Droga ekspresowa S61 - Via Baltica
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2019-03-08
- Aktualizacja: 2023-06-05
Spis treści:
Droga ekspresowa S61 jako część trasy Via Baltica
Droga ekspresowa S61 - odcinki w budowie
Mapa przebiegu obwodnicy Łomży
Gotowe odcinki drogi ekspresowej S61
Droga ekspresowa S61 częścią trasy Via Baltica
Droga ekspresowa S61 będzie miała strategiczne znaczenie nie tylko dla Polski północno-wschodniej, ale także dla całego regionu. Poprzez przejście graniczne w Budzisku i litewską drogę A5 prowadzącą w kierunku Kowna i Rygi umożliwi krajom bałtyckim połączenie z siecią europejskich dróg szybkiego ruchu.
Przez wiele lat droga była jedynie przedmiotem niezliczonych projektów, z których trudno było wyciągnąć docelowy jej przebieg. Ale ostatecznie prace nad tą inwestycją wyraźnie ruszyły z miejsca po wpisaniu jej na listę na najważniejszych inwestycji drogowych w „Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014 - 2023”. Jako pierwsze oddano do użytku krótkie, ale ważne odcinki – obwodnicę Stawisk, obwodnicę Augustowa, obwodnicę Suwałk i obwodnicę Szczuczyna. Początkowo zakładano, że droga S61 powstanie w latach 2016 - 2021. Terminy niestety uległy wydłużeniu, bo doszło do zerwania umów z wykonawcami niektórych odcinków. Najwięcej nowych kilometrów trasy S61 przybyło w 2022 roku - udostępniono do ruchu ponad 70 km tej drogi, z tego 51 km w woj. podlaskim, a pozostałe 20 km w woj. warmińsko-mazurskim. Pisaliśmy o tym więcej tutaj:
Via Baltica - S61. Ostatnie fragmenty w budowie
BUdowa trasy S61. Zdjęcia: GDDKIA
Do realizacji zlecono łącznie ponad 200 km drogi, która usprawni komunikację na trasie Warszawa – Budzisko. Wartość prac budowlanych w ramach S61 przekracza 5 mld zł. Całą trasą, od Ostrowi Mazowieckiej do granicy z Litwą w Budzisku, mieliśmy pojechać przed końcem 2021 r. Niestety, w maju 2019 r. GDDKIA wypowiedziała umowę wykonawcy (firma Rubau Polska) odcinka Podborze - Śniadowo przy granicy woj. podlaskiego i mazowieckiego. Miesiąc później, w czerwcu, z planu wypadła budowa odcinka Suwałki - Budzisko, bo drogowcy zerwali umowę (projektuj i buduj) z włoską firmą Impresa Pizzarotti. Konieczny był wybór nowych wykonawców prac. Poza tym przesunięto terminy realizacji niemal wszystkich pozostałych odcinków trasy S61.
Poniżej przedstawiamy aktualny stan budowy drogi ekspresowej S61:
Droga ekspresowa S61 - odcinki w budowie
Obwodnica Ełku, S61 Ełk Południe - Wysokie (woj. warmińsko-mazurskie)
S61 Ełk Południe - Wysokie o długości ok. 22,9 km (wraz z połączeniem S16 do Ełku), umowa podpisana w lipcu 2018 r., wykonawca to konsrcjum Trakcja PRKil S.A i Mostostal Warszawa SA, obecnie oddanie do ruchu planowane jest latem 2023 r., wartość – 686 mln zł.
Na S61 Ełk – Kalinowo trwają ostatnie prace na obiektach mostowych
Latem 2023 r. koniec budowy drogi ekspresowej S61 Ełk - Wysokie. Zdjęcia: GDDKIA
Obwodnica Łomży, S61 Kolno - Łomża Zachód (woj. podlaskie)
S61 Kolno - Łomża Zachód - o długości ok. 12,9 km to jedna z części obwodnicy Łomży. Pierwszą umowę podpisano w październiku 2018 r., wykonawcą prac o wartosci 526,6 mln zł była włoska firma TOTO. Oddanie do ruchu planowane było na IV kw. 2021 r. Niestety prace nie były realizowane zgodnie z planem i GDDKIA zerwała umowę z wykonawcą.
W maju 2022 roku drogowcy podpisali umowę z firmą Intercor za 713,4 mln zł. Zadaniem nowego wykonawcy jest dokończenie projektowania oraz optymalizacja wykonanych wcześniej projektów wraz z wybudowaniem niemal 13-kilometrowego odcinka S61.
Ma to być dwujezdniowa droga ekspresowa z dwoma pasami ruchu w każdą stronę. Rodzaj nawierzchni wybierze wykonawca. Wybudowane zostaną również trzy węzły drogowe – Łomża Zachód, Nowogród i Łomża Północ – oraz nowy, 1200-metrowy most nad doliną Narwi. Łącznie w ciągu S61 zostanie wykonanych 16 obiektów inżynierskich.
W ramach zadania powstanie również nowy fragment jednojezdniowej DK64 na odcinku od węzła Łomża Północ do Elżbiecina o długości prawie 7 km. Odcinek DK64 będzie miał jedną jezdnię, a skrzyżowania w postaci rond zbudowane zostaną w rejonie miejscowości Marianowo (z istniejącą DK61) oraz w rejonie miejscowości Elżbiecin (z istniejącą DK64).
Zgodnie z umową nowy wykonawca ma udostępnić do ruchu minimum jedną jezdnię S61 (w przekroju 1x2) na całej długości trasy głównej - w połowie 2024 r. Ma to ogromne znaczenie dla mieszkańców Łomży, którzy zostaną wówczas uwolnieni od ruchu tranzytowego. Cały odcinek S61 od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno - z dwoma jezdniami i całą infrastrukturą towarzyszącą - ma być oddany do użytku w 2025 r.
W czerwcu 2023 r. w ramach zadania oddano do ruchu węzeł Łomża Zachód, który pozwolił na otwarcie oddanego w 2022 r. odcinka obwodnicy do węzła Łomża Południe.
Węzeł Łomża Zachód otworzył ponad 7 km odcinek S61- obwodnicy Łomży
Węzeł Łomża Zachód na obwodnicy Łomży w ciągu S61 otwarty w czerwcu 2023 r. Zdjęcia: GDDKIA
Mapa przebiegu obwodnicy Łomży na odc. S61 Kolno - Łomża Zachód.
S61 Śniadowo - Podborze (woj. mazowieckie)
S61 Śniadowo - Podborze o długości ok. 19,5 km, pierwszą umowę (479,1 mln zł) podpisano pod koniec stycznia 2018 r., oddanie do ruchu było planowane na IV kw. 2020 r.. W maju zerwano umowę z wykonawcą (firma Rubau Polska) na realizację zadania. Nową umowę podpisano na poczatku stycznia 2020 roku z firmą Polaqua. Wartość obecnej umowy to blisko 750 mln zł. Fragment S61 od węzła Podborze do Śniadowa ma być gotowy w czwartym kwartale 2023 r.
W połowie października otwarcie S61 Ostrów Mazowiecka - Śniadowo
Budowa S61 Śniadowo - Podborze, maj 2023 r. Zdjęcia: GDDKIA
Blisko 20 kilometrowy fragment drogi S61 Podborze (połączenie z S8) – Śniadowo jest ostatnim realizowanym fragmentem trasy Via Baltica na terenie woj. mazowieckiego.
Zadanie obejmuje budowę 19,46 km drogi ekspresowej S61, przebudowę 3 km drogi ekspresowej S8 w rejonie Ostrowi Mazowieckiej oraz realizację nowego węzła drogowego Podborze, gdzie połączą dwie drogi ekspresowe - S8 i S61. Z drugiej strony odcinek połączy się z użytkowanym od połowy lipca 2021 roku fragmentem Via Baltiki Śniadowo - Łomża Południe. Oprócz wspomnianego węzła Podborze, powstanie jeszcze węzeł Komorowo na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 677 (Ostrów Mazowiecka - Łomża). Przewidziano również dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) – Sulęcin Wschód i Zachód. Na całym odcinku wybudowanych zostanie 26 obiektów inżynierskich.
Stan realizacji drogi ekspresowej S61 - trasy Via Baltica (stan na 1.01.2023 r.) . Mapa: GDDKIA
Gotowe odcinki drogi ekspresowej S61
S61 Suwałki - Budzisko
Odcinek drogi ekspresowej S61 pomiędzy Suwałkami i granicą państwa z Litwą w Budzisku liczy 24,2 km i jest kontynuacją trasy Via Baltica od obwodnicy Suwałk. Droga powstała w technologii betonowej, w standardzie nośności 115 kN/oś. Z końcem grudnia 2022 roku oddano do ruchu drogę z dwiema jezdniami po dwa pasy ruchu, oraz pasy awaryjne i pas rozdziału. W ciagu drogi S61 z Suwałk do granicy państwa w Budzisku powstały dwa węzły drogowe: Suwałki Północ i Szypliszki, oraz cztery Miejsca Obsługi Podróżnych.
Przypomnijmy, pierwotnie wykonawcą odcinka była włoska firma Impresa Pizzarotti, z którą podpisano umowę w czerwcu 2017 r. Wartość kontraktu to 605,5 mln zł. Budowa miała zakończyć się w II połowie 2020 r. Wykonawca zrealizował prace projektowe, w maju 2019 r. uzyskał zgodę wojewody podlaskiego na budowę (ZRID), ale utknął w miejscu i nie wystartował z robotami w terenie. W czerwcu GDDKIA straciła cierpliwość i wypowiedziała umowę. Na początku sierpnia 2019 r. GDDKIA ogłosiła przetarg na wybór nowego wykonawcy.
Umowa z Budimexem, nowym wykonawcą tego odcinka drogi ekspresowej S61, została podpisana 8 stycznia 2020 r. Wartość kontraktu to przeszło miliard złotych. Wiosną 2020 roku ruszyły pierwsze prace w terenie. Odcinek oddano do ruchu 22 grudnia 2022 r.
Otwarty w grudniu 2022 r. odc. S61 Suwałki - Budzisko. Zdjęcia: GDDKIA
Obwodnica Suwałk
Realizacja obwodnicy Suwałk w ciągu drogi ekspresowej S61 wystartowała jesienią 2015 roku. Odcinek o długości 13 km został oddany do ruchu zgodnie z kontraktem, w kwietniu 2019 roku. Wykonawcą prac była firma Budimex. Jej budowa wyniosła 299,4 mln zł.
Nowe kilometry S61 – obwodnica Suwałk gotowa dla kierowców
Obwodnica Suwałk otwarta w kwietniu 2019 r. to część drogi ekspresowej S61. Zdjęcia: GDDKIA
Obwodnica Suwałk to dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, pas rozdzielający, pas awaryjny. Droga ma nawierzchnię z betonu cementowego i była pierwszą tego typu drogą w regionie. Jest przystosowana do najcięższego ruchu KR7, dopuszczalny nacisk– 115 kN / oś.
Mapa przebiegu obwodnicy Suwałk w ciągu S61. Mapa: GDDKIA
Obwodnica Suwałk zaczyna się na węźle Suwałki Południe, gdzie łączy się z już istniejącym odcinkiem S61 biegnącym od węzła Szkocja oraz z obwodnicą Augustowa biegnącą w ciągu drogi krajowej nr 8. Suwałki omija od zachodu i północy. Trasa S61 kończy swój bieg na węźle Suwałki Północ. Wjazd na obwodnicę zapewniają: węzeł Suwałki Zachód i rozbudowany węzeł Suwałki Południe oraz węzeł Suwałki Północ (powstał w ramach budowy odcinka S61 Suwałki - Budzisko).
S61 obwodnica Suwałk (węzeł Raczki) - Wysokie
Odcinek S61 Wysokie – Raczki (obwodnica Suwałk) o długości ok. 20,2 km to część realizowanej drogi ekspresowej pomiędzy Szczuczynem a Suwałkami. Trasa łaczy dwa województwa warmińsko-mazurskie z podlaskim. W woj. warmińsko-mazurskim był to pierwszy zakończony z trzech odcinków Via Baltica.
Zgodnie z umową powstała droga ekspresowa S61 pomiedzy węzłem Wysokie i Raczki przed obwodnicą Suwałk o przekroju dwujezdniowym wraz z drogami serwisowymi. W ramach inwestycji powstało m.in. 25 obiektów inżynierskich oraz węzeł Kalinowo. Nawierzchnia drogi została wykonana z betonu cementowego i dostosowana do ciężkiego ruchu z obciążeniami nawierzchni 11,5 tony na oś.
Wykonawcą prac była firma Budimex SA, umowę o wartosći 484 mln zł podpisano w lipcu 2018 r. Oddcinek oddano do ruchu na początku stycznia 2022 roku.
Droga ekspresowa S61 na odcinku Wysokie - Raczki (obwodnica Suwałk). Zdjęcia: GDDKIA
Obwodnica Augustowa
Na początku listopada 2014 r. na mapie pojawiła się najsłynniejsza w kraju obwodnica czyli obwodnica Augustowa. Na odcinku o długości 21,5 km, od węzła Augustów do węzła Szkocja to jednojezdniowa droga krajowa nr 8. Od węzła Szkocja do węzła Suwałki Południe to niespełna 13-km odcinek dwujezdniowej drogi ekspresowej S61. Budowa, podczas której powstało łącznie 36 km nowych dróg, przez lata wyczekiwanych przez mieszkańców Augustowa, trwała 3 lata i kosztowała 660 mln zł.
Obwodnica Augustowa w ciągu S61 i DK8, zdjęcia: GDDKiA
S61 Ełk Południe - Szczuczyn
Odcinek S61 Szczuczyn - Ełk Południe o długości ok. 23,3 km został oddany do ruchu 13 września 2022 r. Odcinek był realizowany w ramach projektu pn. „Budowa drogi ekspresowej S61 Szczuczyn-Budzisko (granica państwa). Umowę o wartości około 700 mln zł, podpisano w sierpniu 2018 r. Wykonawcą prac było konsorcjum PORR S.A (lider) i Unibep.
W ciągu Via Baltica Szczuczyn - Ełk Południe powstała droga ekspresowa o przekroju dwujezdniowym wraz z drogami serwisowymi. Do tego wyremontowano wybrane drogi lokalne oraz zbudowano urządzenia ochrony środowiska. Powstały też m.in. węzły Guty i Ełk Południe, para Miejsc Obsługi Podróżnych Niekrasy, 19 obiektów inżynierskich oraz obwód utrzymania drogi w Nowej Wsi Ełckiej. Nawierzchnię drogi wykonano z betonu cementowego i dostosowano do ciężkiego ruchu z obciążeniami nawierzchni 11,5 tony na oś.
Droga ekspresowa S61 Szczuczyn - Ełk otwarta ww wrześniu 2022 r.. Zdjęcia: GDDKIA
Obwodnica Szczuczyna
Pod koniec 2015 roku udostepniono do ruchu obwodnicę Szczuczyna. Budowa tego 8-km odcinka rozpoczęła się w sierpniu 2012 roku i miała zakończyć z końcem 2013 roku. Niestety, w połowie inwestycji wycofał się z niej pierwotny wykonawca i ogłoszono kolejny przetarg. Ostatecznie budowę zakończono znacznie po planowanym terminie.
W kwietniu 2016 r. GDDKiA ogłosiła przetarg na dobudowę drugiej jezdni obwodnicy. Umowę z wykonawcą prac podpisano pod koniec maja 2017 r. Prace realizowała Polaqua, ta sama firma, która dokończyła budowę I etapu.
W ramach poprzedniego kontraktu powstała już jedna jezdnia z rezerwą pod drugą jezdnię oraz węzeł Szczuczyn w obrębie którego powstały już dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. Na węźle tym droga S61 skrzyżuje się z drogą krajową nr 58.
Budowa drugiej, betonowej jezdni ruszyła w październiku 2018 r. i zakończyła sie w maju 2020 roku. Zadanie obejmowało dostosowanie do parametrów drogi ekspresowej 6,6 km odcinek trasy. Ekspresowa obwodnica została oddana do użytkowania w maju 2020 r. Wykonawcą była POLAQUA. Umowa z maja 2017 r. – wartość umowy to ok. 80,3 mln zł.
Obwodnica Szczuczyna w ciągu drogi ekspresowej S61 - galeria zdjęć:
Obwodnica Szczuczyna, zdjecia: GDDKiA
S61 Szczuczyn - Stawiski - Kolno koło Łomży
Od 9 sierpnia, kierowcy mogą korzystać z nowego, prawie 35 kilometrowego odcinka dwujezdniowej drogi ekspresowej S61 na północ od Łomży. Odcinek prowadzi od węzła Kolno do obwodnicy Stawisk.
