Tunel na Ursynowie – kluczowy element S2 Południowej Obwodnicy Warszawy w budowie do połowy 2021 r. Jaka organizacja ruchu?
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2020-12-16
S2 Południowa Obwodnica Warszawy to część Warszawskiego Węzła Drogowego. Odcinek pomiędzy węzłami Puławska i Lubelska to trzecia i ostatnia część S2. Jej realizację podzielono na trzy odcinki, w ramach których powstanie tunel pod dzielnicą Ursynów (zadanie A), most przez rzekę Wisłę (zadanie B) oraz węzeł Patriotów i estakady nad terenami Mazowieckiego Parku Krajobrazowego (zadanie C).
Odbiory na nowym odcinku S2 Południowej Obwodnicy Warszawy
Na planowanym do oddania odcinku Południowej Obwodnicy Warszawy pomiędzy węzłami Warszawa Wilanów a Lubelską trwają odbiory. Trasa będzie otwarta po wydaniu decyzji Pozwolenie na Użytkowanie. Wydano już pozytywne opinie Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska i straży pożarnej.
Mapa drogi ekspresowej s2 Puławska - Lubelska w podziale na odcinki realizacyjne. Mapa: GDDKIA
W ciągu 15 km odcinka POW udostępnione mają być węzły: Warszawa Wilanów, Wał Miedzeszyński oraz Patriotów. Na kończącym trasę węźle Lubelska (na połączeniu z autostradą A2 i drogą ekspresową S17) otwarte zostaną dla ruchu relacje: Lublin - Warszawa, Warszawa - Lublin; Warszawa - Mińsk Mazowiecki, Mińsk Mazowiecki - Warszawa.
Przypominamy, że kilka dni temu udostępniono dwie jezdnie Wału Miedzeszyńskiego. Pisaliśmy o tym więcej tutaj:
GDDKIA odda 15 km Południowej Obwodnicy Warszawy. Dwie jezdnie Wału Miedzeszyńskiego już otwarte
Dwie jezdnie Wału Miedzeszyńskiego otwarte. Zdjecia: GDDKIA
Tunel na Ursynowie w ciągu drogi ekspresowej S2 - Południowej Obwodnicy Warszawy
Gigantyczny tunel powstaje pod Ursynowem, w zurbanizowanym terenie pod istniejącą już infrastrukturą podziemną. Tunel o długości ponad 2,3 km, poprowadzony m.in. pod pierwszą linią metra (M1), będzie najdłuższym tunelem w terenie miejskim w Polsce. Zaawansowanie robót to ok. 89 proc.
Każda z dwóch jezdni w tunelu, o nawierzchni betonowej, będzie mieć szerokość ok. 14,5 metra, po trzy pasy ruchu i pas awaryjny o szerokości ok. 3,75 metra. Po obu stronach jezdni zlokalizowane będą drogi ewakuacyjne o szerokości 1 metra od krawędzi jezdni. Tunel pod powierzchnię będzie wchodzić między ul. Indiry Gandhi a ul. Pileckiego, wychodzić na skarpie za ul. Nowoursynowską w Warszawie.
Tunel realizowany jest metodą podstropową, gdzie najpierw wykonano ściany szczelinowe, a nich strop, spod którego wybrano grunt. W zakresie robót zasadniczych zużyte zostanie ok. 315 tys. m3 betonu oraz ok. 33,7 tys. ton stali.
Dopiero w połowie 2021 r. kierowcy pojadą kompletną Południową Obwodnicą Warszawy z tunelem na Ursynowie. Zdjecia: GDDKIA
Po otwarciu S2 problemem organizacja ruchu na czas budowy tunelu
Zanim jednak kierowcy skorzystają z nowego tunelu, drogowcy muszą rozwiązać problem organizacji ruchu na Ursynowie i okolicach. W tym celu muszą dojść do porozumienia z władzami Warszawy.
