Zakopianka. Sześć wariantów S7 Kraków – Myślenice do analizy – mapy przebiegów
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2022-01-31
Po raz pierwszy budowę drogi ekspresowej na odcinku Kraków - Zakopane wskazano w dokumentach rządowych już w 1963 r. Od 1996 r. analizowany odcinek Kraków - Myślenice widnieje w dokumentach jako część ciągu drogi ekspresowej S7. Relację tej drogi określa też obecnie obowiązujące rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych.
Aktualnie główną trasą między Krakowem a Myślenicami jest droga krajowa nr 7 (tzw. „Zakopianka”). To dwujezdniowa droga klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego), na której występują łuki o nienormatywnych promieniach, kolizyjne skrzyżowania, przejścia dla pieszych oraz pojedyncze zjazdy. Obsługuje ona zarówno ruch tranzytowy, jak i lokalny.
Rozbudowa A4, S52 – Północna Obwodnica Krakowa, nowa Zakopianka. Jakie jeszcze drogi powstaną w Małopolsce?
Natężenie ruchu na krajowej „siódemce” jest duże i okresowo, zwłaszcza w sezonie wakacyjnym czy ferii zimowych, jest już ona niedrożna. Co więcej, prognozy wskazują, że ruch na tej drodze będzie sukcesywnie wzrastać. Przypominamy, że w ciągu Zakopianki na odcinku Kraków - Myślenice są planowane następujące inwestycje mające poprawić bezpieczeństwo i płynność ruchu:
• rozbudowa węzła Kraków Południe,
• budowa węzła w miejscowości Libertów,
• budowa węzła w miejscowości Gaj,
• przebudowa skrzyżowania w miejscowości Krzyszkowice,
• budowa węzła w miejscowości Jawornik,
• budowa węzła w Myślenicach.
To jednak jest niewystarczające wobec rosnącego ruchu. Stąd wynika potrzeba budowy drogi szybkiego ruchu, która będzie w stanie zapewnić komfortowe warunki podróżowania i będzie dostosowana do prognozowanych natężeń ruchu pojazdów.
W 2022 pojedziemy oczekiwanymi odcinkami S5 i S7
Droga ekspresowa S7 połączy Gdańsk z Warszawą, Krakowem i pobiegnie pod Tatry. Zdjecia: GDDKIA
W 2022 r. wystartuje budowa ostatniego odcinka S7 na trasie Kraków - Warszawa
Pierwsze prace koncepcyjne (studium korytarzowe) dla odcinka drogi ekspresowej S7 Kraków – Myślenice ruszyły we wrześniu 2020 r. Jesienią 2021 r. zakończyły się prace analityczne, a w grudniu całe opracowanie, którego wyniki GDDKIA przedstawiła pod koniec stycznia br. na spotkaniu z przedstawicielami samorządów zainteresowanych planowaną inwestycją.
- Droga krajowa nr 7 między Krakowem a Myślenicami jest coraz bardziej zatłoczona. W ciągu ostatnich lat ruch na niej wzrósł o 20-25%, spodziewamy się dalszych wzrostów. Dlatego zasadne jest prowadzenie prac przygotowawczych dla budowy nowej drogi ekspresowej na południe od Krakowa. Te prace się toczą od 2020 r. i dzisiaj widzimy pierwsze ich efekty. To bardzo wstępny etap koncepcyjny, ale pokazuje, że idziemy w dobrą stronę w tej sprawie - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Parametry planowanej drogi ekspresowej S7 Kraków - Myslenice
Parametry planowanej drogi ekspresowej S7 Kraków - Myslenice. Źródło: GDDKIA
Studium korytarzowe to wstępny, ale jednocześnie jeden z kluczowych etapów złożonego i skomplikowanego procesu, jakim jest przygotowanie inwestycji drogowej. Dokumentacja przygotowana na etapie SK pozwala podjąć decyzję o prowadzeniu dalszych prac oraz w jakim dokładnie obszarze projektanci mają wytyczyć możliwe warianty przebiegu drogi. Wyznaczone na tak wstępnym etapie rozwiązania to jedynie korytarze, a nie konkretne warianty. Szczegółowe analizy dotyczące precyzyjnego przebiegu inwestycji czy jej wpływu na środowisko będą przeprowadzane w późniejszych czasie.
W celu wyznaczenia tras, łączących autostradę A4 na południe od Krakowa z drogą ekspresową S7 za Myślenicami, analizie poddano obszar na terenie województwa małopolskiego obejmujący blisko 3 tys. km². Opracowanie objęło swoim zakresem siedem powiatów i aż 34 gminy. Analizowany obszar charakteryzuje się pagórkowatym ukształtowaniem terenu, mocno zróżnicowanym wysokościowo. Istnieją tam również specyficzne uwarunkowania geologiczne, które odpowiadają za występujące bardzo licznie osuwiska (lub obszary podatne na osuwiska). Charakterystyczna dla tego obszaru jest też rozproszona zabudowa.
Problem na budowie dwujezdniowej Zakopianki DK47 Rdzawka - Nowy Targ
- Podczas prac planistycznych braliśmy pod uwagę to, aby oddziaływanie na tereny ważne przyrodniczo, zabudowę oraz inne planowane inwestycje, było jak najmniejsze. Unikaliśmy także kolizji proponowanych korytarzy z terenami osuwiskowymi oraz tam, gdzie było to możliwe, ograniczaliśmy długość niezbędnych tuneli i obiektów mostowych – zaznaczają drogowcy.
Podczas pierwszego etapu prac przeprowadzone zostały analizy sieci drogowej. Na badanym obszarze wyznaczono 14 propozycji tras łączących autostradę A4 w okolicy Krakowa z S7 za Myślenicami. Początek tego odcinka rozpatrywany był w wariantach sięgających od okolic miejscowości Morawica (skrajnie na zachód) aż po węzeł Targowisko (skrajnie na wschód).
Analizowane połączenie drogi ekspresowej S7 Kraków - Myślenice z autostradą A4 obwodnicą Krakowa. Mapa: GDDKIA
Studium korytarzowe potwierdziło zasadność budowy drogi ekspresowej S7 na odcinku Kraków - Myślenice. Obecnie zainteresowani mogą zapoznać się ze Studium i przekazać wszelkie opinie, uwagi, pytania i wątpliwości do GDDKIA.
- Kolejnym krokiem w procesie realizacji inwestycji będzie uszczegółowienie rozwiązań w postaci STEŚ. Studium wskaże m.in. precyzyjną lokalizację nieruchomości objętych inwestycją i jej oddziaływaniem. Jeśli uzyskamy na ten cel niezbędne finansowanie, przetarg na wykonanie dokumentacji chcielibyśmy ogłosić jeszcze w tym roku – zapowiadają przedstawiciele krakowskiego oddziału GDDKIA.
Sześć korytarzy Zakopianki S7 Kraków - Myślenice
Spośród wstępnych propozycji tras, do dalszych analiz w głównej części SK trafiło sześć korytarzy. Dla wszystkich rozpatrywanych rozwiązań założono przekrój dwujezdniowy po trzy pasy ruchu w każdym kierunku. W toku realizacji STEŚ będą prowadzone kolejne analizy, które pozwolą wskazać optymalny i dokładny przebieg przyszłej inwestycji.
Mapa korytarzy przyszłej Zakopianki na odcinku drogi ekspresowej S7 Kraków - Myślenice. Mapa: GDDKIA
Każdy z analizowanych korytarzy ma swój początek na autostradzie A4 na odcinku od węzła Kraków Łagiewniki do węzła Kraków Bieżanów. Przyjęto natomiast jeden koniec dla wszystkich korytarzy, tj. w miejscu istniejącego odcinka drogi ekspresowej S7 za Myślenicami.
