Ponad 1,5 mld zł za dokończenie S7 Widoma – Kraków. Ile potrwa budowa S7?
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2021-07-21
Trasa ekspresowa S7 od Krakowa do granic województwa małopolskiego i świętokrzyskiego ma mieć prawie 55,5 km długości. Powstanie jako droga dwujezdniowa z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku z możliwością rozbudowy do trzeciego na każdej z nich. Termin oddania S7 – wylotówki z Krakowa w kierunku Warszawy to cały czas wielka niewiadoma. Ukończenie budowy planowane było na 2024 rok. Jednak po zerwaniu kontraktu na S7 Kraków – Widoma termin ten jest mało realny. W tym roku kierowcy będą mogli pojechać jedynie środkowym odcinkiem pomiędzy węzłami Szczepanowice i Widoma.
Realizację drogi ekspresowej S7 na północ od Krakowa podzielono na trzy odcinki:
- S7 granica woj. świętokrzyskiego (Moczydło) – węzeł Szczepanowice (bez węzła) – długość ok. 23.2 km. Odcinek podzielono na dwa etapy:
Moczydło - Miechów: umowę na projekt i budowę zawarto w kwietniu 2020 r. z firmą Intercor (752,9 mln zł). Budowa rozpoczęła się w lipcu 2020 r. Realizacja odcinka zakończy się w 2023 r. Droga ekspresowa S7 na odcinku Moczydło - węzeł Miechów o długości ok. 18,7 km będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu z rezerwą na trzeci pas. Powstaną dwa węzły drogowe (Książ i Miechów), 24 obiekty inżynierskie, w tym estakada o długości ponad 600 m, która będzie pełniła także funkcje przejścia dla zwierząt. Estakada ta powstanie na granicy miejscowości Małoszów i Giebułtów w gminie Książ Wielki.
Miechów - Szczepanowice - ponad 5 km odcinek, umowę na projekt i budowę drogi zawarto z konsorcjum: Fabe Polska (lider) i „SP” Sine Midas Stroy (partner). Koszt prac wyniesie ponad 162,4 mln zł. Prace powinny zakończyć się w 2024 roku. - S7 węzeł Szczepanowice – węzeł Widoma - prace budowlane ruszyły we wrześniu 2019 r. To najbardziej zaawansowany fragment trasy S7 na północ od Krakowa. Według harmonogramu kierowcy mają pojechać nim w 2021 roku.
Odcinek S7 pomiędzy Szczepanowicami a Widomą będzie miał 13,1 km długości, dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę, z pozostawioną rezerwą na trzeci pas. Wybudowane zostaną dwa węzły: Szczepanowice i Widoma, z których będzie można zjechać na drogę krajową nr 7. Powstanie 10 wiaduktów, cztery przejścia dla zwierząt, trzy przejazdy gospodarcze pod S7 i estakada w Szczepanowicach, która będzie najdłuższym obiektem inżynierskim na tym odcinku, o długości 681 m w przypadku nitki lewej i 689 m nitki prawej. Koszt inwestycji wynosi ponad 508 mln zł.
Przybywa nawierzchni na S7 Szczepanowice – Widoma. To najbardziej zaawansowany odcinek S7 na północ od Krakowa - S7 węzeł Widoma (bez węzła) – Kraków Nowa Huta. Trasa o długości 18,3 km zostanie włączona do istniejącego węzła Kraków-Nowa Huta przy ul. Igołomskiej. W grudniu 2020 roku doszło do zerwania umowy z wykonawcą i cała procedura wyboru nowego wykonawcy ruszyła od początku.
Mapa odcinków realizacyjnych drogi ekspresowej S7 Kraków - granica z woj. świętokrzyskim. Mapa: GDDKIA
Rozbudowa A4 na węźle Kraków Południe – trzy warianty do wyboru
To już druga umowa na S7 Widoma - Kraków
W połowie lipca drogowcy podpisali umowę z nowym wykonawcą na kontynuację projektowania i budowy drogi ekspresowej S7 na odcinku węzeł Widoma - Kraków (węzeł Kraków Nowa Huta). Wykonawcą prac o wartości 1 545 681 714,00 zł jest konsorcjum firm Gülermak i Mosty Łódź. Zgodnie z wymaganiami przetargowymi, wszystkie prace wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie mają być ukończone w terminie nie dłuższym niż:
- odcinek nr 1 zamiejski - 25 miesięcy od daty zawarcia umowy,
- odcinek nr 2 miejski - 31 miesięcy od zawarcia umowy,
- odcinek nr 3 Kocmyrzowska - 34 miesiące, jeżeli GDDKiA będzie wykonywać roboty na tym odcinku (na mocy porozumienia z Miastem Kraków).
Zadaniem wykonawcy będzie kontynuacja projektowania i budowy dwujezdniowej drogi ekspresowej wraz z obiektami inżynierskimi i infrastrukturą towarzyszącą. - W przypadku wprowadzenia innych rozwiązań projektowych niż te, które zaproponował poprzedni wykonawca, jego następca będzie zobowiązany do uzyskania wymaganych prawem uzgodnień i pozwoleń – zaznaczają drogowcy.
W ramach inwestycji powstanie droga ekspresowa o długości ok. 18,3 km z czterema węzłami drogowymi (Łuczyce, Raciborowice, Mistrzejowice, Grębałów). Zrealizowane zostaną obiekty inżynierskie, drogi dojazdowe i technologiczne, mury oporowe, przejazdy awaryjne oraz wjazdy awaryjne na drogę ekspresową. Przebudowane zostaną istniejące obiekty inżynierskie, sieć dróg (zjazdów, ulic), infrastruktura tramwajowa i kolejowa, sieć i urządzenia melioracyjne. Zbudowane lub przebudowane zostaną chodniki dla pieszych, ścieżki rowerowe, oświetlenie uliczne oraz infrastruktura techniczna. Przewidziana jest również budowa urządzeń ochrony środowiska, w tym między innymi pasów zieleni izolacyjnej, ekranów akustycznych i przeciwolśnieniowych. Powstaną także przepusty i przejścia ekologiczne wraz z systemem ochronno-naprowadzającym i odprowadzającym wody opadowe.
Zakres zadania nie obejmuje budowy węzła Widoma, który powstaje w ramach budowy S7 Widoma - Szczepanowice i węzła Kraków Nowa Huta. Ten drugi powstał w ramach budowy poprzedniego odcinka S7, czyli od węzła Kraków Przewóz do węzła Kraków Nowa Huta.
GDDKiA podpisała porozumienie z Gminą Miejską Kraków, które umożliwi przebudowę i tym samym udrożnienie ul. Kocmyrzowskiej na odcinku ok. 1 km. Przebudowa rozpocznie się od zjazdu z węzła Grębałów realizowanego w ramach budowy S7 w kierunku północno-wschodnim do ul. Bukszpanowej. Powiązanie inwestycji ze sobą zapewnieni prawidłowe skomunikowanie tego obszaru Krakowa, upłynnienie potoków ruchu, a także optymalne wykorzystanie środków. Poprawią się też warunki ruchu drogowego w obszarze samego węzła. Koszty przebudowy ul. Kocmyrzowskiej i wykupów gruntów poniesie GM Kraków. Szacunkowy koszt po stronie miasta wynosi ponad 56,4 mln zł brutto.
S11 Koszalin – Bobolice w standardzie dwujezdniowej drogi ekspresowej w 2023 r.
S7 o docelowej długości ok. 720 km skomunikuje pięć województw: pomorskie, warmińsko-mazurskie, mazowieckie, świętokrzyskie i małopolskie. Będzie jedną z dłuższych dróg szybkiego ruchu w Polsce, łącząc wybrzeże Bałtyku, z górami na południu kraju. Jej budowa cały czas trwa, do wykonania pozostały odcinki na północ i południe od Warszawy oraz w woj. małopolskim. Budowa S7 zakończyła się do tej pory na terenie woj. pomorskiego, warmińsko-mazurskiego i świętokrzyskiego.
Droga ekspresowa S7 posiada relację Gdynia (Morska) - S6 (Gdańsk) - Elbląg - Olsztynek - Płońsk - Warszawa - Radom - Kielce - A4 (Kraków Bieżanów) - (wspólny przebieg S7 i A4) - A4 (Kraków) - Rabka-Zdrój (Zabornia). Oznacza to, że praktycznie cały przebieg drogi krajowej nr 7 planowany jest jako droga ekspresowa.