1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Nowa Zakopianka na koniec wakacji. Zabraknie węzła Klikuszowa na połączeniu ze starą DK47

Nowa Zakopianka na koniec wakacji. Zabraknie węzła Klikuszowa na połączeniu ze starą DK47

  1. Michał Zawadzki
  2. conadrogach.pl
  3. 2024-08-28
Nowa Zakopianka na koniec wakacji. Zabraknie węzła Klikuszowa na połączeniu ze starą DK47
Nowa Zakopianka Rdzawka - Nowy Targ - otwarcie w piątek 30 sierpnia. Zdjęcia: GDDKIA
Budowa nowej Zakopianki, czyli drogi krajowej DK47 pomiędzy Rdzawką a Nowym Targiem dobiegła końca. Dwujezdniową trasą, poprowadzoną nowym śladem, kierowcy pojadą już w piątek 30 sierpnia. W chwili oddania nie będzie jeszcze gotowy węzeł Klikuszowa, który połączy obie zakopianki – starą i nową. Dlatego kierowcy jadący z Krakowa nie wjadą na starą trasę, a podróżujący z Zakopanego będą mieli do dyspozycji dwa węzły Nowy Targ Zachód i Nowy Targ Południe.

Nowa Zakopianka pomiędzy Nowym Targiem a Rdzawką ma ponad 16 km i jest drogą klasy GP klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Docelowo będzie połączona z innymi drogami poprzez cztery węzły – Obidowa, Klikuszowa oraz wspomniane wcześniej Nowy Targ Południe i Zachód. Kierowcy z niemal kompletnej inwestycji skorzystają już w ten piątek, 30 sierpnia. Nowa trasa będzie początkowo otwarta na zasadzie przejezdności, gdyż cała inwestycja nie jest jeszcze zakończona. Dlatego na trasie będzie obowiązywało ograniczenie prędkości do 70 km/h.

Modernizacja Zakopianki, czyli DK7 pomiędzy Krakowem a Myślenicami

W chwili oddania nie będzie jeszcze gotowy węzeł Klikuszowa, który połączy obie zakopianki – starą i nową. Dotychczasowa DK47 biegnie ok. 2 m nad nowym rondem zbudowanym na węźle Klikuszowa. Żeby połączyć obie drogi, stara Zakopianka musi zostać przebudowana. To jeden z ostatnich etapów prac na tej budowie. Jak argumentują drogowcy, jego wykonanie zostawiono na koniec, bo prowadzenie prac w tym miejscu przed przełożeniem ruchu na nową trasę wiązałoby się z ogromnymi korkami na starej zakopiance.

Dlatego, po otwarciu Nowej Zakopianki, nie będzie możliwości przejazdu przez starą zakopiankę w dwóch miejscach – w okolicy budowanego węzła Klikuszowa i w Rdzawce. Wyjazd z Lasku i Klikuszowej do Rabki-Zdroju i Nowego Targu będzie możliwy przez węzeł Obidowa oraz przez drogę lokalną łączącą Klikuszową i Sieniawę.

Obwodnica Nowego Targu - kiedy?

Drogowcy zamkną możliwość przejazdu do Krakowa dotychczasowym przebiegiem tej trasy, prowadzącym m.in. przez Klikuszową. Kierowcy jadący od strony Tatr i Pienin na nową trasę będą mogli wjechać na dwóch węzłach – Nowy Targ Zachód (skrzyżowanie z ul. Ludźmierską, DW957) i Nowy Targ Południe (skrzyżowanie z ul. Krakowską).

 Droga ekspresowa S7 coraz bliżej granic Krakowa

Po otwarciu Nowej Zakopianki bedzie trudniej wjechać na starą DK47, do czasu udostępnienia węzła Klikuszowa

Po otwarciu Nowej Zakopianki będzie trudniej wjechać na starą DK47, do czasu udostępnienia węzła Klikuszowa. Zdjęcia: GDDKIA

Odcinek Zakopianki między Rdzawką a Nowym Targiem powstał w nowym śladzie, na zachód od starej DK47. Nowa trasa pozwoli na ominięcie dwóch miejscowości – Klikuszowej i Nowego Targu – gdzie często tworzą się korki, szczególnie uciążliwe w sezonie turystycznym. Dzięki temu odcinkowi cała droga Kraków – Nowy Targ będzie dwujezdniowa i dwupasmowa.

Nowa DK47 jest bardzo malownicza. Między Rdzawką a Nowym Targiem powstało 27 obiektów inżynierskich – mostów, wiaduktów i estakad. To niezbyt dużo, biorąc pod uwagę górski, zróżnicowany wysokościowo teren. Zajmują one jednak aż jedną czwartą trasy. Na nowej zakopiance jest 12 wiaduktów i estakad, z których każdy ma długość ponad 100 m. Najdłuższy obiekt powstał w Lasku. Ma 687 m długości, a jezdnia biegnie na nim nawet 24 m nad ziemią. Druga pod tym względem konstrukcja ma 527 m i przebiega nad rzeką Czarny Dunajec i ul. Ludźmierską w Nowym Targu.

Dłuższa droga do budowy obwodnicy Nowego Targu na DK49 

Zakopianka jako droga dwujezdniowa po dwa pasy kończy się w Nowym Targu

Zakopianka jako droga dwujezdniowa po dwa pasy kończy się w Nowym Targu. Zdjęcia: GDDKIA

W okolicy węzła Obidowa trasa przebiega na wysokości 800 m n.p.m (w czasie budowy był to najwyżej położony plac budowy w Polsce). Będzie to jedna z najwyżej położonych dróg zarządzanych przez GDDKiA w woj. małopolskim. Wyżej są jedynie DK49 w Jurgowie (przed granicą ze Słowacją trasa prowadzi nawet 870 m n.p.m.) oraz końcowy fragment DK47 w Zakopanem (ul. Kasprowicza przed rondem Andrzeja Chramca, 810 m n.p.m.).

W Rdzawce droga rozpoczyna się na wysokości 680 m n.p.m. i biegnie wzdłuż dzisiejszej DK47 do węzła Obidowa, gdzie sięga wspomnianych już 800 m. Następnie stopniowo opada, by w okolicy Lasku i węzła Klikuszowa osiągnąć ponownie poziom 680 m. Od tego miejsca biegnie już w dół do Kotliny Nowotarskiej. W okolicy mostu na Czarnym Dunajcu teren jest położony 580 m n.p.m., a więc ponad 200 metrów niżej niż najwyższy punkt trasy.

W ciągu  nowej Zakopianki powstały liczne estakady

W ciągu nowej Zakopianki powstały liczne estakady. ZDjęcia: GDDKIA

Trzeba podkreślić, że dwujezdniowa droga między Rdzawką a Nowym Targiem nie będzie drogą ekspresową. Ten odcinek nowej Zakopianki od drogi klasy S odróżnia kilka elementów:

  • niższa dopuszczalna maksymalna prędkość (w zależności od odcinka, najwyższa to 100 km/h);
  • ostrzejsze niż na drogach ekspresowych zakręty oraz bardziej strome zjazdy i podjazdy;
  • mniejsze ograniczenia w odległości pomiędzy węzłami (na drogach ekspresowych w miastach jest to co najmniej 3 km, na drogach klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) 1 km; między węzłami Nowy Targ Zachód a Nowy Targ Południe jest 1,5 km);
  • przystanki autobusowe;
  • wjazdy i zjazdy na drogę poza węzłami (w Rdzawce i Klikuszowej).

Na tym odcinku nie znajdziemy też znaków E-20 „Tablica węzła drogowego”, charakterystycznych dla dróg szybkiego ruchu.

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze 47