S7 Kraków - Myślenice - korytarz 1 czerwony
Korytarz 1 (czerwony) o długości ok. 23,6 km, zlokalizowany jest na terenie gmin: Kraków, Mogilany, Świątniki Górne oraz Myślenice. Początek Korytarza znajduje się w rejonie węzła Kraków Łagiewniki na drodze A4, a koniec znajduje się za miejscowością Myślenice w okolicy miejscowości Miłogoszcz. W ciągu Korytarza przewidziano 3 tunele oraz połączenie z nowoprojektowanym wydłużeniem drogi ekspresowej S52 (Beskidzka Droga Integracyjna) poprzez węzeł Włosań. Powiązanie inwestycji z pozostałą siecią dróg realizowane będzie przy pomocy 5 węzłów drogowych. Szacunkowy koszt realizacji drogi ekspresowej S7 w Korytarzu 1 wynosi 4 668,91 mln zł (197,70 mln zł/km).
Mapa z wariantem nr 1 czerwonym przebiegu drogi ekspresowej S7 Kraków - Myślenice. Mapa: GDDKIA
- Długość: 23,62 km
- Gminy objęte inwestycją: Kraków, Mogilany, Świątniki Górne, Myślenice
- Początek korytarza na autostradzie A4 w rejonie węzła Kraków Łagiewniki
- Szacowana liczba węzłów: 5
- Szacowana liczba tuneli: 3
- Szacowany koszt całkowity inwestycji: 4,67 mld zł
- Koszt jednostkowy: 197,70 mln zł/km
- Prognoza ruchu: średnio ok. 75 tys. poj./dobę
- Szacunkowe wydłużenie S52 (BDI): 3,92 km
S7 Kraków - Myślenice - korytarz 2 niebieski
Korytarz 2 (niebieski) o długości ok. 24,6 km, zlokalizowany jest na terenie gmin: Kraków, Wieliczka, Siepraw, Mogilany, Świątniki Górne oraz Myślenice. Początek Korytarza znajduję się w rejonie węzła Kraków Wieliczka na drodze A4, a koniec znajduje się za miejscowością Myślenice w okolicy miejscowości Miłogoszcz. W ciągu Korytarza przewidziano 5 tuneli oraz połączenie z nowoprojektowanym wydłużeniem drogi ekspresowej S52 (Beskidzka Droga Integracyjna) poprzez węzeł Włosań. Powiązanie inwestycji z pozostałą siecią dróg realizowane będzie przy pomocy 5 węzłów drogowych. Szacunkowy koszt realizacji drogi ekspresowej S7 w Korytarzu 2 wynosi 6 010,46 mln zł (244,68 mln zł/km).
Mapa wariantu 2 niebieski drogi ekspresowej S7 Kraków - Myślenice. Mapa: GDDKIA
- Długość: 24,56 km
- Gminy objęte inwestycją: Kraków, Wieliczka, Świątniki Górne, Siepraw, Mogilany, Myślenice
- Początek korytarza na autostradzie A4 w rejonie węzła Kraków Wieliczka
- Szacowana liczba węzłów: 5
- Szacowana liczba tuneli: 5
- Szacowany koszt całkowity inwestycji: 6,01 mld zł
- Koszt jednostkowy: 244,68 mln zł/km
- Prognoza ruchu: średnio ok. 69 tys. poj./dobę
- Szacunkowe wydłużenie S52 (BDI): 3,77 km
S7 Kraków - Myślenice korytarz 3 różowy
Korytarz 3 (różowy) o długości ok. 24,3 km, zlokalizowany jest na terenie gmin: Kraków, Wieliczka, Siepraw, Świątniki Górne oraz Myślenice. Początek Korytarza znajduje się w rejonie węzła Kraków Wieliczka na drodze A4, a koniec znajduje się za miejscowością Myślenice w okolicy miejscowości Miłogoszcz. W ciągu Korytarza przewidziano 5 tuneli oraz połączenie z nowoprojektowanym wydłużeniem drogi ekspresowej S52 (Beskidzka Droga Integracyjna) poprzez węzeł Siepraw. Powiązanie inwestycji z pozostałą siecią dróg realizowane będzie przy pomocy 5 węzłów drogowych. Szacunkowy koszt realizacji drogi ekspresowej S7 w Korytarzu 3 wynosi 6 495,62 mln zł (267,22 mln zł/km).
Mapa wariantu 3 różowego drogi ekspresowej S7 Kraków - Myślenice. Mapa: GDDKIA
- Długość: 24,31 km
- Gminy objęte inwestycją: Kraków, Wieliczka, Świątniki Górne, Siepraw, Myślenice
- Początek korytarza na autostradzie A4 w rejonie węzła Kraków Wieliczka
- Szacowana liczba węzłów: 5
- Szacowana liczba tuneli: 5
- Szacowany koszt całkowity inwestycji: 6,5 mld zł
- Koszt jednostkowy: 267,22 mln zł/km
- Prognoza ruchu: średnio ok. 60 tys. poj./dobę
- Szacunkowe wydłużenie S52 (BDI): 8,6 km
S7 Kraków - Myślenice - korytarz 4 pomarańczowy
Korytarz 4 (pomarańczowy) o długości ok. 26,2 km, zlokalizowany jest na terenie gmin: Kraków, Wieliczka, Siepraw oraz Myślenice. Początek Korytarza znajduję się w rejonie planowanego nowego węzła Kraków Tuchowska na drodze A4 (niezbędne uzyskanie odstępstwa od warunków technicznych dla dróg publicznych), a koniec znajduje się za miejscowością Myślenice w okolicy miejscowości Miłogoszcz. W ciągu Korytarza przewidziano 5 tuneli oraz połączenie z nowoprojektowanym wydłużeniem drogi ekspresowej S52 (Beskidzka Droga Integracyjna) poprzez węzeł Siepraw. Powiązanie inwestycji z pozostałą siecią dróg realizowane będzie przy pomocy 5 węzłów drogowych. Szacunkowy koszt realizacji drogi ekspresowej S7 w Korytarzu 4 wynosi 6 250,22 mln zł (238,73 mln zł/km).
Mapa wariantu 4 pomarańczowego drogi ekspresowej S7 Kraków - Myślenice. Mapa: GDDKIA
- Długość: 26,18 km
- Gminy objęte inwestycją: Kraków, Wieliczka, Siepraw, Myślenice
- Początek korytarza na autostradzie A4 w rejonie nowego węzła Kraków Tuchowska
- Szacowana liczba węzłów: 5
- Szacowana liczba tuneli: 5
- Szacowany koszt całkowity inwestycji: 6,25 mld zł
- Koszt jednostkowy: 238,73 mln zł/km
- Prognoza ruchu: średnio 57 tys. poj./dobę
- Szacunkowe wydłużenie S52 (BDI): 10,9 km
S7 Kraków - Myślenice - korytarz 5 fioletowy
Korytarz 5 (fioletowy) o długości ok. 28,7 km, zlokalizowany jest na terenie gmin: Kraków, Wieliczka, Świątniki Górne, Mogilany oraz Myślenice. Początek Korytarza znajduję się w rejonie planowanego nowego węzła Kraków Tuchowska na drodze A4 (niezbędne uzyskanie odstępstwa od warunków technicznych dla dróg publicznych), a koniec znajduje się za miejscowością Myślenice w okolicy miejscowości Miłogoszcz. Na odcinku ok. 1 km w rejonie miejscowości Głogoczów częściowo wykorzystuje istniejący ślad drogi krajowej nr 7. W ciągu Korytarza przewidziano 5 tuneli oraz bezpośrednie połączenie z drogą ekspresową S52 (Beskidzka Droga Integracyjna) bez potrzeby jej wydłużania poprzez węzeł Głogoczów. Powiązanie inwestycji z pozostałą siecią dróg realizowane będzie przy pomocy 5 węzłów drogowych. Szacunkowy koszt realizacji drogi ekspresowej S7 w Korytarzu 5 wynosi 5 899,62 mln zł (205,47 mln zł/km).
