Nowe drogi w Polsce: W sierpniu autostrada A1 z Pyrzowic dobije do Częstochowy
W tym roku (koniec sierpnia) przybędzie 37 kilometrów autostrady A1. Będą to odcinki łączące Pyrzowice z Częstochową. Niestety zabraknie obwodnicy Częstochowy. Zdjęcia: GDDKIA

W sierpniu na mapie drogowej Polski pojawią się nowe kilometry autostrady A1. Będzie to 37 kilometrowa trasa z Pyrzowic do Częstochowy. Niestety zabraknie odcinka obwodnicy Częstochowy, który pozostanie do dokończenia w tym i przyszłym roku. W budowie są już wszystkie odcinki na trasie Częstochowa – Łódź. Ukończenie całej Bursztynowej Trasy planowane jest na przełomie 2022 i 2023 r.

Realizacja autostrady A1 z północnych okolic Częstochowy do Pyrzowic ruszyła w 2016 r. Inwestycja jest częścią trasy A1 Łódź - Częstochowa - Pyrzowice i obejmuje cztery odcinki:

  • odcinek F jako obwodnica Częstochowy o długości ok. 20,3 km od węzła Częstochowa Północ (Rząsawa - z węzłem) do węzła Blachownia (z węzłem). Wykonawcą zadania było konsorcjum firm Salini i Todini.

  • odcinek G długości 4,7 km od węzła Blachownia (bez węzła) do węzła Zawodzie (z węzłem). Wykonawcą jest konsorcjum firm BERGER Bau.

  • odcinek H od węzła Zawodzie (bez węzła) do węzła Woźniki (z węzłem). Długość odcinka 16,7 km. Prace realizuje konsorcjum STRABAG Infrastruktura Południe Sp. z o. o. oraz STRABAG Sp. z o.o.

  • odcinek I od węzła Woźniki (bez węzła) do węzła Pyrzowice (bez węzła) liczacy ok. 15,2 km długości. Wykonawcą jest STRABAG Infrastruktura Południe Sp. z o.o. oraz STRABAG Sp. z o.o.

Przed końcem sierpnia oddanych zostanie około 37 kilometrów autostrady A1– zapowiadają drogowcy. Złożą się na to trzy odcinki (G, H, I) realizowane w ramach budowy trasy A1 Pyrzowice – Częstochowa. Do pełni szczęścia zabraknie ostatniego, kluczowego odcinka Częstochowa Północ – Częstochowa Blachownia, który miał wyprowadzić ruch tranzytowy z Częstochowy.

Mapa z brakującym odcinkiem F autostrady A1 - obwodnica Częstochowy. Mapa: GDDKIA

Mapa autostrady A1 - obwodnica Czestochowy

 

Przypomnijmy, pod koniec kwietnia GDDKiA odstąpiła od umowy z firmą Salini Polska, wykonawcy 21-kilometrowej obwodnicy Częstochowy w ciągu A1. Było to podyktowane brakiem realizacji prac, mimo wielokrotnych wezwań wykonawcy przez GDDKiA i znacznym opóźnieniem względem harmonogramu. Drogowcy chcą jak najszybciej udostępnić plac budowy nowemu wykonawcy, aby jeszcze w tym sezonie budowalnym zrealizował prace zabezpieczające. Obecnie zaproszono osiem firm do złożenia swoich ofert. - Dzięki oparciu procedury wyboru Wykonawcy na trybie negocjacji bez ogłoszenia, na co pozwalają i co regulują przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych, rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest jeszcze przed końcem sierpnia. Ma to pozwolić na realizację pilnych prac zabezpieczających już wykonanego zakresu inwestycji do połowy grudnia – wyjaśniają przedstawiciele katowickiego oddziału GDDKIA.

A1 Częstochowa – Pyrzowice przejezdna w tym roku, tylko kto dokończy budowę?

 

A1 pomiędzy Tuszynem koło Łodzi a Częstochową, o długości 81 km i wartości przekraczającej 3,5 mld zł

Coraz większy front robót jest na północy od Częstochowy. Trwa tam budowa 5 odcinków autostrady: 64 km trasy A1 w woj. łódzkim i odcinek A1 od granicy województwa łódzkiego do węzła Rząsawa o długości prawie 17 km w woj. śląskim. Wszystkie odcinki powstaną w standardzie po trzy pasy w obu kierunkach, zostaną wybudowane po istniejącym śladzie DK1.

