Nowe kilometry S61 – obwodnica Suwałk gotowa dla kierowców
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2019-04-13
Budowa obwodnicy Suwałk wyniosła 299,4 mln zł. Prace w sytemie projektuj i buduj realizowała firma Budimex od września 2015 r. Budowa ruszyła w lutym 2017 roku i trwała 26 miesięcy.
Nowa obwodnica to w sumie blisko 40 km nowo wybudowanych dróg. Powstało ponad 12 km trasy głównej drogi S61, 8,5 km dróg poprzecznych o nawierzchni bitumicznej oraz 17,5 km dróg serwisowych i dojazdowych do terenów sąsiadujących z inwestycją. W ramach inwestycji powstały również skrzyżowania z drogami publicznymi, 15 obiektów inżynierskich (wiaduktów, mostu oraz obiektów pełniących funkcję przejść dla zwierząt), przepusty drogowe, także pełniące funkcje przejść dla zwierząt, wiadukty w ciągu budowanych dróg publicznych, ekrany akustyczne.
O rozmachu, z jakim budowano obwodnicę, świadczą tony i kilometry materiałów, które zostały zużyte do jej stworzenia. – Do podbudowy i nawierzchni z betonu cementowego wykorzystano ponad 281 tys. m3 tego surowca. Z kolei obiekty inżynierskie pochłonęły 1 tys. m3 betonu konstrukcyjnego i 16,5 tys. m3 betonu niekonstrukcyjnego – mówi Dariusz Blocher, prezes firmy Budimex SA. Innymi materiałami, które wykorzystano przy tej inwestycji były stal zbrojeniowa – 2811 ton czy pospółka i żwir – 3,5 mln ton.
Obwodnica Suwałk to dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, pas rozdzielający, pas awaryjny. Nawierzchnia obwodnicy Suwałk wykonana jest z betonu cementowego. Droga przewidziana jest do realizacji w nawierzchni cementowej. Jest to pierwsza tego typu droga w regionie, przystosowana do najcięższego ruchu KR7, dopuszczalny nacisk– 115 kN / oś.
Obwodnica Suwałk w ciągu drogi ekspresowej S61 - budowa zakończyła się wiosną 2019 r. Zdjecia: GDDKIA
Obwodnica łączy się z dwujezdniowym fragmentem obwodnicy Augustowa (12 km) na węźle „Suwałki Południe” (dawniej Lotnisko). Następnie omija Suwałki od zachodu i północy i łączy się z istniejącą drogą krajową nr 8 (Suwałki – Budzisko).
Trasa Via Baltica pełni rolę najważniejszego połączenia drogowego pomiędzy krajami bałtyckimi, a Polską, i krajami Europy Środkowej. Na terenie Polski przebiega w ciągu drogi ekspresowej S8 na odcinku od Warszawy do Ostrowi Mazowieckiej i dalej drogą ekspresową S61 na odcinku od Ostrowi Mazowieckiej do granicy państwa w Budzisku.
W realizacji jest już cała droga ekspresowa S61. To łącznie ponad 200 km drogi, która usprawni komunikację na trasie Warszawa – Budzisko. Wartość prac budowlanych w ramach S61 przekracza 5 mld zł. Całą trasą, od Ostrowi Mazowieckiej do granicy z Litwą w Budzisku, powinniśmy pojechać przed końcem 2021 r.