Opłaty na autostradach w Polsce – gdzie i ile zapłacą kierowcy aut osobowych na A1, A2 i A4
Opłaty na autostradach w Polsce. Ile zapłaci kierowca auta osobowego za przejazd A1, A2 i A4. Zdjęcia: GDDKIA

Kierowcy samochodów osobowych podróżujący po polskich drogach zapłacą jedynie za przejazd na trzech autostradach A1, A2 i A4 i tylko na niektórych ich odcinkach. Pozostałe drogi, w tym ekspresowe, są bezpłatne. Niestety system poboru opłat drogowych jest niejednolity i bazuje na różnych metodach w zależności od zarządcy drogi. Ile kosztuje przejazd autostradą A1, A2 i A4?

System poboru opłat na autostradach w Polsce jest dość skomplikowany. Opłaty pobierane są albo przez koncesjonariusza, albo przez państwo, albo tylko manualnie, albo i manualnie i elektronicznie. A i stawki za przejechanie 1 km są różne, w zależności od tego, kto opłaty pobiera.

Na płatnych odcinkach autostrad zarządzanych przez GDDKiA poborem opłat zajmuje się Główny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD). Kierowcy pojazdów samochodowych lub zespoły pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej ≤ 3,5 ton dobrowolnie decydują, czy chcą płacić za przejazd odcinkami autostrad zarządzanymi przez GDDKiA w sposób manualny czy elektroniczny, włączając się do systemu viaTOLL. Do elektronicznego uiszczania opłat na autostradach A2 Konin – Stryków i A4 Bielany Wrocławskie – Sośnica, niezbędne jest urządzenie viaAUTO. Dzięki niemu można skorzystać z dedykowanych pasów dla tego rodzaju płatności oraz nie wymaga pobierania biletu na bramkach wjazdowych.

- W przypadku dużego natężenia ruchu i powstawania zatorów przed punktami poboru opłat, wyłącznie na odcinkach autostrad administrowanych przez GDDKiA, możemy rekomendować GITD czasowe odstąpienie od poboru opłat. Jednak ostateczną decyzję podejmuje GITD – informują drogowcy. Takie zdarzenia miały miejsce w wakacje, zwłaszcza w weekendy przy zmianie turnusów.

Mapa płatnych dla aut osobowych odcinków autostrad A1, A2, A4. Mapa: GDDKIA

Mapa płatnych dla aut osobowych odcinków autostrad A1, A2, A4

Jakie są koszty przejazdu przez autostrady w Polsce? Różne oczywiście, w zależności od odcinka. Na odcinkach rządowych samochody osobowe i dostawcze o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony są objęte stawką 0,1 PLN za km. Na koncesyjnych odcinkach autostrady A2, na odcinku od Świecka do Nowego Tomyśla opłaty za 1 km wynoszą 0,2 PLN, a od Nowego Tomyśla do Konina już 0,4 PLN za km. Na autostradzie A1 od Rusocina do Torunia opłata za 1 km wynosi 0,16 PLN, a na A4 Katowice - Kraków około 0,33 PLN za km. Różne wysokości tych opłat wynikają z różnych okresów w jakich autostrady powstawały i rzecz jasna z różnych umów, jakie z koncesjonariuszami podpisano.

Autostrady zarządzane przez GDDKIA - opłaty:

A2 Konin - Stryków 

Opłaty na autostradzie A2 Konin - Stryków

A4 Wrocław (węzeł Bielany Wrocławskie) - Sośnica (węzeł Sośnica)

Opłaty na autostradzie A4 Wrocław - Katowice

 

Koncesyjne odcinki autostrad - opłaty:

Autostrada A1 Gdańsk - Toruń (tj. Rusocin - Nowa Wieś)

Zobacz obowiązujące stawki oraz system automatycznego poboru opłat

Autostrada A2 - odcinek Konin - Nowy Tomyśl - Świecko 

Opłaty za przejazd autostradą A2

Autostrada A4 - odcinek Kraków - Katowice

Zobacz obowiązujące opłaty za przejazd autostradą A4

Podróżowanie po polskich autostradach do najtańszych nie należy, zwłaszcza, że za każdy odcinek płacimy osobno. Opłaty na autostradzie A2 Świecko – Nowy Tomyśl – Konin są jednymi z najwyższych w Europie. Jej koncesjonariusz Autostrada Wielkopolska S.A. ma koncesję aż do 2037 roku, co oznacza, że do tego czasu taniej nie będzie…

 

ZOBACZ PODOBNE

KOMENTARZE

Jacek
2019-09-09 13:39
Należy zlikwidować wszystkie bramki na autostradach. Bez problemu można monitorować elektronicznie pojazdy i ilość kilometrów przejechanych na odcinkach płatnych. Wzorem Słowacja, czy Węgry.Pomijam kwestię wysokości opłat, bo te na A4 (katowice Kraków) i odcinki "kulczykowe" biją wszelkie rekordy
Sz_Cywa
2019-09-01 22:54
Brakuje jeszcze informacji o wygaśnięciu pozostałych koncesyjnych odcinków. Bodajrze A4 Staleksport do 2027 roku, A1 AmberOne do 2039 roku no i jak w tekścis powýżej A2 Kulczykowa do 2037 roku. Żyć nie umierać!
Sz_CYWA
2019-09-01 22:46
Umowy na budowę danego odcinka autostrady przewidywały budowę bramek PPO. Później zmieniła się koncepcja bramki pozostały lub miejsca pod nie. Do czasu wyklarowania fotmy poboru myta za przejazd one pozostaną. Dodatkową trudnością jest dofinansowanie UE na budowę odcinka drogi. Po wybudowaniu go i oddaniu do użytku nie można go modernizować przez 5 lat. Tak było z bramkami pod Warszawą.
Auto2019
2019-08-30 14:30
Autostrady które są teraz płatne, zostaną płatne czy niektóre będą zlikwidowane , czyli koniec opłat ? Dlaczego też odrzucono niektóre Opłaty za Autostradę np. A4 Rzeszów Korczowa albo A2 Łódź Warszawa? Co najgorsze jest że zburżono Bramki. Lepiej jest zawsze tak jak na A4 Wrocław Gliwice najpierw potem wybudować jak jest Opłata w Planach. A jak nie będzie to po co budować. To jest tylko wyrzucenie Pieniędzy.

TWÓJ KOMENTARZ

Twój podpis:
Twój komentarz: