Ponad 400 mln zł na Zachodnią Obwodnicę Szczecina w ciągu S6
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2021-12-01
Minister Infrastruktury zatwierdził Program Inwestycji dla Zachodniej Obwodnicy Szczecina. Realizacja inwestycji zostanie zasilona kwotą 411,2 mln zł, która pokryje koszty opracowania projektu budowlanego, a po uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), na wypłaty odszkodowań za nieruchomości przejęte pod drogę.
- W ciągu kilku najbliższych tygodni planujemy ogłosić przetarg na opracowanie dokumentacji. Oznacza to płynną kontynuację procesu inwestycyjnego po zakończeniu w tym roku etapu dokumentacji koncepcyjnej wraz z badanami podłoża. Zapewniono również środki na przygotowanie obwodnicy Mierzyna, która będzie stanowiła dojazd do węzła Dołuje, jednego z głównych węzłów obwodnicy Szczecina – informuje szczeciński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Jest dokumentacja nowego odcinka S6. Obwodnica ominie Szczecin od północy i zachodu
Zachodnia Obwodnica Szczecina w ciągu drogi S6 - podział na odcinki realizacyjne. Mapa: GDDKIA
Nowy dojazd do przyszłej obwodnicy Szczecina ominie Mierzyn
Zachodnia Obwodnica Szczecina będzie stanowiła alternatywę dla obecnego szlaku S3/A6 omijającego Szczecin od południa oraz wschodu i razem z nim utworzy ring wokół miasta. Trasa będzie miała długość około 50 km a jej część przejdzie pod Odrą tunelem na wysokości Polic. Sąsiedztwo instalacji przemysłowych Zakładów Chemicznych w Policach spowodowało konieczność wydłużenia tunelu z 3,5 km do 5 km. Będzie to najdłuższy tego typu obiekt w Polsce.
Tunel w ciągu Zachodniej Obwodnicy Szczecina (droga ekspresowa S6) będzie dłuższy. Mapa: GDDKIA
Realizacja S6 w Zachodniopomorskim: obwodnica Koszalina w budowie, odcinki do Słupska w przetargu
Obecnie, aby dojechać z Polic do węzła S3/S6 Goleniów Północ, trzeba przejechać 58 km, w tym pokonać samo centrum Szczecina. Po wybudowaniu obwodnicy trasa ta skróci się do 23 km, a czas przejazdu kilkukrotnie. Z centrum Szczecina zostanie wyprowadzona znacząca część ruchu samochodowego, w tym pojazdy jadące do zakładów chemicznych w Policach.
Mapa przebiegu Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6 wraz z planowanymi węzłami. Mapa: GDDKIA
Przypomnijmy, od 2017 roku inwestycja ma już decyzję środowiskową. Opracowano także dokumentację koncepcyjną wraz z badaniami podłoża. W ramach tych prac wykonano wiercenia o łącznej długości 45 km. Na długości 18 km wykonano sondowania statyczne i dynamiczne, przeprowadzono również badania tomografią elektrooporową. Ten szeroki zakres badań geologicznych dał obraz budowy podłoża na całym przebiegu drogi, w tym tunelu pod Odrą, gdzie wiercenia sięgnęły głębokości 90 metrów. Dokumentacja ta została zatwierdzona w czerwcu tego roku. Inwestycja znajduje się w projekcie Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do roku 2030. Wcześniej była planowana do realizacji w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego.