, Wał Miedzeszyński, Patriotów oraz Lubelska. Zgodnie z zapisami decyzji środowiskowej, jak i w oparciu o przepisy prawa (zachowanie odpowiedniej odległości między węzłami czy też obszarem łączenia się ruchu tranzytowego z lokalnym) obowiązuje ograniczenie prędkości do 100 km/h. Drugim ograniczeniem jest zakaz poruszania się tym odcinkiem dla samochodów powyżej 3,5 tony. To efekt uzgodnień z m.st. Warszawa.
Ruch na odcinku drogi S2 Warszawa Wilanów - Lubelska. Źródło: GDDKIA
Na węźle Lubelska kierowcy będą mogli wjechać z drogi S2 POW na A2 w kierunku Mińska Mazowieckiego i odwrotnie, korzystając z ponad 1,5 km trasy głównej łączącej ekspresówkę z autostradą. Udostępnione zostaną również łącznice umożliwiające zjazd z S2 w kierunku Lublina. Zamknięte będą natomiast łącznice zjazdowe i wjazdowe z węzła Lubelska w kierunku Zakrętu i odwrotnie, zarówno od strony Wilanowa jak i Mińska Mazowieckiego. Bez zmian pozostanie organizacja ruchu na przyszłej S17 w obrębie węzła Lubelska, gdzie kierowcy korzystają z zachodniej jezdni w obu kierunkach. Jadąc od strony Lublina, będzie można jednak wjechać łącznicą węzła na S2 POW w kierunku Wilanowa. Prace na węźle Lubelska zakończą się wiosną przyszłego roku.
Mapa obwodnicy Warszawy - droga ekspresowa S2 POW, odcinki otwarte i w budowie. Mapa: GDDKIA
Na ostatnie, ponad 3 km drogi ekspresowej S2 w tunelu poczekamy do wiosny 2021 r.
Budowę trasy S2 Puławska - Lubelska w formule projektuj i buduj podzielono na 3 odcinki realizacyjne:
- odcinek A o długości ok. 4,6 km od węzła Puławska do węzła Przyczółkowa z budową tunelu pod Ursynowem
- odcinek B o długości ok. 6,5 km od węzła Przyczółkowa do węzła Wał Miedzeszyński wraz z mostem przez Wisłę
Most Południowy - najdłuższy most na Wiśle w Warszawie oddany do ruchu - odcinek C o długości ok. 7,5 km od węzła Wał Miedzeszyński do węzła Lubelska z budową estakad nad Mazowieckim Parkiem Krajobrazowym.
Pod koniec 2015 roku GDDKiA podpisała umowy na wykonanie wszystkich ww. zadań. Według pierwotnych planów poszczególne odcinki południowej obwodnicy Warszawy miały być udostępniane w III kwartale 2020 roku. W trakcie robót, czas na wykonanie zadań uległ wydłużeniu. Drogowcy uznali roszczenia wykonawców i prace na 15 km fragmencie (dwa odcinki B i C) zakończono w grudniu 2020 roku. Na odcinek na Ursynowie poczekamy do I połowy przyszłego roku.
Wykonawcą odcinka od węzła Warszawa Wilanów do węzła Wał Miedzeszyński o długości ok. 6,5 km jest konsorcjum firm Gϋlermak Ağır Sanayi İnşaat ve Taahhut (lider) i Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Mińsk Mazowiecki (partner). Natomiast odcinek od węzła Wał Miedzeszyński do węzła Lubelska długości ok. 7,5 km zbudowała firma Warbud. Umowy na realizację zostały zawarte w grudniu 2015 r. Pierwsza o wartości ok. 758 mln zł, a druga ok. 562 mln zł. Po wykonaniu projektów budowlanych oraz uzyskaniu niezbędnych decyzji wykonawcy rozpoczęli roboty w terenie w drugiej połowie 2017 r.
Nowe wiadukty nad A1 otwarte. Przed świętami kolejne ułatwienia na A1 Tuszyn – Częstochowa
Ursynowski odcinek tunelowy w budowie
Zgodnie z podpisanym aneksem do umowy wydłużono czas na ukończenie robót przy budowie tunelu na Ursynowie do końca marca 2021 r. Powodem wydłużenia czasu na ukończenie była m.in. długotrwała procedura uzyskiwania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) oraz proces zawierania umów z gestorami sieci. Kierowcy pojadą tunelem w II kwartale 2021 r., po zakończeniu odbiorów i uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie. Więcej pisaliśmy o tym tutaj:
Budowa tunelu na Ursynowie potrwa do wiosny 2021 r. Zdjecia: GDDKIA
W sobotę wieczorem (19 grudnia) udostępniona została kierowcom nowa tzw. zawrotka. Oznacza to, że kierowcy mają dodatkową możliwość zjazdu z S2 w ul. Puławską w stronę centrum. Wczoraj oddana została do ruchu kierowcom ul. Lanciego. Trwają prace zarówno pod i na Ursynowie oraz na łączniach po zachodniej i wschodniej stronie tunelu. Zaawansowanie prac na ursynowskim odcinku to ok. 89 proc.
Łączny koszt budowy trzech odcinków S2 stanowiących fragment Południowej Obwodnicy Warszawy to ok. 4,6 mld zł, z czego blisko 1,7 mld zł to wysokość dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Ruch na S7 Tarczyn – Grójec po 2 pasach w każdym kierunku. Odcinki do Warszawy z poślizgiem