Mapa wariantu 5 fioletowy przebiegu drogi ekspresowej S7 Kraków - Myślenice. Mapa: GDDKIA
- Długość: 28,71 km
- Gminy objęte inwestycją: Kraków, Wieliczka, Świątniki Górne, Mogilany, Myślenice
- Początek korytarza na autostradzie A4 w rejonie nowego węzła Kraków Tuchowska
- Szacowana liczba węzłów: 5
- Szacowana liczba tuneli: 5
- Szacowany koszt całkowity inwestycji: 5,9 mld zł
- Koszt jednostkowy: 205,47 mln zł/km
- Prognoza ruchu: średnio 63 tys. poj./dobę
- Szacunkowe wydłużenie S52 (BDI): brak
S7 Kraków - Myślenice - korytarz 6 - brązowy
Korytarz 6 (brązowy) o długości ok. 29,1 km, zlokalizowany jest na terenie gmin: Kraków, Wieliczka, Dobczyce, Siepraw oraz Myślenice. Początek Korytarza znajduje się w węźle Kraków Bieżanów na drodze A4 (jedyny rozważany korytarz o takim początku), a koniec znajduje się za miejscowością Myślenice w okolicy miejscowości Miłogoszcz. W ciągu Korytarza przewidziano 4 tunele oraz połączenie z nowoprojektowanym wydłużeniem drogi ekspresowej S52 (Beskidzka Droga Integracyjna) poprzez węzeł Czechówka. Powiązanie inwestycji z pozostałą siecią dróg realizowane będzie przy pomocy 4 węzłów drogowych. Szacunkowy koszt realizacji drogi ekspresowej S7 w Korytarzu 6 wynosi 6 066,63 mln zł (208,23 mln zł/km).
Mapa przebiegu wariantu 6 brązowego drogi ekspresowej S7 Kraków - Myślenice. Mapa: GDDKIA
- Długość: 29,13 km
- Gminy objęte inwestycją: Kraków, Wieliczka, Dobczyce, Siepraw, Myślenice
- Początek korytarza na autostradzie A4 w rejonie węzła Kraków Bieżanów
- Szacowana liczba węzłów: 4
- Szacowana liczba tuneli: 4
- Szacowany koszt całkowity inwestycji: 6,07 mld zł
- Koszt jednostkowy: 208,23 mln zł/km
- Prognoza ruchu: średnio 53 tys. poj./dobę
- Szacunkowe wydłużenie S52 (BDI): 11,77 km
Planowane tunele na Zakopiance S7 Kraków - Myślenice
Źródło: GDDKIA
Budowa S7: Kiedy kierowcy pojadą tunelem na Zakopiance?
W analizach uwzględniono również planowaną drogę ekspresową S52 Bielsko Biała - Głogoczów (Beskidzka Droga Integracyjna - BDI). Przyjęto założenie, że to jedno z najważniejszych powiązań komunikacyjnych regionu zostanie dołączone do planowanej S7. W zależności od danego korytarza, konieczne może być wydłużenie BDI.
W zakresie pięciu Korytarzy przewidziano połączenie z nowoprojektowanym wydłużeniem drogi ekspresowej S52. Dla poszczególnych przebiegów długość oraz szacunkowy kosztrealizacji Beskidzkiej Drogi Integracyjnej przedstawiają się następująco:
Korytarz 1 – długość trasy S52 wynosi 3,9 km przy całkowitym nakładzie inwestycyjnym w wysokości 1 040,94 mln zł,
Korytarz 2 – długość trasy S52 wynosi 3,8 km przy całkowitym nakładzie inwestycyjnym w wysokości 1 032,26 mln zł,
Korytarz 3 – długość trasy S52 wynosi 8,6 km przy całkowitym nakładzie inwestycyjnym w wysokości 1 414,42 mln zł,
Korytarz 4 – długość trasy S52 wynosi 10,9 km przy całkowitym nakładzie inwestycyjnym w wysokości 1 793,97 mln zł,
Korytarz 6 – długość trasy S52 wynosi 11,8 km przy całkowitym nakładzie inwestycyjnym w wysokości 1 755,82 mln zł.
Droga ekspresowa S7 stanowi kluczowe połączenie między północą a południem Polski, które w swoim docelowym kształcie poprowadzi kierowców od Morza Bałtyckiego, przez Warszawę, aż do niemal samych Tatr.