PORR i UNIBEP wybudują S19 na północny zachód od Białegostoku
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2021-02-03
Ostatni krok do realizacji S19 Krynice - Dobrzyniewo - Białystok Zachód
Fragment drogi ekspresowej S19 Krynice - Dobrzyniewo - Białystok Zachód składa się z dwóch pododcinków, które na potrzeby inwestycji połączono w jeden przetarg:
- S19 Dobrzyniewo - Białystok Zachód, na który przetarg został unieważniony 22 kwietnia 2020 r. ze względu na oferty przekraczające budżet zamawiającego,
- S19 Krynice - Dobrzyniewo, który jest przedłużeniem pierwszego odcinka i pierwotnie miał być realizowany w późniejszym terminie.
Na odcinku Krynice - Dobrzyniewo - Białystok Zachód zaplanowany został m.in. węzeł Białystok Zachód łączący dwie drogi ekspresowe - planowaną S19 z istniejącą S8. Zadanie obejmować będzie też budowę 14 obiektów inżynierskich, w tym dwóch mostów - nad rzeką Supraśl i rzeką Białą, a także wiaduktu kolejowego nad torami Białystok - Ełk. Droga ekspresowa S19 będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każda stronę (z rezerwą terenu pod trzeci pas). O rodzaju konstrukcji nawierzchni zdecyduje wykonawca.
A z wyborem wykonawcy dla wspomnianego odcinka S19-ki było sporo komplikacji. Przetarg cieszył się sporym zainteresowaniem - wpłynęło dziewięć ofert, z których najtańszą złożyło konsorcjum firm NDI i NDI SOPOT - 403,07 mln zł. Po weryfikacji najtańszej oferty okazało się, że konsorcjum nie spełnia warunków udziału w postępowaniu w zakresie doświadczenia wykonawcy. Po odwołaniu wniesionym przez NDI, sprawa trafiła do Krajowej Izby Odwoławczej, która to wyrokiem z 15 grudnia 2020 r. oddaliła odwołanie konsorcjum w całości, orzekając między innymi, że „(…) zamawiający (GDDKiA) nie naruszył wskazywanych przez odwołującego przepisów art. 22 ust. 1 pkt 2 i ust. 1b pkt 3 ustawy PZP, gdyż słusznie stwierdził, że odwołujący (NDI) nie wykazał spełnienia warunków udziału w postępowaniu w zakresie zdolności technicznej lub zawodowej.” W tej sytuacji GDDKiA zbadała i wybrała - następną w kolejności - ofertę konsorcjum firm PORR (lider) i UNIBEP (partner), które wybudują ten odcinek S19 za 405,6 mln zł.
Droga zostanie zrealizowana w systemie Projektuj i buduj. Podpisanie umowy zaplanowano w pierwszym kwartale tego roku. Uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) przewidziane jest na III kw. 2022 r., a budowa na lata 2022-2024.
Mapa przebiegu drogi ekspresowej S19 w woj. podlaskim. Odc. Białystok - Dobrzyniewo - Krynice przed podpisaniem umowy. Mapa: GDDKIA
Droga S19 w woj. podlaskim będzie miała około 175 km długości i pobiegnie od granicy z Białorusią w Kuźnicy przez Sokółkę do Dobrzyniewa koło Białegostoku, łącznie z południową obwodnicą Białegostoku i dalej na południe w kierunku Bielska Podlaskiego, Siemiatycz do Chlebczyna - do granicy woj. mazowieckiego z lubelskim. S19 ma być projektowana jako droga dwujezdniowa, z dwoma pasami ruchu w każdą stronę plus pasami awaryjnym i rozdzielającym. Według harmonogramów S19 na Podlasiu ma być gotowa w 2025 roku. W 2020 r. ogłoszono przetargi na niemal wszystkie jej odcinki, oprócz S19 Sokółka – Dobrzyniewo. W 2020 r. rozpoczęło się podpisywanie pierwszych umów z wykonawcami - dotyczyły one odcinków obwodnicy Białegostoku (Białystok Zachód - Księżyno, Księżyno - Białystok Południe oraz Białystok Południe - Ploski). Pod koniec stycznia 2021 r. drogowcy podpisali umowę na realizację odcinka S19 Ploski – Haćki. Więcej o realizowanych odcinkach S19-ki na Podlasiu pisaliśmy tutaj:
Podlaska S19 przez Białystok – terminy, odcinki w realizacji, przetargu i na etapie DŚU
W budowie są odcinki S19 w woj. lubelskim i podkarpackim - od Lublina do Sokołowa Małopolskiego i przedłużenie od węzła Rzeszów Południe do Babicy. Drogowcy wybrali już wykonawcę, który zaprojektuje i wybuduje około 23 kilometrowy odcinek S19 Lublin - Lubartów. Dla pozostałych odcinków via Carpatii w kierunku granicy z woj. mazowieckim trwają prace projektowe.
Coraz bliżej realizacji S19 na północ od Lublina
Cała droga ekspresowa S19, jako część międzynarodowego szlaku Via Carpatia, będzie miała ok. 580 km długości. Kierowcy korzystają obecnie z ok. 50 km tej trasy w województwach lubelskim (obwodnice Lublina, Kocka i Woli Skromowskiej) i podkarpackim (od Sokołowa Małopolskiego do węzła Rzeszów Południe).