- Do końca tego roku oddamy do ruchu 15 km fragment S2 od węzła Warszawa Wilanów (Przyczółkowa) do węzła Lubelska. Natomiast ursynowski odcinek wraz z tunelem planujemy udostępnić w II kwartale 2021 r. W celu sprawnego zakończenia inwestycji przechodzącej przez teren Warszawy niezbędna jest współpraca z jednostkami podległymi Prezydentowi Stolicy. Dlatego też na bieżąco prowadzimy rozmowy i uzgodnienia. Część kwestii została zamknięta, ale są też sprawy niezakończone, które wymagają jeszcze podjęcia niezbędnych decyzji – informuje GDDKIA.
W opinii GDDKIA przygotowana koncepcja oddania do ruchu do końca 2020 r. odcinka drogi ekspresowej S2 pomiędzy węzłami Warszawa Wilanów (Przyczółkowa) i Lubelska uwzględnia oczekiwania m.st. Warszawy związane z wyeliminowaniem ruchu tranzytowego do czasu oddania do użytkowania tunelu pod Ursynowem. Po oddaniu do użytku 15 kilometrów nowej trasy, będzie tam obowiązywało ograniczenie tonażowe do 3,5 tony.
Do końca 2020 roku przybędzie 15 km drogi ekspresowej S2 w Warszawie. Zdjecia: GDDKIA
Mieszkańcy mają obawy, że puszczenie ruchu z ekspresówki na ulice Ursynowa bez funkcjonującego tunelu na Ursynowie, spowoduje wprowadzenie ruchu tranzytowego na sieć ulic niedostosowanych do takiego ruchu i spowoduje jego paraliż. Władze Warszawy są przeciwne otwarciu węzłów Ursynów Wschód i Zachód bez realizacji tunelu i chcą uruchomienia POW od węzła Patriotów do węzła Przyczółkowa w układzie lokalnym. GDDKiA zobowiązała się nie otwierać Węzła Ursynów Wschód, a ruch na POW będzie dochodził tylko do węzła Przyczółkowa. O stanowisku UM Warszawa ws. ruchu po otwarciu drogi S2 pisaliśmy więcej tutaj:
Do rozwiązania jest problem, jak poprowadzić ruch na Ursynowie po otwarciu nowych odcinków drogi S2
- W zakresie odcinka węzeł Puławska - węzeł Warszawa Wilanów (Przyczółkowa) należy zwrócić również uwagę na sprawę organizacji ruchu, która determinuje termin zakończenia wszystkich niezbędnych robót budowlanych koniecznych do udostępnienia mieszkańcom Warszawy infrastruktury odtworzonej nad tunelem. Jednocześnie mając na uwadze potrzebę uporządkowania ruchu w sytuacjach awaryjnych w tunelu, prowadzimy dalsze rozmowy w sprawie ustalenia ostatecznych rozwiązań zapewniających bezpieczeństwo na ulicach Ursynowa. Niezbędne jest jednak jak najszybsze zamknięcie sprawy odtwarzanej organizacji ruchu nad tunelem – dodają drogowcy.
GDDKiA widzi pilne potrzeby upłynnienia ruchu w rejonie S2, które leżą w gestii Miasta Warszawa. Jest to m.in. budowa brakującego fragmentu ul. Branickiego od łącznicy drogi ekspresowej S2 w kierunku skrzyżowania z ul. Ledóchowskiej (zapewniona zostanie komunikacja z wykorzystaniem wschodniej części węzła Warszawa Ursynów po stronie Wilanowa). Druga kwestia to upłynnienie ruchu w obrębie węzła Puławska, gdzie od 2013 roku gotowy jest strop i ściany szczelinowe przyszłego tunelu (w opinii GDDKIA wykorzystanie ich przy poszerzeniu ul. Puławskiej i budowa odcinka tunelowego zniweluje obecnie powstające zatory).
Nowa droga ekspresowa S10 Szczecin – Bydgoszcz – Toruń – Warszawa. Kiedy?
GDDKiA w związku z otwarciem trasy S2 zadeklarowała, następujące działania:
Odcinkowy pomiar prędkości
GDDKIA chce realizacji odcinkowego pomiaru prędkości na ursynowskim odcinku S2. - Współpracujemy w tym zakresie z GITD. Odbyły się wspólne wizje w terenie pod kątem możliwości technicznych wprowadzenia tego systemu. Przekazaliśmy również wytyczne co do realizacji tego systemu w tunelu – informuje warszawski oddział GDDKIA.
