Nowe odcinki ekspresowej trasy S74 w świętokrzyskim. W realizacji dwa zadania
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2022-08-04
Obwodnica Opatowa w ciągu S74 czeka na budowę
W kwietniu br. zakończył się pierwszy etap prac projektowych dla niemal 12-kilometrowej obwodnicy Opatowa w ciągu drogi ekspresowej S74 i DK9. Zgodnie z harmonogramem wykonawca inwestycji, realizowanej w systemie Projektuj i buduj, złożył wniosek do Wojewody Świętokrzyskiego o wydanie decyzji ZRID. Jej uzyskanie pozwoli na rozpoczęcie robót budowlanych.
Kiedy obwodnica Opatowa w ciągu S74 i DK9
Mapa obwodnicy Opatowa w ciągu trasy S74 i DK9. Mapa: GDDKIA
Inwestycja polega na budowie, w większości po nowym śladzie, odcinka dwujezdniowej DK9 klasy GP o długości ok. 5,1 km i odcinka dwujezdniowej drogi ekspresowej S74 o długości ok. 6,7 km. Obwodnica biec będzie po południowo-zachodniej stronie Opatowa. Nowa droga przebiegać będzie przez gminy Opatów, Lipnik i Sadowie. Na skrzyżowaniu obecnej DK74 z nowym przebiegiem DK9, a także na włączeniu przyszłej S74 do istniejącej DK9, planowane są bezkolizyjne ronda. W ramach inwestycji powstaną m.in. dwa węzły drogowe: pierwszy na skrzyżowaniu istniejącej DK9 z jej przyszłym przebiegiem i projektowanym łącznikiem północnym do DK74, drugi na skrzyżowaniu planowanej drogi ekspresowej S74 w Marcinkowicach z projektowaną DK9, zapewniający skomunikowanie z drogą wojewódzką nr 757 do Staszowa.
Nową obwodnicą Opatowa pojedziemy w I połowie 2025 roku. Koszt inwestycji to ok. 403,7 mln zł.
Uzupełnieniem obwodnicy Opatowa będzie trzykilometrowy jednojezdniowy łącznik w ciągu DK74 poprowadzony na północ od miasta. Od listopada 2021 r. trwa projektowanie tej drogi. Zakończenie prac projektowych i złożenie wniosku o decyzję ZRID planowane jest w IV kwartale br., a realizacja inwestycji do 2025 r. Jej koszt ok. 57,5 mln zł.
S74 od Mniowa do Kielc od wiosny w projektowaniu
W marcu br. podpisano umowę na zaprojektowanie i budowę ponad 16-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S74 Przełom/Mniów – węzeł Kielce Zachód. Obecnie trwają prace projektowe, a złożenie wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej planowe jest w I kwartale 2023.
Startuje S74 Przełom/Mniów – Kielce Zachód. Nową trasą S74 pojedziemy w 2025 r.
Mapa odcinka drogi S74 Przełom - Mniów - Kielce. Mapa: GDDKIA
Odcinek od Mniowa do Kielc jest kolejną, po obwodnicy Opatowa, aktualnie realizowaną inwestycją w ciągu drogi ekspresowej S74 w województwie świętokrzyskim. W ramach inwestycji zaprojektowany i wybudowany zostanie odcinek dwujezdniowej drogi ekspresowej S74 o długości ok. 16,4 km, przebiegający przez teren gmin Mniów, Miedziana Góra i Strawczyn. Droga na fragmencie ok. 400 m, począwszy od miejscowości Przełom, biec będzie istniejącym śladem DK74. Następnie odbije w kierunku południowo-zachodnim i poprowadzona po nowym śladzie skomunikuje się z łącznicą węzła S7 Kielce Zachód, wybudowaną w ramach obwodnicy Kielc. Zadanie obejmuje również budowę węzłów drogowych Mniów (na połączeniu S74 z istniejącą DK74) i Bugaj (na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 748) oraz budowę obiektów inżynierskich. W ramach inwestycji powstanie 12 wiaduktów drogowych, dwa mosty, a także przejścia dla zwierząt. Zbudowane zostaną również urządzenia ochrony środowiska, drogi dojazdowe oraz Miejsca Obsługi Podróżnych na wysokości miejscowości Przełom.
Zakończenie prac budowlanych dla odcinka S74 Przełom/Mniów – Kielce planowane jest w II połowie 2025 roku. To najdroższa aktualnie realizowana w województwie świętokrzyskim inwestycja w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych. Jej koszt to ok. 537,7 mln zł.
S74 – przejście przez Kielce w przetargu
W czerwcu br. poznaliśmy oferty w przetargu na realizację tzw. przejścia przez Kielce w ciągu drogi ekspresowej S74. Realizacją inwestycji zainteresowanych jest dziewięciu wykonawców. Złożone w postępowaniu przetargowym oferty opiewają na kwoty od ok. 0,7 do 1,5 mld złotych.
Duże różnice w wycenie budowy drogi S74 przez Kielce
Odcinek S74 przecinający Kielce będzie częściowo poprowadzony w dwóch tunelach. Odcinek drogi ekspresowej S74, o długości około 5 km, połączy węzeł Kielce Zachód na skrzyżowaniu z drogą ekspresową S7 z węzłem Bocianek wybudowanym w ramach S74 Kielce - Cedzyna. Inwestycja zapewni pełne oddzielenie ruchu tranzytowego od lokalnego dzięki przeprowadzeniu ciągu głównego S74 na przeważającym odcinku w wykopie.
Mapa drogi ekspresowej S74 - przejście przez Kielce. Mapa: GDDKIA
W ramach inwestycji planowana jest budowa dwóch węzłów drogowych (Hubalczyków, Zagnańska) i dwóch tuneli. Dłuższy z nich, około półkilometrowy, planowany jest na odcinku sąsiadującym z zabudową osiedlową między ulicami Klonową a Warszawską. To odpowiedź na postulaty mieszkańców miasta. Planowana jest również m.in. budowa wiaduktu nad S74 w ciągu ulicy Transportowców i ronda nad tunelem pod ulicą Olszewskiego. Wzdłuż odcinka drogi ekspresowej wybudowana zostanie też droga rowerowa.
Droga ekspresowa S74 o docelowej długości około 215 km będzie łącznikiem pomiędzy drogami S12 i S19. Wyznaczona trasa prowadzi od drogi ekspresowej S12 w Sulejowie poprzez Kielce, Opatów, Tarnobrzeg, Stalową Wolę do Niska gdzie połączy się z S19. Zepnie ona województwa: łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie. Jej realizację zaplanowano na lata 2019 – 2025, ale na podstawie zaawansowania prac i przygotowań wiadomo, że trasa powstanie co najmniej kilka lat później.