Nowe odcinki DTŚ w Zabrzu służą kierowcom
- conadrogach.pl
- 2014-10-02
W sierpniu oddano do użytku odcinki Drogowej Trasy Średnicowej przebiegające przez Zabrze. Nowa trasa jest jedną z najważniejszych arterii drogowych Górnego Śląska. Biegnie w ciągu drogi krajowej nr 79 i wojewódzkiej nr 902.
Drogowa Trasa Średnicowa na odcinku Z3 i Z4 rozpoczyna się przy granicy Zabrza i Gliwic. Odcinek o długości niespełna 3 km zaprojektowano jako drogę klasy GP 2x3 - dwie jezdnie po trzy pasy ruchu z pasami awaryjnymi. Na całej długości trasa przebiega bezkolizyjnie, a dzięki tej realizacji czas przejazdu skraca się o ok. 60 proc. Kontrakt na realizacje odcinków Z3 i Z4 rozpoczęto po podpisaniu umowy w maju 2012 roku. Łączny koszt realizacji zamknął się w kwocie ok. 229 mln zł. Budowa Drogowej Trasy Średnicowej to największa inwestycja Samorządu Województwa Śląskiego.
Budowa Drogowej Trasy Średnicowej będzie kontynuowana na kolejnych odcinkach. Zawarto bowiem porozumienie, które umożliwia kontynuację jej budowy. Rozwiązanie przedstawione przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju zakłada zmianę sposobu finansowania inwestycji. Środki na dalszą budowę gliwickiej części DTŚ pochodzić będą z funduszy unijnych (Program Infrastruktura i Środowisko), bezzwrotnego kredytu Europejskiego Banku Inwestycyjnego, budżetu państwa oraz budżetów samorządów. Za dokończenie inwestycji odpowiadają miasta, przez które przebiega inwestycja, a także samorząd województwa śląskiego. Strony osiągnęły porozumienie we wszystkich spornych kwestiach, dotyczących finansowania tej inwestycji.
Drogową Trasę Średnicową można śmiało nazwać kręgosłupem konurbacji górnośląskiej. Przebieg DTŚ w Katowicach na odcinku od węzła Roździeńskiego do węzła Dąb pokrywa się z przebiegiem drogi krajowej nr 79. Na pozostałym odcinku od 1 stycznia 2006 Drogowa Trasa Średnicowa nosi oznaczenia DW902.
Budowa Drogowej Trasy Średnicowej będzie kontynuowana na kolejnych odcinkach. Zawarto bowiem porozumienie, które umożliwia kontynuację jej budowy. Rozwiązanie przedstawione przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju zakłada zmianę sposobu finansowania inwestycji. Środki na dalszą budowę gliwickiej części DTŚ pochodzić będą z funduszy unijnych (Program Infrastruktura i Środowisko), bezzwrotnego kredytu Europejskiego Banku Inwestycyjnego, budżetu państwa oraz budżetów samorządów. Za dokończenie inwestycji odpowiadają miasta, przez które przebiega inwestycja, a także samorząd województwa śląskiego. Strony osiągnęły porozumienie we wszystkich spornych kwestiach, dotyczących finansowania tej inwestycji.
Drogową Trasę Średnicową można śmiało nazwać kręgosłupem konurbacji górnośląskiej. Przebieg DTŚ w Katowicach na odcinku od węzła Roździeńskiego do węzła Dąb pokrywa się z przebiegiem drogi krajowej nr 79. Na pozostałym odcinku od 1 stycznia 2006 Drogowa Trasa Średnicowa nosi oznaczenia DW902.