Montaż filtrów powietrza w tunelu
GDDKIA zapewnia, że jest na końcowym etapie przygotowań do ogłoszenia przetargu na wybór wykonawcy, który, zgodnie z postanowieniem Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie, przygotuje dokumentację ustalającą poziom jakości powietrza w otoczeniu tunelu i tym samym określi rodzaj ewentualnych filtrów wymaganych do zastosowania w wyrzutniach tunelu.
„Nie” dla pojazdów przewożących materiały niebezpieczne tunelem
Przez tunel nie będą przejeżdżać pojazdy przewożące materiały niebezpieczne. Na obecnym etapie wprowadzono dla tunelu kategorię E ze względu na przewóz materiałów niebezpiecznych, czyli zakaz przejazdu przez tunel dla pojazdów przewożących takie materiały. Taką decyzję GDDKIA podjęła w oparciu o wykonane specjalistyczne analizy, a także uwarunkowania lokalizacyjne tunelu. Decyzja ta jest również zgodna z rekomendacją Urzędnika Zabezpieczenia Tunelu i opinią Mazowieckiego Komendanta Wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej – niezależnych jednostek w sprawie przewozu materiałów niebezpiecznych przez tunel. Pod uwagę brany był również przebieg trasy przez jedną z najgęściej zaludnionych dzielnic Warszawy, a także brak infrastruktury niezbędnej do przeprowadzania działań operacyjnych, jak np. parkingi dla pojazdów przewożących materiały niebezpieczne. Ponadto na terenie Mazowsza nie zostały wytyczone główne drogi dla pojazdów przewożących materiały niebezpieczne
Ścieżka rowerowa wzdłuż ul. Płaskowickiej
Odtwarzając teren nad tunelem, pod uwagę brana jest budowa ścieżki rowerowej wzdłuż ul. Płaskowickiej, dostosowując istniejące skrzyżowania do połączenia z planowaną ścieżką rowerową. - Przyjęte przez nas rozwiązania pozwolą na realizacje tych zamierzeń niemal bez ingerencji w istniejącą infrastrukturę. Jednocześnie należy podkreślić, że wszystkie nowobudowane w ramach inwestycji odcinki ścieżek rowerowych są zgodne z przepisami prawa. W zakresie ścieżek odtwarzanych są one wykonywane w takiej technologii, w jakiej były przed przejęciem terenu pod budowę S2 POW – wyjaśniają drogowcy.
Zagospodarowanie terenu dzielnicy Ursynów nad tunelem
Odbyły się robocze konsultacje między GDDKiA a jednostkami m.st. Warszawy, które obejmowały zarówno kwestie własności terenów nad tunelem, jak również sprawy późniejszego zagospodarowania tego obszaru i warunków jego zabudowy.
Południowa Obwodnica Warszawy w ciągu drogi ekspresowej S2 jest jedną z najważniejszych dróg w stolicy. Razem z drogami ekspresowymi S8 od zachodu i północy oraz S17 od wschodu stworzy warszawski ring rozprowadzający ruch tranzytowy i lokalny systemem dróg szybkiego ruchu. Od ringu, na zachód, w kierunku Poznania i granicy z Niemcami i na wschód w kierunku granicy z Białorusią odbije autostrada A2. Na południe wiodą ekspresowe S8 w kierunku Wrocławia i S7 w kierunku Krakowa. Trasa S8 wspólnie z S61 poprowadzi również na północny wschód w kierunku Białegostoku, a S7 na północ w stronę Trójmiasta. Na południowy wschód rowadzi droga ekspresowa S17.
W drugiej połowie 2013 roku oddano do ruchu 20 km drogi ekspresowej S2 od węzła Konotopa do węzła Puławska wraz z odcinkiem drogi ekspresowej S79 węzeł Lotnisko – węzeł Marynarska. Inwestycja, wraz z dokumentacją, wykupem gruntów, budową i nadzorem nad realizacją prac, kosztowała około 4 mld zł.
Łączny koszt budowy trzech, ostatnich odcinków drogi ekspresowej S2 Puławska - Lubelska o długości ok 18,5 km to 4,6 mld zł, z czego blisko 1,7 mld zł to wysokość dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.