Kiedy ekspresowa obwodnica Warszawy?
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2020-11-10
S2 Południowa Obwodnica Warszawy. Do wiosny poczekamy na odcinek tunelowy przez Ursynów
W 2013 roku oddane zostały do ruchu dwa odcinki trasy S2 od węzła Konotopa do węzła Warszawa Lotnisko i drugi do węzła Puławska wraz z łącznikiem S79 do węzła Marynarska.
Obecnie budowane są trzy fragmenty drogi ekspresowej S2 pomiędzy węzłami Puławska a Lubelska. W ramach tej inwestycji wybudowany zostanie tunel pod dzielnicą Ursynów (zadanie A), most przez rzekę Wisłę (zadanie B) oraz węzeł Patriotów i estakady nad terenami Mazowieckiego Parku Krajobrazowego (zadanie C).
Zaawansowanie prac na zadaniu A to ok. 87 proc., B to ponad 93 proc. a na odcinku C ponad 99 proc. Roboty na odcinkach C i B przebiegających przez teren Wawra i Wilanowa oraz na ursynowskim odcinku A (bez tunelu) zakończą się jeszcze w tym roku. Oznacza to, że do końca grudnia br. kierowcy będą mogli przejechać nowym mostem do węzła Lubelska i dalej w stronę Lublina czy Siedlec.
Najdłużej poczekamy na odcinek A. Przejazd tunelem pod Ursynowem będzie możliwy w II kwartale 2021 r. - Terminy te są uzależnione od trudnego czasu epidemii, w którym muszą się odbyć odbiory oraz niezbędne jest pozyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie. Dokładamy wszelkich starań, by zostały one dochowane – tłumaczą drogowcy.
W tym roku dwa odcinki S2 obwodnicy Warszawy. Tunel za rok, będzie paraliż na Ursynowie?
S17 Wschodnia Obwodnica Warszawy
S17 Zakręt - Lubelska
Od wschodu powstaje 6-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S17 pomiędzy węzłami Zakręt i Lubelska wraz z węzłem Lubelska, który będzie stanowić połączenie Południowej Obwodnicy Warszawy, S17 w kierunku Lublina oraz autostrady A2 biegnącej na wschód od stolicy.
- Jeszcze w tym roku kierowcy jadący od Lublina S17 wjadą poprzez węzeł Lubelska na S2 POW, tak samo jak jadący A2 od strony Siedlec – obiecują przedstawiciele GDDKIA.
Węzeł Lubelska łączy obwodnice Warszawy (S17 i S2) i autostradę A2
Węzeł Lubelska na połączeniu obwodnicy Warszawy S2, S17 z autostradą A2. Mapa: GDDKIA
Zakończenie robót na odcinku pomiędzy węzłami Lubelska i Zakręt przewidziane zostało na kwiecień 2021 r. Niestety, termin ten może ulec zmianie, z uwagi na toczącą się procedurę rozpatrywania roszczeń.
S17 Marki - Drewnica - Zakręt
Odcinek od węzła Marki do węzła Drewnica ma wspólny przebieg dróg S8/S17. Został on zrealizowany w ramach budowy obwodnicy Marek i oddany do ruchu w 2018 r. Część tej trasy wymaga dokończenia po rozwiązaniu umowy. Prace mogą zakończyć się jeszcze w tym roku, choć umowa przewiduje ich finał dopiero wiosną 2021 r.
Dla odcinka trasy S17 Drewnica - Ząbki przygotowywane są materiały do przetargu na wybór wykonawcy, który zrealizuje zadania w systemie „Projektuj i buduj”. Jak informuje GDDKIAS, po pozyskaniu finansowania, postępowanie przetargowe będzie mogło ruszyć zostanie jeszcze w tym roku.
W przypadku zadania od Ząbek do Zakrętu, 23 października ogłoszony został przetarg na kontynuację opracowania elementów koncepcji programowej. Powtórne postępowanie jest efektem odstąpienia od umowy z poprzednim wykonawcą dokumentacji. Ogłoszenie przetargu na realizację tego odcinka w systemie „Projektuj i buduj” planowane jest na przełomie 2022 i 2023 r.
- Przy sprawnym przebiegu przygotowania i realizacji zadań oraz pozyskaniu niezbędnego finansowania na etap realizacji dla odcinków będących obecnie w przygotowaniu, przewidywany czas zakończenia robót na wszystkich odcinkach to 2027 r. – informuje GDDKIA.
Terminy dla Wschodniej Obwodnicy Warszawy. S17 Drewnica - Lubelska w przetargu, budowie i projektowaniu
S8 Konotopa - Marki
Trasa realizowana była odcinkami. Pierwszy od węzła Konotopa do węzła Powązkowska oddany został do ruchu w 2011 r., skrajny odcinek Modlińska - Marki w 2013 r., a środkowy wraz z poszerzeniem mostu Grota-Roweckiego w 2015 r.
Ekspresową obwodnicę Warszawy utworzą drogi S2, S8 i S17. Mapa przygotowań: GDDKIA
Nowe wylotówki szybkiego ruchu z Warszawy:
Autostradą A2 dojedziemy do Mińska Mazowieckiego, w realizacji kolejne odcinki na wschód
W sierpniu 2020 r. na mapie drogowej pojawiło się ponad 15 km autostrady A2 pomiędzy węzłem Lubelska a obwodnicą Mińska Mazowieckiego.
Wiosną tego roku zawarte zostały kontrakty na dwa kolejne odcinki autostrady A2 pomiędzy węzłami Kałuszyn i Groszki oraz Gręzów i Siedlce Zachód. Przewidywany termin ukończenia prac to jesień 2023 r. W przypadku środkowego odcinka węzeł Groszki - węzeł Gręzów toczy się postępowanie przetargowe na wybór wykonawcy robót. Wybór najkorzystniejszej oferty GDDKIA planuje rozstrzygnąć w grudniu.
Dla kolejnych etapów A2 od obwodnicy Siedlec do Białej Podlaskiej ruszyły właśnie przetargi. 3 listopada br. ogłoszony został przetarg dla odcinka w. Siedlce Zachód (Swoboda) - m. Malinowiec (km 580+190) o długości ok. 18,8 km, a tydzień później dla 12,5-kilometrowego zadania w. Łukowisko - m. Swory (km 610+722). Dla dwóch pozostałych przetargi zaplanowano jeszcze w listopadzie br.
Trwają przygotowania do realizacji ostatniego etapu autostrady A2 od Białej Podlaskiej do granicy z Białorusią. Dla ok. 32-kilometrowego odcinka trwa proces odbiorowy koncepcji programowej. - Po pozyskaniu finansowania niezwłocznie przystąpimy do dalszych prac związanych z realizacją tego zadania – zapewnia GDDKIA.
Plan na 2025 rok: Autostrada A2 do granicy, Łódź - Warszawa z dodatkowym pasem ruchu
A2 zachód od stolicy będzie miała nawet po cztery pasy
Od marca 2019 roku trwają prace projektowe związane z opracowaniem elementów koncepcji programowej i materiałów do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na poszerzenie autostrady A2 o dodatkowy pas ruchu. Obecnie Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Warszawie prowadzi postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji środowiskowej w tym zakresie. Dalszym etapem, po zapewnieniu finansowania, będzie ogłoszenie przetargu na realizację inwestycji w systemie „Projektuj i buduj”. Harmonogramy zakladają, że budowa potrwa około dwóch lat i będzie prowadzona pod ruchem, czyli bez wyłączenia odcinka z użytkowania. Zakończenie prac przewiduje się w drugiej połowie 2025 r.
Ekspresowa S17 w stronę Lublina
Latem 2020 roku do ruchu trafił blisko 24 km fragment drogi ekspresowej S17 od węzła Lubelska do Kołbieli. Obecnie trwają prace wykończeniowe poza trasą główną. Nowa ekspresowa S17-ka znacznie usprawniła ruch między Lublinem a Warszawą. Na odcinku od Garwolina do granicy woj. mazowieckiego i lubelskiego kierowcy podróżują S17 od zeszłego roku.
S7 na południe i północ od stolicy
S7 Warszawa - Grójec
Realizowana droga ekspresowa S17 rozpocznie się na węźle Lotnisko na Południowej Obwodnicy Warszawy i skończy na istniejącej obwodnicy Grójca. Będzie posiadała dwie jezdnie po 3 pasy ruchu do węzła Lesznowola, a dalej do obwodnicy Grójca po 2 pasy ruchu. Dostępność do nowej drogi będzie możliwa poprzez węzły: Zamienie, Lesznowola, Antoninów, Złotokłos, Tarczyn Północ i Tarczyn Południe. Ruch lokalny będzie obsługiwany poprzez budowane drogi serwisowe. Ponadto powstaną obiekty inżynierskie, urządzenia ochrony środowiska (np. ekrany dźwiękochłonne) i bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Budowa ponad 29 km drogi ekspresowej S7 Warszawa - Grójec, czyli południowej wylotówki z Warszawy, została podzielona na trzy odcinki:
- odcinek A od węzła Lotnisko do węzła Lesznowola o długości 6,6 km,
- odcinek B od węzła Lesznowola do węzła Tarczyn Północ o długości 14,8 km,
- odcinek C od węzła Tarczyn Północ do początku obwodnicy Grójca w ciągu istniejącej drogi ekspresowej S7 o długości 7,9 km.
Na odcinku Lotnisko - Lesznowola wznowienie prac po zerwaniu umowy nastąpiło w lutym 2020 r. Obecny wykonawca realizuje prace ziemne związane z budową nasypów, konstrukcji drogi, przebudowuje kolizje urządzeń podziemnych, a także buduje obiekty, gdzie trwają takie prace jak m.in. betonowanie skrzydeł, deskowanie czy zbrojenie przyczółków. Zaawansowanie prac wynosi ok. 20 proc.
Na środkowym odcinku S7 pomiędzy węzłami Lesznowola i Tarczyn Północ przeprowadzana jest inwentaryzacja w terenie oraz przygotowywane są dokumenty do przetargu na dokończenie niezrealizowanych prac. Przypomnijmy, 2 października br. GDDKiA podjęła decyzję o odstąpieniu od umowy z firmą IDS-BUD. Nowy przetarg powinien ruszyć jeszcze w tym roku.
Problemy z budową S7 Warszawa – Grójec. GDDKIA zerwała umowę z IDS-BUD
Na ostatnim odcinku S7, który kończy się na istniejącej ekspresowej obwodnicy Grójca, trwają intensywne roboty związane z układaniem nawierzchni. Ponadto prowadzone są prace związane z budową zbiornika retencyjnego, grodzeniem trasy, montażem barier energochłonnych, ekranów przeciwhałasowych. Na obiektach realizowane są roboty wykończeniowe takie jak np. wykonywanie schodów czy montaż balustrad. Zaawansowanie prac wynosi prawie 83 proc.
S7 Warszawa - Płońsk
Od północy na czterech odcinkach od Napierek do Płońska trwa realizacja robót. Termin zakończenia prac, zgodnie z umowami to połowa 2021 r.
S7 Płońsk - Czosnów zostało podzielone na trzy zadania. Dla odcinka pomiędzy Modlinem a Czosnowem umowę zawarto 12 maja br., dla zadania Załuski - Modlin kontrakt zawarty został 9 lipca br., a dla trzeciego zadania Siedlin - Załuski 30 września br. Zadaniem wykonawców jest przygotowanie projektu budowlanego, uzyskanie niezbędnych decyzji, a następnie wybudowanie w sumie ok. 35 km trasy ekspresowej. Zakończenie robót dla odcinka najbliżej Warszawy przewidziane zostało na koniec 2023 r., a dwa kolejne zakończą się wiosną 2025 r.
- Dla odcinka Czosnów - Kiełpin przygotowujemy się do realizacji inwestycji. Natomiast w zakresie zadania Kiełpin - Warszawa trwa wykonywanie elementów koncepcji programowej. Po zapewnieniu środków finansowych szacowane lata realizacji obu odcinków w systemie „Projektuj i buduj” to 2022-2025 - podaje GDDKIA.