Nowe ekspresówki na Podlasiu. S19, S61 i S16 – co w realizacji i przygotowaniu
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2019-12-27
Sieć dróg ekspresowych w województwie podlaskim rozwija się w oparciu o kilka korytarzy transportowych:
Droga ekspresowa S61 – Via Baltica
Mijający rok był okresem intensywnych prac przy realizacji dróg ekspresowych w województwie podlaskim, głównie drogi S61 – trasy via Baltica. S61 to „kręgosłup” całego międzynarodowego korytarza transportowego Via Baltica od Warszawy do Budziska (granica z Litwą).
W maju została oddana do użytku obwodnica Suwałk (na parametrach drogi ekspresowej), a w sierpniu i we wrześniu rozpoczęły się roboty budowlane na trzech kolejnych odcinkach S61 o łącznej długości 51,4 km. Kontynuowana była też budowa II jezdni obwodnicy Szczuczyna (6,5km).
W realizacji – w formie podpisanych umów z wykonawcami w systemie „Projektuj i buduj” (z dwoma wyjątkami), czy też już fizycznie, w budowie – jest ponad 200-kilometrowa droga ekspresowa S61 (z tego 63 km. w woj. warmińsko – mazurskim).
Odcinki realizowane przez Oddział GDDKiA w Białymstoku:
- 25,53 km - w użytkowaniu (fragment obwodnica Augustowa i cała obwodnica Suwałk)
- 57,92 km – fizycznie w budowie (odc.: węzeł Śniadowo – węzeł Łomża Płd., węzeł Kolno – Stawiski, Stawiski – Szczuczyn, II jezdnia obw. Szczuczyna)
- 20,1 km – etap uzyskiwania zezwolenia na realizacje inwestycji drogowej (zrid) w ramach kontraktów w systemie „Projektuj & Buduj” (odc.: węzeł Łomża Płd. – węzeł Łomża Zach., węzeł Łomża Zach. – węzeł Kolno)
- 46,56 km (w tym 3 km S8 na połączeniu) – w przededniu podpisania (początek stycznia 2020)ponownych umów w systemie Projektuj i Buduj z nowymi wykonawcami (odc. węzeł Podborze – węzeł Śniadowo i Suwałki – Budzisko).
Już wiosną przyszłego roku planowane jest oddanie kierowcom II jezdni obwodnicy Szczuczyna, natomiast realizacja ostatnich odcinków S61 na Podlasiu powinna zakończyć się w III kwartale 2023 roku.
Mapa dróg ekspresowych w woj. podlaskim. Mapa: GDDKIA
Droga ekspresowa S19 w woj. podlaskim jest w fazie przygotowań. Prace prowadzone są dla odcinków od Kuźnicy (przejście graniczne z Białorusią) – przez Białystok – Bielsk Podlaski - Siemiatycze i dalej na południe aż do Lublina.
Podlaska część S19-ki to około 180 km (licząc najkrótsze warianty), plus ponad 20 km planowanych do przebudowy wraz z inwestycją dróg krajowych DK63 i DK66.
Poszczególne zadania - w zależności od odcinka - są na etapie składania wniosku o decyzję środowiskową, procedowania wniosku w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska albo – jak odcinek Białystok Zachód – Ploski, mają wydaną decyzję środowiskową (14 sierpnia 2019 r.).
Ostatnią częścią sieci dróg szybkiego ruchu na Podlasiu jest droga ekspresowa S16 łącząca drogę ekspresową S61 w rejonie Ełku z drogą ekspresową S19 w rejonie Białegostoku. Trasa ta jest na wstępnym etapie prac przygotowawczych - we wrześniu br. odebrane zostało uproszczone Studium Korytarzowe, a obecnie trwa przygotowanie Studium Techniczno – Ekonomiczno – Środowiskowego.
Droga ekspresowa S8
Droga ekspresowa S8 łącząy Białystok z Warszawą (prawie 180 km), a tym samym - z całą krajową siecią dróg szybkiego ruchu. Podlaski odcinek S8, od granicy z województwem mazowieckim do Białegostoku ma 77,5 km długości i ostatnie jego fragmenty zostały udostępnione kierowcom pod koniec 2017 roku.