Rozbudowa A4 na węźle Kraków Południe – trzy warianty do wyboru
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2021-07-14
Pierwszym, realizowanym już krokiem w kierunku rozbudowy połączenia autostrady A4 z Zakopianką jest opracowanie dokumentacji projektowej. Prace projektowe o wartości ok. 1,6 mld zł realizuje konsorcjum firm MPRB (lider), Mosty Kraków (partner) oraz MP Infra (partner). Zadaniem wykonawcy będzie także uzyskanie decyzji administracyjnych i sprawowanie nadzoru autorskiego nad rozbudową.
Zaprojektowane zostały trzy warianty rozwiązań drogowych dla rozbudowy węzła autostrady A4 Kraków Południe. Do 24 lipca mieszkańcy mogą uzyskać odpowiedzi na pytania i wyrazić swoje opinie oraz wskazać wybrany wariant. - Uwagi mieszkańców zostaną następnie przeanalizowane pod kontem możliwości wprowadzenia zmian do projektu – dodają drogowcy. Z wariantami można zapoznać się na stronie projektu dk7-a4-wezelkrakowpoludnie.pl
Nowy system poboru opłat eTOLL na polskich drogach. Zmiany na autostradach
Głównym celem rozbudowy węzła Kraków Południe jest rozdzielenie ruchu tranzytowego z autostrady A4 w kierunku DK7 (Zakopianki), od ruchu lokalnego. Dojazdy do okolicznych obszarów mieszkaniowych i handlowo-usługowych oraz skrzyżowania (z sygnalizacją świetlną) drogi głównej z ulicami: Taklińskiego, Poronińską, Ważewskiego i Opatkowicką powodują bowiem duże korki w godzinach szczytów komunikacyjnych.
Rozbudowa węzła Kraków Południe na skrzyżowaniu A4 i Zakopianki (DK7). Zdjecia: GDDKIA
We wszystkich wariantach przewiduje się budowę estakady w poziomie +1 prowadzącej ruch tranzytowy nad poziomem 0 służącym do obsługi ruchu lokalnego (obecna Zakopianka). Droga krajowa na południe od przejścia pod istniejącą łącznicą autostradową wznosić się będzie w konstrukcjach oporowych na obiekt mostowy. Istniejące łącznice autostradowe z kierunku Katowic i Rzeszowa na południe od A4 będą się rozdzielały, prowadząc ruch na poziom +1 oraz na poziom 0. Również DK7 w kierunku południowym, przed projektowanym obiektem mostowym, będzie posiadała łącznicę wyjazdową na poziom 0.
W przeciwnym kierunku sytuacja wyglądała będzie analogicznie. Z projektowanej estakady w poziomie +1 (zanim wysokościowo sprowadzona zostanie do stanu istniejącego) w kierunku centrum Krakowa (pod wiadukt w ciągu istniejącej łącznicy) nastąpi wyprowadzenie ruchu na łącznicę w kierunku Rzeszowa oraz Katowic. Natomiast z poziomu 0 obsługującego ruch lokalny zaprojektowane zostaną łącznice, które łączyć się będą z ww. łącznicami w kierunkach Rzeszowa i Katowic oraz zostanie zaprojektowane połączenie z istniejącą drogą w kierunku centrum Krakowa.
Projektowane wloty istniejących ulic do ul. Zakopiańskiej (obecna DK7) będą wpięte do skrzyżowania w różny sposób. Zależało to będzie od zaproponowanych wariantów. Połączenie dodatkowych jezdni z Zakopianką odbywać się będzie (na południe od ul. Ważewskiego i Opatkowickiej) za pomocą jednokierunkowych wjazdów i wyjazdów. W zależności od wariantu dodatkowe jezdnie będą jednokierunkowe lub dwukierunkowe (na odcinku połączenia z DK7 jednokierunkowe na zasadzie wjazd/wyjazd).
W każdym z wariantów przewidziano prowadzenie ruchu pieszego wzdłuż dróg lokalnych. Na odcinku od istniejącego wiaduktu w ciągu Zakopianki (nad autostradą A4 po stronie zachodniej) zaprojektowano ciąg pieszo-rowerowy, który przejściem podziemnym pod łącznicami prowadzić będzie bezkolizyjnie ruch pieszych i rowerzystów w rejon ul. Taklińskiego.
Przejście pomiędzy zachodnią i wschodnią stroną inwestycji odbywać się będzie w poziomie 0 za pomocą przejść dla pieszych i przejazdów rowerowych. Natomiast w okolicy ul. Ważewskiego i Opatkowickiej za pomocą bezkolizyjnego przejścia dla pieszych (podziemnego lub nadziemnego). W każdym z wariantów przewidziano przystanki autobusowe dla komunikacji zbiorowej usytuowane w miejscach zbliżonych do istniejących lokalizacji.
Trzy warianty rozbudowy węzła A4 Kraków Południe na połączeniu z Zakopianką:
Wariant 1
- Skrzyżowanie ul. Poronińskiej, ul. Taklińskiego, łącznic i dodatkowych jezdni w formie ronda turbinowego, czterowlotowego
- Umiejscowienie pomiędzy dodatkowymi jezdniami miejsca do zawracania,
- Dodatkowe jezdnie po stronie zachodniej i wschodniej jako jednokierunkowe połączone jednokierunkowym wjazdem/wyjazdem na południe od ul. Opatkowickiej/Ważewskiego z DK7,
- Skrzyżowanie ul. Opatkowickiej na prawe skręty z jednokierunkową dodatkową jezdnią po stronie wschodniej,
- Skrzyżowanie ul. Ważewskiego na prawe skręty z jednokierunkową dodatkową jezdnią po stronie zachodniej,
- Łącznice od strony Rzeszowa i Katowic po rozdzieleniu wznoszą się na poziom +1 po stronie zewnętrznej, natomiast na poziom 0 od wewnątrz pomiędzy nimi.
Wariant 1 rozbudowy węzła Kraków Południe autostrady A4, poziom 0. Mapa: GDDKIA
Wariant 2
- Skrzyżowanie ul. Poronińskiej, ul. Taklińskiego, łącznic i dodatkowych jezdni w formie ronda turbinowego pięciowlotowego,
- Dodatkowe jezdnie po stronie zachodniej i wschodniej jako dwukierunkowe połączone jednokierunkowym wjazdem/wyjazdem na południe od ul. Opatkowickiej/Ważewskiego z DK7,
- Skrzyżowanie ul. Opatkowickiej bez relacji w lewo, w kierunku południowym (jednokierunkowy wyjazd z DK7),
- Skrzyżowanie ul. Ważewskiego z pełnymi relacjami – wylot na południe jednokierunkowy (wjazd na DK7),
- Łącznice od strony Rzeszowa i Katowic po rozdzieleniu wznoszą się na poziom +1 po stronie wewnętrznej, natomiast na poziom 0 od zewnątrz od nich.
Wariant 3
- Skrzyżowanie ul. Poronińskiej, ul. Taklińskiego, łącznic i dodatkowych jezdni w formie skrzyżowania skanalizowanego z niepełnymi relacjami skrętnymi,
- Umiejscowienie pomiędzy dodatkowymi jezdniami miejsca do zawracania z dodatkowymi pasami dla tej relacji stanowiące uzupełnienie brakujących relacji ww. skrzyżowania,
- Dodatkowe jezdnie po stronie zachodniej i wschodniej jako jednokierunkowe połączone jednokierunkowym wjazdem/wyjazdem na południe od ul. Opatkowickiej/Ważewskiego z DK7,
- Skrzyżowanie ul. Opatkowickiej na prawe skręty z jednokierunkową dodatkową jezdnią po stronie wschodniej,
- Skrzyżowanie ul. Ważewskiego na prawe skręty z jednokierunkową dodatkową jezdnią po stronie zachodniej,
- Łącznice od strony Rzeszowa i Katowic po rozdzieleniu wznoszą się na poziom +1 po stronie zewnętrznej, natomiast na poziom 0 od wewnątrz pomiędzy nimi.
Do rozbudowy węzła z Zakopianką dołoży się Miasto Kraków. Będzie partycypować w kosztach odszkodowań i części robót. Prace dokumentacyjne związane z rozbudową węzła A4 Kraków Południe zaplanowane są na lata 2021 – 2024, a realizacja robót budowlanych na lata 2025 – 2026.
Rozbudowa węzła Kraków Południe to jedna z wielu inwestycji planowanych w celu upłynnienia ruchu na autostradzie A4. Na pilną rozbudowę lub budowę nowej nitki czeka odcinek na Dolnym Śląsku. GDDKIA zleciła już projektowanie odcinków A4 Wrocław – Legnica i Legnica Krzyżowa. Pisaliśmy o tym więcej tutaj:
Ponad cztery lata potrwa projektowanie autostrady A4 Wrocław – Legnica
Autostrada A4 Legnica - Krzyżowa będzie miała po trzy pasy
Trwa także remont kolejnego odcinka A4-ki na Opolszczyźnie (trasa A4 Wrocław – Katowice). Kierowców czekają duże utrudnienia w ruchu już w te wakacje.