Plan awaryjny dla S3 Polkowice – Lubin. Jest przetarg, ale czy będą chętni?
Droga ekspresowa S3 Polkowice - Lubin miała od dawna służyć kierowcom, tymczasem nadal do dokończenia jest 25 procent prac. Jej budowa nie zakończy się najwcześniej w przyszłym roku. Zdjęcia: GDDKIA

Ruszył przetarg na dokończenie budowy drogi ekspresowej S3 w okolicy Polkowic i Lubina na Dolnym Śląsku. Do oddania trasy do ruchu zostało jeszcze 25 procent prac po poprzednim wykonawcy – konsorcjum z Salini jako liderem. Drogowcy liczą na szybkie dokończenie prac, ale to nie jedyny taki przypadek. Na dokończenie budowy czeka też autostrada A1 i kilka odcinków dróg ekspresowych np. S5, S7, S8.

Ogłoszenie nowego przetargu było koniecznością po tym, jak Salini oficjalnie zaprzestało budowy odcinka S3 przez Zagłębie Miedziowe. Kontrakt został zerwany pod koniec kwietnia br.

- Po odstąpieniu w kwietniu od umowy z dotychczasowym wykonawcą oraz wykonaniu inwentaryzacji na budowie, ogłosiliśmy przetarg na kontynuację budowy drogi ekspresowej S3 od węzła Kaźmierzów do węzła Lubin Północ. Na oferty czekamy do 23 lipca 2019 r. – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

 

Mapa drogi ekspresowej S3 Nowa Sól - Legnica

Mapa drogi ekspresowej S3 Nowa Sól - Legnica. Wszystkie odcinki oddane oprócz S3 Kaźmierzów - Lubin. Mapa: GDDKIA

Nowy wykonawca będzie musiał w rok (bez okresu zimowego) zrealizować 25% robót, które pozostały na tym odcinku. - W ramach ogłoszonego zamówienia, nowy wykonawca będzie musiał m.in. dokończyć budowę drogi ekspresowej (dwie jezdnie po dwa pasy ruchu i pas awaryjny), węzły Kaźmierzów, Polkowice i Lubin Północ, obiekty inżynierskie, systemy odwodnienia i urządzenia ochrony środowiska - wyliczają przedstawiciele GDDKIA. Drogowcy wierzą, że nowy przetarg i sprawny wybór nowej firmy pozwoli zminimalizować opóźnienia i problemy po poprzednim wykonawcy.

Niepokój budzi jednak obecna sytuacja na placach budów polskich dróg. Odcinek S3 Polkowice - Lubin to nie jedyna feralna inwestycja, której budowa utkneła w martwym punkcie. Staneły również prace na S5 pod Poznaniem i trzech odcinków woj. kujawsko-pomorskim.

Duże problemy z budową polskich dróg – po A1 i S3 katastrofa na S5

 

Na nowego wykonawcę czeka autostrada A1 - obwodnica Częstochowy i S8 - obwodnica Marek. Z realizacji wypadły też dwa odcinki drogi ekspresowej S61 przy granicy z woj. mazowieckiego i podlaskiego i na trasie Suwałki - Budzisko oraz wylotówka z Warszawy w ciągu trasy S7.

Sypie się budowa polskich dróg. Umowy na S7 i S61 zerwane

 

Dużo mówi się też o problemach wykonawcy obwodnicy Wałcza i węzła Kijewo na autostradzie A6 - obwodnicy Szczecina. Czarne chmury zbierają się też nad innymi odcinkami dróg ekspresowych, których budowa nie idzie zgodnie z planem. Ponadto, ogłaszane przetargi na budowę nowych tras nie zostają rozstrzygnięte z uwagi na wysokie oferty od wykonawców, przewyższające szacowane budżety GDDKIA. Wszystko to sprawia, że budowa autostrad i dróg w Polsce staję się coraz większym wyzwaniem, kosztuje coraz więcej i trwa zdecydowanie dłużej niż powinna.

