1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Rozbudowa A4 na węźle Kraków Południe – trzy warianty do wyboru

Rozbudowa A4 na węźle Kraków Południe – trzy warianty do wyboru

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2021-07-14
Rozbudowa A4 na węźle Kraków Południe – trzy warianty do wyboru
Rozbudowa węzła Kraków Południe na skrzyżowaniu A4 i DK7 - są trzy warianty do konsultacji. Zdjęcia: GDDKIA
Węzeł Kraków Południe rozprowadza ruch pomiędzy Południową Autostradową Obwodnicą Krakowa A4, DK7 (Zakopianką) i Krakowem. Z uwagi na duże natężenie ruchu niemal codziennie tworzą się tam korki. Poprawę sytuacji ma przynieść rozbudowa, ale to perspektywa lat 2025 – 2026. Obecnie analizowane są trzy warianty rozbudowy węzła A4 Kraków Południe. We wszystkich wariantach przewiduje się budowę estakady i poprowadzenie ruchu tranzytowego górą a lokalnego dołem.

Pierwszym, realizowanym już krokiem w kierunku rozbudowy połączenia autostrady A4 z Zakopianką jest opracowanie dokumentacji projektowej. Prace projektowe o wartości ok. 1,6 mld zł realizuje konsorcjum firm MPRB (lider), Mosty Kraków (partner) oraz MP Infra (partner). Zadaniem wykonawcy będzie także uzyskanie decyzji administracyjnych i sprawowanie nadzoru autorskiego nad rozbudową.

Zaprojektowane zostały trzy warianty rozwiązań drogowych dla rozbudowy węzła autostrady A4 Kraków Południe. Do 24 lipca mieszkańcy mogą uzyskać odpowiedzi na pytania i wyrazić swoje opinie oraz wskazać wybrany wariant. - Uwagi mieszkańców zostaną następnie przeanalizowane pod kontem możliwości wprowadzenia zmian do projektu – dodają drogowcy. Z wariantami można zapoznać się na stronie projektu dk7-a4-wezelkrakowpoludnie.pl

Nowy system poboru opłat eTOLL na polskich drogach. Zmiany na autostradach

Głównym celem rozbudowy węzła Kraków Południe jest rozdzielenie ruchu tranzytowego z autostrady A4 w kierunku DK7 (Zakopianki), od ruchu lokalnego. Dojazdy do okolicznych obszarów mieszkaniowych i handlowo-usługowych oraz skrzyżowania (z sygnalizacją świetlną) drogi głównej z ulicami: Taklińskiego, Poronińską, Ważewskiego i Opatkowicką powodują bowiem duże korki w godzinach szczytów komunikacyjnych.


Rozbudowa węzła Kraków Południe na skrzyżowaniu A4 i Zakopianki

Rozbudowa węzła Kraków Południe na skrzyżowaniu A4 i Zakopianki (DK7). Zdjecia: GDDKIA

We wszystkich wariantach przewiduje się budowę estakady w poziomie +1 prowadzącej ruch tranzytowy nad poziomem 0 służącym do obsługi ruchu lokalnego (obecna Zakopianka). Droga krajowa na południe od przejścia pod istniejącą łącznicą autostradową wznosić się będzie w konstrukcjach oporowych na obiekt mostowy. Istniejące łącznice autostradowe z kierunku Katowic i Rzeszowa na południe od A4 będą się rozdzielały, prowadząc ruch na poziom +1 oraz na poziom 0. Również DK7 w kierunku południowym, przed projektowanym obiektem mostowym, będzie posiadała łącznicę wyjazdową na poziom 0.

W przeciwnym kierunku sytuacja wyglądała będzie analogicznie. Z projektowanej estakady w poziomie +1 (zanim wysokościowo sprowadzona zostanie do stanu istniejącego) w kierunku centrum Krakowa (pod wiadukt w ciągu istniejącej łącznicy) nastąpi wyprowadzenie ruchu na łącznicę w kierunku Rzeszowa oraz Katowic. Natomiast z poziomu 0 obsługującego ruch lokalny zaprojektowane zostaną łącznice, które łączyć się będą z ww. łącznicami w kierunkach Rzeszowa i Katowic oraz zostanie zaprojektowane połączenie z istniejącą drogą w kierunku centrum Krakowa.

Projektowane wloty istniejących ulic do ul. Zakopiańskiej (obecna DK7) będą wpięte do skrzyżowania w różny sposób. Zależało to będzie od zaproponowanych wariantów. Połączenie dodatkowych jezdni z Zakopianką odbywać się będzie (na południe od ul. Ważewskiego i Opatkowickiej) za pomocą jednokierunkowych wjazdów i wyjazdów. W zależności od wariantu dodatkowe jezdnie będą jednokierunkowe lub dwukierunkowe (na odcinku połączenia z DK7 jednokierunkowe na zasadzie wjazd/wyjazd).

W każdym z wariantów przewidziano prowadzenie ruchu pieszego wzdłuż dróg lokalnych. Na odcinku od istniejącego wiaduktu w ciągu Zakopianki (nad autostradą A4 po stronie zachodniej) zaprojektowano ciąg pieszo-rowerowy, który przejściem podziemnym pod łącznicami prowadzić będzie bezkolizyjnie ruch pieszych i rowerzystów w rejon ul. Taklińskiego.