Realizacja wspomnianej ekspresowej obejmowała dwa odcinki:
- obwodnica Szczuczyna - węzeł Stawiski (bez węzła) – o długości ok. 18 km. Odcinek byl gotowy już w lipcu ale jego otwarcie połaczono z zakończeniem prac na sąsiednim fragmencie prowadzącym do Łomży
- węzeł Stawiski (z węzłem) - Kolno o długości ponad 16,4 km.
Realizacja obu odcinków od węzła Kolno do Stawisk oraz od Stawisk do Szczuczyna ruszyła w tym samym czasie. Umowy zostały podpisane z końcem października 2017 r. Po okresie prac projektowych i uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) wykonawcy przystąpili do prac w terenie. Wykonawcą odcinka S61 Stawiski - Szczuczyn była firma Budimex, roboty rozpoczęły się z początkiem września 2019 r. Wykonawcą odcinka węzeł Kolno – Stawiski był Strabag, prace budowlane wystartowały z październikiem 2019 r.
Oba odcinki mają jezdnie o nawierzchni z betonu cementowego. Każda po dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 m plus 2,5-metrowy pas awaryjny. Są przystosowane do najcięższego ruchu (kategoria KR7), a dopuszczalny nacisk to 11,5 tony na oś. Na obu odcinkach wybudowano po dwa miejsca obsługi podróżnych (MOP). Górki Zachód oraz Górki Wschód na odcinku węzeł Kolno – Stawiski oraz Zabiele Zachód i Zabiele Wschód na odcinku Stawiski – Szczuczyn.
Via Baltica S61 coraz dłuższa. Ekspresowo pomiędzy Łomżą a Szczucinem
Nowa droga ekspresowa S61 pomiędzy Łomżą a Ełkiem, w wakacje 2021 r. oddano odcinki S61 Szczuczyn - Stawiski i Stawiski - Kolno. Zdjęcia: GDDKIA
Obwodnica Stawisk
W grudniu 2013 roku oddano do ruchu 6,5 km obwodnicę Stawisk. Obwodnica powstała w niespełna półtora roku za 141 mln. zł. Droga omija miejscowość Stawiski od zachodu i północnego-zachodu. W pierwszym etapie, została wybudowana jedna jezdnia, po jednym pasie ruchu w każdą stronę, z rozszerzeniem do dwóch jezdni na długości około 2 km w rejonie węzła Stawiski, bezkolizyjnego skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 647 Kolno - Stawiski. W ramach realizacji odcinka S61 Kolno - Stawiski dobudowano drugą jezdnię na brakujacym fragmencie (prace zakończono w sierpniu 2021 r.).
Obwodnica Łomży, S61 Łomża Zachód - Łomża Południe
Zadanie obejmuje realizację odcinka S61 Łomża Zachód - Łomża Południe o długości ok. 7,2 km. Umowa o wartości 218,1 mln zł, została podpisana w grudniu 2017 r. Prace realizowała firma Mota Engil Central Europe SA. Początkowo planowano oddanie do ruchu w IV kw. 2021 r.
Odcinek jest gotowy od marca 2022 roku ale nieużywany. Kierowcy skorzystają z niego w połowie 2023 roku, po wybudowaniu węzła Łomża Zachód realizowanego w ramach sąsiedniego kontraktu na budowę obwodnicy Łomży.
S61 Łomża Południe - Śniadowo
Odcinek drogi ekspresowej S61 między węzłem Śniadowo i Łomża o dł. 17 km oddano do użytku w lipcu 2021 r. Odcinek ma dwie jezdnie, każda po dwa pasy ruchu. Nawierzchnia została wykonana w technologii betonu cementowego. W ciągu trasy powstał węzeł Śniadowo – na połączeniu z drogą wojewódzką nr 677 oraz dwa Miejsca Obsługi Podróżnych: Chomentowo Zachód i Chomentowo Wschód. Węzeł Łomża Południe powstaje w ramach innego kontraktu (Łomża Południe – Łomża Zachód), jednak dzięki wykonaniu na nim łącznic zapewniających połączenie z drogą wojewódzką nr 677 możliwe było udostępnienie trasy do ruchu.
Wykonawcą inwestycji była firma POLAQUA Sp z o.o., z która umowę podpisano w lutym 2018 r. Wartość umowy to 380 mln zł.
Odcinek drogi S61 Łomża - Śniadowo. Zdjęcia: GDDKIA