Nowa trasa S61 Kolno – Stawiski już do naprawy. Kierowców czekają duże utrudnienia
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2024-05-27
Od poniedziałku (3 czerwca) zmieni się organizacja ruchu na S61 w rejonie Miejsca Obsługi Podróżnych Górki Wschód/Zachód, pomiędzy węzłem Kolno a miejscowością Kobylin. Na odcinku niespełna 4 km zamknięta będzie jezdnia w kierunku Stawisk, a kierowcy będą korzystać z sąsiedniej jezdni w obu kierunkach.
Ruch zostanie przełożony na jedną jezdnię pomiędzy tzw. przejazdami awaryjnymi. Będzie ograniczenie prędkości do 60 km/h, zakaz wyprzedzania, a oba kierunki ruchu zostaną rozdzielone tablicami kierującymi, tzw. Sierżantami. W związku z wyłączeniem z ruchu jednej jezdni, w czasie remontu niedostępny będzie MOP Górki Wschód.
Odcinek drogi ekspresowej S61 Kolno – Stawiski oddano do ruchu w sierpniu 2021 r. Odcinek ma jezdnie o nawierzchni z betonu cementowego. Każda po dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 m plus 2,5-metrowy pas awaryjny. Trasa według założeń jest przystosowana do najcięższego ruchu (kategoria KR7), a dopuszczalny nacisk to 11,5 tony na oś. Na odcinku drogi S61 Kolno – Stawiski wybudowano dwa miejsca obsługi podróżnych MOP Górki Zachód oraz MOP Górki Wschód. Wykonawcą odcinka jest firma STRABAG SP. z o.o. wraz z STRABAG Infrastruktura Południe Sp. z o.o. Budowę nadzorowała firma TPF Sp. z o.o.
Historia budowy drogi S61 – odcinki w użytkowaniu i budowie
Pierwsze spękania nawierzchni drogowcy zauważyli podczas rutynowej kontroli ponad rok później. Przez niemal półtora roku prowadzone były badania mające wskazać przyczyny uszkodzeń nawierzchni oraz trwała jej diagnostyka – sprawdzano jak nawierzchnia „zachowuje się” wraz z upływem czasu. Równolegle wykonawca odcinka w uzgodnieniu z GDDKiA przygotowywał program naprawczy.
Z początkiem czerwca br. wykonawca przystąpi do wymiany nawierzchni. Prace obejmą dwa odcinki jezdni prawej (kierunek Szczuczyn) w rejonie wiaduktu nad droga powiatową Górki Sypniewo – Rogienice.
Jak wyjaśniają drogowcy, na obu odcinkach o łącznej długości około 114 metrów, beton zostanie skuty w pełnym przekroju jezdni, miejsca oczyszczone i odpowiednio przygotowane do dalszych prac. Następnie zostanie ułożona nowa nawierzchnia z betonu cementowego. Na pozostałej części zamkniętego odcinka spękania podłużne zostaną usunięte przy zastosowaniu preparatów epoksydowych. Po zakończeniu prac na jezdni w kierunku Stawisk, likwidacja rys nastąpi na jezdni w kierunku Łomży.
Wykonawca zakłada, że prace potrwają 45 dni roboczych (do połowy lipca). Jednak na czas realizacji może wpływać pogoda, a to ze względu na konieczność zachowania reżimu technologicznego przy układaniu nawierzchni z betonu cementowego.
To nie pierwsze poprawki na S61. W maju 2023 roku, również na gwarancji, wykonawca naprawiał szczelinę poprzecznej dylatacji nawierzchni betonowej na tym samym odcinku S61 - pomiędzy miejscowością Karwowo a początkiem obwodnicy Stawisk.
Naprawa gwarancyjna prowadzona jest na koszt wykonawcy.
Obecnie w budowie pozostaje już ostatni odcinek trasy Via Baltica. To obwodnica Łomży w ciągu odcinka S61 Łomża Zachód - Kolno. Jedną nitką nowej drogi, która połączy oddane wcześniej odcinki, mamy pojechać w tym roku - tak przynajmniej wynika z zapowiedzi drogowców.
Via Baltica ominie Łomżę. Zaglądamy na budowę S61 Łomża Zachód – Kolno
Budowa obwodnicy Łomży w ciągu S61, most przez Narew. Zdjęcia: GDDKIA