1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Przekopano pierwszy tunel na S52 Północnej Obwodnicy Krakowa

Przekopano pierwszy tunel na S52 Północnej Obwodnicy Krakowa

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2022-07-29
Przekopano pierwszy tunel na S52 Północnej Obwodnicy Krakowa
Przekopano pierwszy z dwóch tuneli na budowie Północnej Obwodnicy Krakowa w ciągu drogi S52. Zdjęcia: GDDKIA
Północna Obwodnica Krakowa będzie miała po trzy pasy w każdą stronę. To część drogi ekspresowej S52. W ciągu 12,5 km odcinka powstaną węzły drogowe, estakady i tunele. Z końcem lipca br. przekopano pierwszy z dwóch tuneli. Sprawdzamy postępy prac na S52, Północnej Obwodnicy Krakowa.

W ramach inwestycji wybudowana zostanie dwujezdniowa droga ekspresowa S52 długości ok. 12,5 km, na odcinku od węzła Modlnica (z rozbudową węzła) do węzła Kraków Mistrzejowice (bez węzła). Każda jezdnia będzie miała po trzy pasy ruchu. Powstaną tunele pod rzeką Prądnik i miejscowością Zielonki o długości 653 m, pod wzgórzem w Batowicach o dł. 496 m oraz pod wzgórzem Syberia na terenie Krakowa postanie niewielki obiekt tunelowy o dł. 95 m. Wybudowane zostaną cztery węzły:

  • Modlnica - do istniejącego węzła dobudowane zostaną cztery łącznice
  • Zielonki - węzeł na skrzyżowaniu POK S52 z ulicami: Na Zielonki, Ks. Adama Zięby, Waliszewskiego, Na Popielówkę i projektowaną przez samorząd wojewódzki Trasą Wolbromską
  • Węgrzce - w miejscu skrzyżowania z DK7 i Al. 29 - listopada
  • Batowice - w miejscu skrzyżowania S52 i drogi powiatowej 2293K (ul. Karola Wojtyły).

 

Rozbudowa DK7 północnej wylotówki z Krakowa. Kiedy koniec prac na DK7 w Krakowie

 

Północna Obwodnica Krakowa - tunele w ciągu drogi ekspresowej S52

Tunele w ciągu drogi ekspresowej S52, Północnej Obwodnicy Krakowa. Mapa: GDDKIA 

 


Postęp prac na budowie S52 Północnej Obwodnicy Krakowa

Na początku lipca 2020 r. po wydaniu decyzji ZRiD przekazano plac budowy wykonawcy. Z końcem lipca br. wykonawca informował o usunięciu gruntu z pierwszego tunelu w ciągu S52. Z obiektu w Batowicach wykopano 130 000 m3 materiału, który wbudowany zostaje w nasypy. Oznacza to, że tunel został przekopany.

Zanim zakończono usuwanie materiału ziemnego z wnętrza tunelu o długości 496 m, w środku prowadzono już prace żelbetowe związane z wykonywaniem płyty dennej i betonowaniem ścian wypełniających. Wykonywana jest również izolacja stropu tunelu. Zaawansowania prac izolacyjnych wynosi ok. 63 proc. Kontynuowane jest zasypywanie stropu tunelu i ścian bocznych.

S52 Północna Obwodnica Krakowa połączy się z S7 i zamknie ring. Raport z budowy


Tunel w Batowicach przebity, to część drogi ekspresowej S52 Północnej Obwodnicy Krakowa

Tunel w Batowicach przebity, to część drogi ekspresowej S52 Północnej Obwodnicy Krakowa. Zdjęcia: GDDKIA


Na budowie tunelu pod rzeką Prądnik i ul. Krakowskie Przedmieście w Zielonkach, o długości 653 m, wykonywane są ściany szczelinowe i strop. W sezonie wakacyjnym planowane jest tu rozpoczęcie wykopu podstropowego, od strony wschodniej. Obiekt ma ukończone ściany szczelinowe w 90 proc.

Średnie zaawansowanie wszystkich robót na budowie S52 wynosi 45 proc., natomiast zaawansowanie robót mostowych już prawie 61 proc.

Prowadzone są intensywne roboty żelbetowe na obiektach inżynierskich (wiadukty, mosty, tunele, konstrukcje oporowe). Powstaje 27 obiektów inżynierskich i 4 km murów oporowych, na różnych etapach zaawansowania: od realizacji posadowienia, poprzez wykonywanie fundamentów i podpór po wykonywanie ustrojów nośnych, kap chodnikowych i izolacji pomostu. Na większości obiektów mostowych wykonane zostało posadowienie, fundamenty oraz podpory i realizowane są ustroje nośne. Ostatnio zabetonowano ustrój nośny wiaduktu drogowego w ciągu ul. Piastowskiej, w Batowicach.

Są też takie obiekty, na których ułożono już krawężniki, zamontowano deski gzymsowe i zabetonowano kapy chodnikowe. Prace te dotyczą wiaduktu w ciągu ul. B4 w Węgrzcach, wiaduktu nad linią kolejową w Batowicach oraz na najdłuższym moście na tej inwestycji w Bosutowie (560 m długości). Obiekt ten przebiega nad suchym zbiornikiem i ul. Krakowską.

Kraków: Nowy wiadukt w Batowicach otwarty. W przyszłości powstanie węzeł Batowice w ciągu S52

Węzeł Batowice w ciągu drogi ekspresowej S52 w Krakowie

Węzeł Batowice w ciągu drogi ekspresowej S52 w Krakowie. Zdjecia: GDDKIA

Ponadto trwają roboty ziemne, w ramach których wykonywane są nasypy oraz wykopy. Wzmacniane jest podłoże, wymieniono ponad 90 proc. gruntów, wykonano dreny i kolumny żwirowe. W ciągu ostatnich tygodni ułożono drugą warstwę podbudowy bitumicznej na trasie głównej S52 pomiędzy tunelem w Zielonkach a wiaduktem w ciągu ul. Dożynkowej, w Krakowie, a także pomiędzy metalowym przepustem pod trasą główną a ulicą B4 w Węgrzcach oraz na odcinku od ul. B4 do początku mostu usytuowanego w rejonie suchego zbiornika Węgrzce 80.


Nawierzchnia na Północnej Obwodnicy Krakowa

Nawierzchnia na Północnej Obwodnicy Krakowa. Zdjęcia: GDDKIA


Wykonawcą projektu i budowy S52 Północnej Obwodnicy Krakowa jest konsorcjum firm: tureckiej Gulermak i polskiej Mosty Łódź, które wyceniły koszt zadania na 1 427 968 500 zł.

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S52 Jak dojadę - Kraków