Plan awaryjny dla S3 Polkowice – Lubin. Jest przetarg, ale czy będą chętni?
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2019-06-19
Ogłoszenie nowego przetargu było koniecznością po tym, jak Salini oficjalnie zaprzestało budowy odcinka S3 przez Zagłębie Miedziowe. Kontrakt został zerwany pod koniec kwietnia br.
- Po odstąpieniu w kwietniu od umowy z dotychczasowym wykonawcą oraz wykonaniu inwentaryzacji na budowie, ogłosiliśmy przetarg na kontynuację budowy drogi ekspresowej S3 od węzła Kaźmierzów do węzła Lubin Północ. Na oferty czekamy do 23 lipca 2019 r. – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Mapa drogi ekspresowej S3 Nowa Sól - Legnica. Wszystkie odcinki oddane oprócz S3 Kaźmierzów - Lubin. Mapa: GDDKIA
Nowy wykonawca będzie musiał w rok (bez okresu zimowego) zrealizować 25% robót, które pozostały na tym odcinku. - W ramach ogłoszonego zamówienia, nowy wykonawca będzie musiał m.in. dokończyć budowę drogi ekspresowej (dwie jezdnie po dwa pasy ruchu i pas awaryjny), węzły Kaźmierzów, Polkowice i Lubin Północ, obiekty inżynierskie, systemy odwodnienia i urządzenia ochrony środowiska - wyliczają przedstawiciele GDDKIA. Drogowcy wierzą, że nowy przetarg i sprawny wybór nowej firmy pozwoli zminimalizować opóźnienia i problemy po poprzednim wykonawcy.
Niepokój budzi jednak obecna sytuacja na placach budów polskich dróg. Odcinek S3 Polkowice - Lubin to nie jedyna feralna inwestycja, której budowa utkneła w martwym punkcie. Staneły również prace na S5 pod Poznaniem i trzech odcinków woj. kujawsko-pomorskim.
Duże problemy z budową polskich dróg – po A1 i S3 katastrofa na S5
Na nowego wykonawcę czeka autostrada A1 - obwodnica Częstochowy i S8 - obwodnica Marek. Z realizacji wypadły też dwa odcinki drogi ekspresowej S61 przy granicy z woj. mazowieckiego i podlaskiego i na trasie Suwałki - Budzisko oraz wylotówka z Warszawy w ciągu trasy S7.
Sypie się budowa polskich dróg. Umowy na S7 i S61 zerwane
Dużo mówi się też o problemach wykonawcy obwodnicy Wałcza i węzła Kijewo na autostradzie A6 - obwodnicy Szczecina. Czarne chmury zbierają się też nad innymi odcinkami dróg ekspresowych, których budowa nie idzie zgodnie z planem. Ponadto, ogłaszane przetargi na budowę nowych tras nie zostają rozstrzygnięte z uwagi na wysokie oferty od wykonawców, przewyższające szacowane budżety GDDKIA. Wszystko to sprawia, że budowa autostrad i dróg w Polsce staję się coraz większym wyzwaniem, kosztuje coraz więcej i trwa zdecydowanie dłużej niż powinna.
Problemy Energopolu na budowie obwodnic Wałcza i Szczecina - A6 węzeł Kijewo
Kalendarium budowy drogi ekspresowej S3 węzeł Kaźmierzów k. Polkowic – w. Lubin Północ
- 29 grudnia 2009 r. - uzyskanie decyzji środowiskowej,
- 25 lutego 2014 r. - uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID),
- 22 grudnia 2014 r. - podpisanie umowy z Wykonawcą (Konsorcjum: Salini Polska Sp. z o.o. (Lider), Salini Impregilo S.p.A. (Partner), Todini Construzioni Generali S.p.A. (Partner), Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjno-Budowlanych Export - Pribex Sp. z o.o. (Partner),
- 19 stycznia 2015 r. - przekazanie placu budowy
- 30 marca 2016 r. - uzyskanie decyzji ZRID zmieniającą decyzję z 25 lutego 2014 r.,
- 29 kwietnia 2019 r. - rozwiązanie umowy z Wykonawcą,
- 19 czerwca 2019 r. - wszczęcie postępowania na kontynuację zadania pn. „Zaprojektowanie i wybudowanie drogi ekspresowej S3 Nowa Sól - Legnica (A4), zadanie III od węzła Kaźmierzów do węzła Lubin Północ (…)”.
Realizacja trasy S3 na Dolnym Śląsku
Przez województwo dolnośląskie docelowo przebiegać będzie ok. 135 km ekspresowej trasy S3. Obecnie do wybudowania pozostał jeszcze fragment drogi S3 prowadzący od Bolkowa do granicy państwa w Lubawce, który podzielony jest na dwa odcinki o łącznej długości 31,5 km (Bolków – Kamienna Góra i Kamienna Góra – Lubawka). Wartość tego zadania to prawie 2,4 mln zł.
Docelowo droga ekspresowa S3 połączy się z czeską autostradą D11. Biegnąca wzdłuż zachodniej granicy prawie 500-kilometrowa trasa to element Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego. Fragment europejskiego szlaku E65 o łącznej długości ok. 3950 km łączącego szwedzkie Malmö z greckim miastem Chania na Krecie.