 Problemy Energopolu na budowie obwodnic Wałcza i Szczecina - A6 węzeł Kijewo

 

Kalendarium budowy drogi ekspresowej S3 węzeł Kaźmierzów k. Polkowic – w. Lubin Północ

  • 29 grudnia 2009 r. - uzyskanie decyzji środowiskowej,
  • 25 lutego 2014 r. - uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID),
  • 22 grudnia 2014 r. - podpisanie umowy z Wykonawcą (Konsorcjum: Salini Polska Sp. z o.o. (Lider), Salini Impregilo S.p.A. (Partner), Todini Construzioni Generali S.p.A. (Partner), Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjno-Budowlanych Export - Pribex Sp. z o.o. (Partner),
  • 19 stycznia 2015 r. - przekazanie placu budowy
  • 30 marca 2016 r. - uzyskanie decyzji ZRID zmieniającą decyzję z 25 lutego 2014 r.,
  • 29 kwietnia 2019 r. - rozwiązanie umowy z Wykonawcą,
  • 19 czerwca 2019 r. - wszczęcie postępowania na kontynuację zadania pn. „Zaprojektowanie i wybudowanie drogi ekspresowej S3 Nowa Sól - Legnica (A4), zadanie III od węzła Kaźmierzów do węzła Lubin Północ (…)”.

 

Realizacja trasy S3 na Dolnym Śląsku

Przez województwo dolnośląskie docelowo przebiegać będzie ok. 135 km ekspresowej trasy S3. Obecnie do wybudowania pozostał jeszcze fragment drogi S3 prowadzący od Bolkowa do granicy państwa w Lubawce, który podzielony jest na dwa odcinki o łącznej długości 31,5 km (Bolków – Kamienna Góra i Kamienna Góra – Lubawka). Wartość tego zadania to prawie 2,4 mln zł.

Docelowo droga ekspresowa S3 połączy się z czeską autostradą D11. Biegnąca wzdłuż zachodniej granicy prawie 500-kilometrowa trasa to element Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego. Fragment europejskiego szlaku E65 o łącznej długości ok. 3950 km łączącego szwedzkie Malmö z greckim miastem Chania na Krecie.

ZOBACZ PODOBNE

KOMENTARZE

wacekkkkk
2019-07-03 15:52
Jak jedna literka zmienia świat...
wacekkkkkkkkkkk
2019-07-03 15:51
Wartość tego zadania to prawie 2,4 mln zł. Kupa szmalu;)
obserwator
2019-07-01 08:50
Jak zwykle GDDKiA zawala sprawę. Tych dywersantów należy wywalić z roboty i pociągnąć do odpowiedzialności, także za wypadki, teraz koło Polkowic, a niedawno koło Szczecina. Jak już coś robią to tak, że pół Polski jest zablokowane. Czysty sabotaż - jak największe koszty i jak najmniejszy pożytek a najlepiej szkoda, stąd tyle ofiar śmiertelnych w okolicy budów i remontów.
jokeymiras
2019-06-27 20:11
odcinek kaźmierzów do wezęł polkowice 2+2 odcinek węzeł Polkowice do węzeł Lubin północ 3+3
JAG
2019-06-26 18:49
Pis jeszcze nic, absolutnie nic, sam nie zbudował. Milion samochodów elektrycznych, prom, CPK, przekop mierzei, i cała masa innych haseł, to tylko propaganda sukcesu, jak za Gierka. I tak samo się skończy, jak wtedy.
BB
2019-06-25 16:02
do 777, nie w pasie rozdziału jest schowana konstrukcja drogi (do podbudowy zasadniczej z KŁSM) będą rozbudowywać w przyszłości
S
2019-06-21 08:20
Do Jhy to debile z PO podpisały umowę z firmą Salini.
jjj
2019-06-20 15:06
A tam nie miało być 3 pasy ruchu w 1 stronę - to był jedyny taki odcinek na s3
1 2 następna >

TWÓJ KOMENTARZ

Twój podpis:
Twój komentarz: