Obwodnica Gryfina. Zakończyło się projektowanie, teraz ZRID i budowa
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2022-03-01
Obecnie odcinek DK31 przebiegający przez Gryfino prowadzi głównymi ulicami miasta. Jest jedyną drogą w jego południowej części i w związku z tym kumuluje zarówno ruch tranzytowy, jak i lokalny.
W 2024 r. zakończy się budowa ważnej drogi ekspresowej na zachodzie kraju
Obwodnica Gryfina ominie miasto od wschodu. Będzie to jednojezdniowa droga klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) o długości 5,6 km. Na trasie obwodnicy przewidziano budowę czterech rond: na początku i końcu obwodnicy, na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 120 i na skrzyżowaniu z drogą powiatową. Nowa obwodnica wyposażona zostanie w urządzenia związane z bezpieczeństwem ruchu drogowego oraz urządzenia ochrony środowiska, jak wiadukty, przejścia dla małych zwierząt czy przepusty dla płazów. W miejscach wymagających ochrony przed hałasem, przewidziano budowę ekranów akustycznych.
Zachodnia Obwodnica Szczecina: 13 ofert w przetargu na projekt
Obecna droga krajowa nr 31 przechodząca przez Gryfino. Zdjecia: GDDKIA
Porozumienie i przetarg dla obwodnicy Mierzyna. Ułatwi dojazd do obwodnicy Szczecina
Umowę na realizację obwodnicy Gryfina zawarto w kwietniu 2021 r. z konsorcjum, którego liderem jest firma Roverpol. Wartość umowy na zaprojektowanie i budowę wynosi 74,77 mln zł.
- Wykonawca zmieścił się w uwzględnionym w umowie terminie 10 miesięcy na wykonanie projektu budowlanego i złożenie wniosku o decyzję ZRID. Przez najbliższe kilka miesięcy będzie trwało uzyskiwanie decyzji ZRID. Na realizację prac budowlanych wykonawca będzie miał 19 miesięcy (z wyłączeniem okresów zimowych) – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Mapa przebiegu obwodnicy Gryfina w ciągu DK31. Mapa: GDDKIA
W ostatnich dniach do Wojewody Zachodniopomorskiego wpłynął wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla obwodnicy Gryfina w ciągu DK31. Oznacza to zakończenie przez wykonawcę prac nad projektem budowlanym i rozpoczęcie procedury, która pozwoli w przyszłości na rozpoczęcie robót. Jesienią tego roku, po uzyskaniu decyzji ZRID, powinny rozpocząć się prace budowlane. Zakończenie realizacji obwodnicy Gryfina planowane jest w IV kwartale 2024 r.
Obwodnica Gryfina to pierwsza z dziewięciu inwestycji w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic w województwie zachodniopomorskim, dla której złożono wniosek o wydanie decyzji ZRID. Jest ona inwestycją o największym zaawansowaniu realizacji. Drugą inwestycją znajdującą się w realizacji w systemie Projektuj i buduj jest obwodnica Szczecinka w ciągu DK20, dla której w maju tego roku planowane jest złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID.
Planowane obwodnice w woj. zachodniopomorskim w ramach programu budowy 100 obwodnic. Mapa: GDDKIA
Dla obwodnicy Kołbaskowa w ciągu DK13 opracowywany jest projekt budowlany. Inwestycja ta miała już wcześniej uzyskaną decyzję środowiskową.
Dla obwodnic Wałcza, Szwecji, Rusinowa i Człopy na DK22 trwa już uzyskiwane decyzji środowiskowych. Z kolei dla obwodnic Stargardu i Złocieńca na DK20 trwa opracowywanie dokumentacji studialnej.