Przejście pomiędzy zachodnią i wschodnią stroną inwestycji odbywać się będzie w poziomie 0 za pomocą przejść dla pieszych i przejazdów rowerowych. Natomiast w okolicy ul. Ważewskiego i Opatkowickiej za pomocą bezkolizyjnego przejścia dla pieszych (podziemnego lub nadziemnego). W każdym z wariantów przewidziano przystanki autobusowe dla komunikacji zbiorowej usytuowane w miejscach zbliżonych do istniejących lokalizacji.

Trzy warianty rozbudowy węzła A4 Kraków Południe na połączeniu z Zakopianką:

Wariant 1

  • Skrzyżowanie ul. Poronińskiej, ul. Taklińskiego, łącznic i dodatkowych jezdni w formie ronda turbinowego, czterowlotowego

  • Umiejscowienie pomiędzy dodatkowymi jezdniami miejsca do zawracania,

  • Dodatkowe jezdnie po stronie zachodniej i wschodniej jako jednokierunkowe połączone jednokierunkowym wjazdem/wyjazdem na południe od ul. Opatkowickiej/Ważewskiego z DK7,

  • Skrzyżowanie ul. Opatkowickiej na prawe skręty z jednokierunkową dodatkową jezdnią po stronie wschodniej,

  • Skrzyżowanie ul. Ważewskiego na prawe skręty z jednokierunkową dodatkową jezdnią po stronie zachodniej,

  • Łącznice od strony Rzeszowa i Katowic po rozdzieleniu wznoszą się na poziom +1 po stronie zewnętrznej, natomiast na poziom 0 od wewnątrz pomiędzy nimi.

    Wariant 1 rozbudowy węzła Kraków Południe autostrady A4
    Wariant 1 rozbudowy węzła Kraków Południe autostrady A4, poziom 0. Mapa: GDDKIA

Wariant 2

  • Skrzyżowanie ul. Poronińskiej, ul. Taklińskiego, łącznic i dodatkowych jezdni w formie ronda turbinowego pięciowlotowego,

  • Dodatkowe jezdnie po stronie zachodniej i wschodniej jako dwukierunkowe połączone jednokierunkowym wjazdem/wyjazdem na południe od ul. Opatkowickiej/Ważewskiego z DK7,

  • Skrzyżowanie ul. Opatkowickiej bez relacji w lewo, w kierunku południowym (jednokierunkowy wyjazd z DK7),

  • Skrzyżowanie ul. Ważewskiego z pełnymi relacjami – wylot na południe jednokierunkowy (wjazd na DK7),

  • Łącznice od strony Rzeszowa i Katowic po rozdzieleniu wznoszą się na poziom +1 po stronie wewnętrznej, natomiast na poziom 0 od zewnątrz od nich.

 

Wariant 3

  • Skrzyżowanie ul. Poronińskiej, ul. Taklińskiego, łącznic i dodatkowych jezdni w formie skrzyżowania skanalizowanego z niepełnymi relacjami skrętnymi,

  • Umiejscowienie pomiędzy dodatkowymi jezdniami miejsca do zawracania z dodatkowymi pasami dla tej relacji stanowiące uzupełnienie brakujących relacji ww. skrzyżowania,

  • Dodatkowe jezdnie po stronie zachodniej i wschodniej jako jednokierunkowe połączone jednokierunkowym wjazdem/wyjazdem na południe od ul. Opatkowickiej/Ważewskiego z DK7,

  • Skrzyżowanie ul. Opatkowickiej na prawe skręty z jednokierunkową dodatkową jezdnią po stronie wschodniej,

  • Skrzyżowanie ul. Ważewskiego na prawe skręty z jednokierunkową dodatkową jezdnią po stronie zachodniej,

  • Łącznice od strony Rzeszowa i Katowic po rozdzieleniu wznoszą się na poziom +1 po stronie zewnętrznej, natomiast na poziom 0 od wewnątrz pomiędzy nimi.


Do rozbudowy węzła z Zakopianką dołoży się Miasto Kraków. Będzie partycypować w kosztach odszkodowań i części robót. Prace dokumentacyjne związane z rozbudową węzła A4 Kraków Południe zaplanowane są na lata 2021 – 2024, a realizacja robót budowlanych na lata 2025 – 2026.

Rozbudowa węzła Kraków Południe to jedna z wielu inwestycji planowanych w celu upłynnienia ruchu na autostradzie A4. Na pilną rozbudowę lub budowę nowej nitki czeka odcinek na Dolnym Śląsku. GDDKIA zleciła już projektowanie odcinków A4 Wrocław – Legnica i Legnica Krzyżowa. Pisaliśmy o tym więcej tutaj:

Ponad cztery lata potrwa projektowanie autostrady A4 Wrocław – Legnica

Autostrada A4 Legnica - Krzyżowa będzie miała po trzy pasy

Trwa także remont kolejnego odcinka A4-ki na Opolszczyźnie (trasa A4 Wrocław – Katowice). Kierowców czekają duże utrudnienia w ruchu już w te wakacje. 

 

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na autostradzie A4 Utrudnienia na drodze 7 Jak dojadę - Kraków