1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Południowa Obwodnica Warszawy. Ponad 5 mln pojazdów przejechało tunelem na Ursynowie

Południowa Obwodnica Warszawy. Ponad 5 mln pojazdów przejechało tunelem na Ursynowie

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2022-04-07
Południowa Obwodnica Warszawy. Ponad 5 mln pojazdów przejechało tunelem na Ursynowie
Południowa Obwodnica Warszawy w ciągu drogi S2, odcinek na Ursynowie - widok od strony Wilanowa. Zdjęcia: GDDKIA
Ostatni fragment Południowej Obwodnicy Warszawy w ciągu drogi S2, który połączył funkcjonujące już odcinki autostrady A2, oddano do ruchu w II połowie grudnia 2021 roku. Od tego czasu pokonało go już ponad 5 mln pojazdów.

Odcinek Południowej Obwodnicy Warszawy, S2 Puławska – Lubelska, to jej ostatni zrealizowany fragment. Ten 18,6 km fragment realizowany był w podziale na trzy zadnia. Przebiega tunelem pod Ursynowem, a następnie przez Wilanów, nowym mostem przez Wisłę i leśnymi terenami Wawra, do węzła Lubelska z drogą ekspresową S17. Droga ekspresowa S2 na odcinku Puławska - Lubelska pierwotnie miała być gotowa do połowy 2020 roku, prace wydłużyły się i tunel, ostatnia część Południowej Obwodnicy Warszawy, został oddany do ruchu dopiero 20 grudnia 2021 roku. 4,6 km trzypasowej trasy pomiędzy węzłami Puławska i Warszawa Wilanów, której połowę długości stanowi najdłuższy drogowy tunel w Polsce, można pokonać w ciągu niespełna pięciu minut. Po jego oddaniu przejazd tranzytem przez Warszawę, pomiędzy węzłami Konotopa i Lubelska, zajmuje mniej niż pół godziny.

Autostrada A2 - ile ma długości, stan budowy, przebieg, mapy, zdjęcia

Mapa Południowej Obwodnicy Warszawy - droga ekspresowa S2 i ring wokół stolicy

Mapa Południowej Obwodnicy Warszawy - droga ekspresowa S2 i ring wokół stolicy. Mapa: GDDKIA


- Dziś śmiało można stwierdzić, że kierowcy, którzy poruszają się trasą S2, nie wyobrażają sobie przejazdu przez zatłoczone ulice Ursynowa. Mają przecież do dyspozycji 2,3-kilometrowy tunel i chętnie z niego korzystają. Od oddania do ruchu przez tunel przejechało ponad 5,3 mln pojazdów – dodaje Małgorzata Tarnowska z warszawskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Do 2025 r. powstanie ponad 200 km dróg szybkiego ruchu na Mazowszu. Zabraknie S17 Wschodniej Obwodnicy Warszawy

Tunel w ciągu drogi ekspresowej S2 - Południowej Obwodnicy Warszawy to drugi z udostępnionych do ruchu tuneli drogowych w Polsce. Ten gigantyczny tunel ma ponad 2,335 km długości, poprowadzony m.in. pod pierwszą linią metra (M1), jest obecnie najdłuższym tunelem w terenie miejskim w Polsce.



Tunel na Ursynowie w ciągu trasy S2 udostępniono 20 grudnia 2021 r

Tunel na Ursynowie w ciągu trasy S2 udostępniono 20 grudnia 2021 r. Na tą chwilę kierowcy czekali kilka lat. Prace trwały ponad rok dłużej niż planowano. Zdjecia: GDDKIA


Każda z dwóch jezdni w tunelu w ciągu S2, o nawierzchni betonowej, ma szerokość ok. 14,5 metra, po trzy pasy ruchu i pas awaryjny o szerokości ok. 3,75 metra. Po obu stronach jezdni zlokalizowane są drogi ewakuacyjne o szerokości 1 metra od krawędzi jezdni. Tunel pod powierzchnię wchodzi między ul. Indiry Gandhi a ul. Pileckiego, wychodzi na skarpie za ul. Nowoursynowską w Warszawie.


Tunel na Ursynowie - najdłuższy tunel miejski w Polsce

Tunel na Ursynowie - najdłuższy tunel miejski w Polsce. Zdjęcia: GDDKIA

24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu pracownicy Centrum Zarządzania Tunelem (CZT) kontrolują sytuację w tunelu. Do dyspozycji mają podgląd z 134 kamer zamontowanych wewnątrz i na wlotach obiektu. Wizyjny system dozoru posiada funkcję automatycznego wykrywania określonych zdarzeń, np. pojawienie się pieszego, zatrzymanie pojazdu lub jazdę pod prąd. Algorytmy są w stanie identyfikować, monitorować i zgłaszać sytuacje oraz obiekty mogące stanowić potencjalne ryzyko wypadku lub pożaru. Dostęp do monitoringu, oprócz naszego CZT, mają również Komenda Stołeczna Policji oraz Centrum Bezpieczeństwa m.st. Warszawa.

Obiekt jest wyposażony w system zasilania podstawowego i awaryjnego, oświetlenie podstawowe, awaryjne i ewakuacyjne. W układzie wentylacji zamontowany jest system pomiaru stężenia tlenku węgla i tlenku azotu. Automatycznie kontrolowana jest widoczność w tunelu, a czujniki wykryją i zasygnalizują pożar. Obiekt pod Ursynowem wyposażony jest w system punktów alarmowych, komunikacji radiowej służb ratowniczych i porządkowych. W tunelu znajdują się również hydranty przeciwpożarowe, odwodnienie, kanalizacja deszczowa, przeciwpożarowa i drenażowa.

Wzdłuż ścian tunelu znajdują się chodniki, które w razie potrzeby będą ciągami ewakuacyjnymi. Co 250 metrów ulokowano też przejścia pomiędzy nawami tunelu, a informację o odległości do tych przejść znajdziemy na tablicach oświetlenia awaryjnego.

Wschodnia Obwodnica Warszawy wypada poza 2025 rok

Droga ekspresowa S2 w połączeniu z drogami S7, S8 i S17 utworzy ring dróg szybkiego ruchu wokół Warszawy. Do jego domknięcia konieczna jest jeszcze budowa Wschodniej Obwodnicy Warszawy w ciągu drogi ekspresowej S17. 

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S2 Jak dojadę - Warszawa