Planowany termin oddania do ruchu czterech odcinków między Częstochową a Tuszynem koło Łodzi, to końcówka 2021 r. Natomiast piąty odcinek autostrady A1 od węzła Piotrków Trybunalski Południe do węzła Kamieńsk zostanie udostępniony kierowcom na przełomie 2022 i 2023 r.

Autostrada A1 to fragment transeuropejskiego korytarza transportowego Bałtyk – Adriatyk. Docelowo na terenie Polski trasa będzie miała prawie 570 km długości i połączy Trójmiasto, Toruń, Łódź, Częstochowę oraz Górny Śląsk z granicą państwa. Po jej ukończeniu przejazd z trójmiejskich portów do południowej granicy z Czechami skróci się do ok. 5 godzin. Podniesie to zdecydowanie konkurencyjność polskich portów i zachęci do korzystania z ich usług kontrahentów z Czech, Słowacji czy Węgier. Trasa poprawi nie tylko komfort podróży, ale zwiększy również poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego.

 

ZOBACZ PODOBNE

KOMENTARZE

ls42
2019-06-04 21:37
Najważniejsza w Polsce autostrada nie ma szczęścia. Władza się zmienia, a szczęścia jak nie było tak nie ma. Od czasu jak przestałem pić, nie piję, powiedział nieznajomy
warszawiak
2019-06-04 00:19
@autobahner: Witam Cię. Mnie też ciężko sobie wyobrazić przejazd np ciężarówek po lokalnych drogach wojewódzkich, a potem przez Częstochowę do DK1. Moze to będzie tak, że na początku A1 od Pyrzowic do węzła "Zawodzie" otworzą tylko dla osobówek i dostawczaków? A nowy wykonawca powinien najpierw wszystkie siły rzucić na węzeł "Blachownia" i umożliwić jak najszybciej przynajmniej zjazd z A1 od strony Pyrzowic na DK46 i wjazd z DK46 na A1 w kierunku Pyrzowic. To byłoby już coś. Wtedy DK46 można by przez Częstochowę dojechać do DK1 i włączyć się do tej ostatniej bezkolizyjnie. Oczywiście to wszystko by było bardzo dalekie od ideału, ale przynajmniej przestałby przeszkadzać planowy przez miasto remont następnego częstochowskiego odcinka DK1. To tyle. Na Twoje uwagi sprzed ok. tygodnia odpowiem za parę lub paręnaście dni przy innej okazji. Teraz tylko wspomnę, że oczywiście pamiętam nasze dyskusje na portalu "mojeauto.pl". Również Ciebie pozdrawiam.
Autostrader
2019-06-03 12:58
Ruskie nigdy nie chciały żeby Polska była spięta przez A1 to samo się tyczy sąsiadów z zachod Sama nazwa mówi A1 czyli kluczowa trasa polska !!!
elPolako
2019-06-03 12:51
Niech Budimex dokończy !
oli
2019-06-02 21:56
Najlepiej jak odcinek F dokończy Budimex Polska solidna firma która często oddaje drogi przed terminem
autobahner
2019-06-02 21:16
warszawiak- w artykule jest oczywiście pewne niedomówienie, które opisujesz. Prawdopodobnie otwarty w tym czasie będzie odcinek od Pyrzowic- do węzła Zawodzie, a następnie ruch stamtąd zostanie poprowadzony lokalnymi drogami wojewódzkimi. Jednakże jak będzie wyglądał w praktyce taki stan rzeczy- to nie łatwo jest mi sobie to wyobrazić!!!
nik
2019-06-02 16:58
to juz szykowac przejazd bez miasto
warszawiak
2019-06-01 16:55
Zastanawiam się, w jaki sposób oddadzą do użytku nawet skończony odcinek "G" Blachownia-Zawodzie, jak węzeł "Blachownia" wchodzi w skład nieszczęsnego odcinka "F", z którego wyrzucono dziadowskie Salini.
1 2 następna >

TWÓJ KOMENTARZ

Twój podpis:
Twój komentarz: