Nowa Zakopianka na koniec wakacji. Zabraknie węzła Klikuszowa na połączeniu ze starą DK47
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2024-08-28
Nowa Zakopianka pomiędzy Nowym Targiem a Rdzawką ma ponad 16 km i jest drogą klasy GP klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Docelowo będzie połączona z innymi drogami poprzez cztery węzły – Obidowa, Klikuszowa oraz wspomniane wcześniej Nowy Targ Południe i Zachód. Kierowcy z niemal kompletnej inwestycji skorzystają już w ten piątek, 30 sierpnia. Nowa trasa będzie początkowo otwarta na zasadzie przejezdności, gdyż cała inwestycja nie jest jeszcze zakończona. Dlatego na trasie będzie obowiązywało ograniczenie prędkości do 70 km/h.
Modernizacja Zakopianki, czyli DK7 pomiędzy Krakowem a Myślenicami
W chwili oddania nie będzie jeszcze gotowy węzeł Klikuszowa, który połączy obie zakopianki – starą i nową. Dotychczasowa DK47 biegnie ok. 2 m nad nowym rondem zbudowanym na węźle Klikuszowa. Żeby połączyć obie drogi, stara Zakopianka musi zostać przebudowana. To jeden z ostatnich etapów prac na tej budowie. Jak argumentują drogowcy, jego wykonanie zostawiono na koniec, bo prowadzenie prac w tym miejscu przed przełożeniem ruchu na nową trasę wiązałoby się z ogromnymi korkami na starej zakopiance.
Dlatego, po otwarciu Nowej Zakopianki, nie będzie możliwości przejazdu przez starą zakopiankę w dwóch miejscach – w okolicy budowanego węzła Klikuszowa i w Rdzawce. Wyjazd z Lasku i Klikuszowej do Rabki-Zdroju i Nowego Targu będzie możliwy przez węzeł Obidowa oraz przez drogę lokalną łączącą Klikuszową i Sieniawę.
Obwodnica Nowego Targu - kiedy?
Drogowcy zamkną możliwość przejazdu do Krakowa dotychczasowym przebiegiem tej trasy, prowadzącym m.in. przez Klikuszową. Kierowcy jadący od strony Tatr i Pienin na nową trasę będą mogli wjechać na dwóch węzłach – Nowy Targ Zachód (skrzyżowanie z ul. Ludźmierską, DW957) i Nowy Targ Południe (skrzyżowanie z ul. Krakowską).
Droga ekspresowa S7 coraz bliżej granic Krakowa
Po otwarciu Nowej Zakopianki będzie trudniej wjechać na starą DK47, do czasu udostępnienia węzła Klikuszowa. Zdjęcia: GDDKIA
Odcinek Zakopianki między Rdzawką a Nowym Targiem powstał w nowym śladzie, na zachód od starej DK47. Nowa trasa pozwoli na ominięcie dwóch miejscowości – Klikuszowej i Nowego Targu – gdzie często tworzą się korki, szczególnie uciążliwe w sezonie turystycznym. Dzięki temu odcinkowi cała droga Kraków – Nowy Targ będzie dwujezdniowa i dwupasmowa.
Nowa DK47 jest bardzo malownicza. Między Rdzawką a Nowym Targiem powstało 27 obiektów inżynierskich – mostów, wiaduktów i estakad. To niezbyt dużo, biorąc pod uwagę górski, zróżnicowany wysokościowo teren. Zajmują one jednak aż jedną czwartą trasy. Na nowej zakopiance jest 12 wiaduktów i estakad, z których każdy ma długość ponad 100 m. Najdłuższy obiekt powstał w Lasku. Ma 687 m długości, a jezdnia biegnie na nim nawet 24 m nad ziemią. Druga pod tym względem konstrukcja ma 527 m i przebiega nad rzeką Czarny Dunajec i ul. Ludźmierską w Nowym Targu.
Dłuższa droga do budowy obwodnicy Nowego Targu na DK49
Zakopianka jako droga dwujezdniowa po dwa pasy kończy się w Nowym Targu. Zdjęcia: GDDKIA
W okolicy węzła Obidowa trasa przebiega na wysokości 800 m n.p.m (w czasie budowy był to najwyżej położony plac budowy w Polsce). Będzie to jedna z najwyżej położonych dróg zarządzanych przez GDDKiA w woj. małopolskim. Wyżej są jedynie DK49 w Jurgowie (przed granicą ze Słowacją trasa prowadzi nawet 870 m n.p.m.) oraz końcowy fragment DK47 w Zakopanem (ul. Kasprowicza przed rondem Andrzeja Chramca, 810 m n.p.m.).
W Rdzawce droga rozpoczyna się na wysokości 680 m n.p.m. i biegnie wzdłuż dzisiejszej DK47 do węzła Obidowa, gdzie sięga wspomnianych już 800 m. Następnie stopniowo opada, by w okolicy Lasku i węzła Klikuszowa osiągnąć ponownie poziom 680 m. Od tego miejsca biegnie już w dół do Kotliny Nowotarskiej. W okolicy mostu na Czarnym Dunajcu teren jest położony 580 m n.p.m., a więc ponad 200 metrów niżej niż najwyższy punkt trasy.
W ciągu nowej Zakopianki powstały liczne estakady. ZDjęcia: GDDKIA
Trzeba podkreślić, że dwujezdniowa droga między Rdzawką a Nowym Targiem nie będzie drogą ekspresową. Ten odcinek nowej Zakopianki od drogi klasy S odróżnia kilka elementów:
- niższa dopuszczalna maksymalna prędkość (w zależności od odcinka, najwyższa to 100 km/h);
- ostrzejsze niż na drogach ekspresowych zakręty oraz bardziej strome zjazdy i podjazdy;
- mniejsze ograniczenia w odległości pomiędzy węzłami (na drogach ekspresowych w miastach jest to co najmniej 3 km, na drogach klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) 1 km; między węzłami Nowy Targ Zachód a Nowy Targ Południe jest 1,5 km);
- przystanki autobusowe;
- wjazdy i zjazdy na drogę poza węzłami (w Rdzawce i Klikuszowej).
Na tym odcinku nie znajdziemy też znaków E-20 „Tablica węzła drogowego”, charakterystycznych dla dróg szybkiego ruchu.