Nowe kilometry S61 – obwodnica Suwałk gotowa dla kierowców
Od 13 kwietnia 2019 r. obwodnica Suwałk w użytkowaniu. Zdjęcia: Budimex SA

Ekspresowa, betonowa, obwodnica Suwałk od dzisiaj służy kierowcom. Obwodnica to część drogi ekspresowej S61, która wpisuje się w międzynarodowy szlak transportowy Via Baltica. Przystosowana do najcięższych pojazdów droga ma zakończyć ruch tranzytowy biegnący przez Suwałki.

Budowa obwodnicy Suwałk wyniosła 299,4 mln zł. Prace w sytemie projektuj i buduj realizowała firma Budimex od września 2015 r. Budowa ruszyła w lutym 2017 roku i trwała 26 miesięcy.

Nowa obwodnica to w sumie blisko 40 km nowo wybudowanych dróg. Powstało ponad 12 km trasy głównej drogi S61, 8,5 km dróg poprzecznych o nawierzchni bitumicznej oraz 17,5 km dróg serwisowych i dojazdowych do terenów sąsiadujących z inwestycją. W ramach inwestycji powstały również skrzyżowania z drogami publicznymi, 15 obiektów inżynierskich (wiaduktów, mostu oraz obiektów pełniących funkcję przejść dla zwierząt), przepusty drogowe, także pełniące funkcje przejść dla zwierząt, wiadukty w ciągu budowanych dróg publicznych, ekrany akustyczne.

O rozmachu, z jakim budowano obwodnicę, świadczą tony i kilometry materiałów, które zostały zużyte do jej stworzenia. – Do podbudowy i nawierzchni z betonu cementowego wykorzystano ponad 281 tys. m3 tego surowca. Z kolei obiekty inżynierskie pochłonęły 1 tys. m3 betonu konstrukcyjnego i 16,5 tys. m3 betonu niekonstrukcyjnego – mówi Dariusz Blocher, prezes firmy Budimex SA. Innymi materiałami, które wykorzystano przy tej inwestycji były stal zbrojeniowa – 2811 ton czy pospółka i żwir – 3,5 mln ton. 

Obwodnica Suwałk to dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, pas rozdzielający, pas awaryjny. Nawierzchnia obwodnicy Suwałk wykonana jest z betonu cementowego. Droga przewidziana jest do realizacji w nawierzchni cementowej. Jest to pierwsza tego typu droga w regionie, przystosowana do najcięższego ruchu KR7, dopuszczalny nacisk– 115 kN / oś.

Obwodnica Suwałk w ciągu drogi ekspresowej S61

Obwodnica Suwałk w ciągu drogi ekspresowej S61 - budowa zakończyła się wiosną 2019 r. Zdjecia: GDDKIA

 

Obwodnica łączy się z dwujezdniowym fragmentem obwodnicy Augustowa (12 km) na węźle „Suwałki Południe” (dawniej Lotnisko). Następnie omija Suwałki od zachodu i północy i łączy się z istniejącą drogą krajową nr 8 (Suwałki – Budzisko).

Trasa Via Baltica pełni rolę najważniejszego połączenia drogowego pomiędzy krajami bałtyckimi, a Polską, i krajami Europy Środkowej. Na terenie Polski przebiega w ciągu drogi ekspresowej S8 na odcinku od Warszawy do Ostrowi Mazowieckiej i dalej drogą ekspresową S61 na odcinku od Ostrowi Mazowieckiej do granicy państwa w Budzisku.

W realizacji jest już cała droga ekspresowa S61. To łącznie ponad 200 km drogi, która usprawni komunikację na trasie Warszawa – Budzisko. Wartość prac budowlanych w ramach S61 przekracza 5 mld zł. Całą trasą, od Ostrowi Mazowieckiej do granicy z Litwą w Budzisku, powinniśmy pojechać przed końcem 2021 r.

ZOBACZ PODOBNE

KOMENTARZE

Kazik
2019-04-18 16:00
2020 Suwałki budzisko nie ma szans nic sie nie dzieje najprawdopodobniej Włosi nie wejdą na budowe
Endus
2019-04-18 11:34
S61 może stać się najszybciej w całości wybudowaną drogą w Polsce. W 2020 - Suwałki - Budzisko i obwodnica Szczuczyna. W 2021 - reszta. Pięknie!
Kamel
2019-04-16 21:51
Czemu nie zostawiono rezerwy na trzeci pas takze mostki nie mają rezerwy na trzeci pas tak jak to jest na innych drogach
Gargamel60
2019-04-13 20:37
Brawo Polska wschodnią.Bywam,poprawa jest bardzo widoczna.
grand
2019-04-13 12:55
Obwodnica Suwałk-jako część S61 zdecydowanie usprawni międzynarodowy ruch tranzytowy do państw nadbałtyckich (LT, LV, EST i FIN), a przy okazji skorzystają też BY i RUS. Teraz czekamy na zbudowanie pozostałych odcinków S61- od Ostrowii Maz., przez Łomżę, Ełk do w.Raczki (skrzyż. z istniejącą obwodnicą Augustowa), a także ostatniego przygranicznego odcinka od Suwałk do Budziska na granicy z LT. Wg mnie powstaną one ok. 2022r. Trzymam kciuki.

TWÓJ KOMENTARZ

Twój podpis:
Twój komentarz: