Poważny remont i duże utrudnienia na A4 Katowice – Kraków. Ile potrwają prace na A4?
- Anna Kluba
- conadrogach.pl, SAM SA
- 2023-09-07
- Stalexport Autostrada Małopolska (SAM) rozpoczyna wymianę nawierzchni koncesyjnego odcinka autostrady A4. Od wtorku 5 września do poniedziałku 11 września, w godzinach nocnych (od 19.00 do 6.00), pomiędzy węzłami Jeleń w Jaworznie i Balin w Chrzanowie, w związku z wprowadzaniem nowej organizacji ruchu, występować będą zwężenia do jednego pasa ruchu. Wymiana nawierzchni prowadzona będzie w sprawdzony, możliwie najbardziej komfortowy dla kierowców sposób – na krótkich odcinkach, z zachowaniem dwóch pasów ruchu w każdym kierunku – poinformował Rafał Czechowski, rzecznik prasowy SAM S.A.
Ważna autostrada będzie rozbudowana. Już powstaje projekt
Główne prace związane z remontem nawierzchni autostrady ruszą w najbliższy poniedziałek, 11 września br., na około 7-kilometrowym odcinku pomiędzy wspomnianymi węzłami Jeleń i Balin (od km 362,2 do km 368,9). Wykonawca robót rozpocznie od wymiany nawierzchni na jezdni w kierunku Krakowa, a następnie przeniesie się na tym samym odcinku na jezdnię w kierunku Katowic. W I etapie na jezdni w kierunku Krakowa jeden pas ruchu będzie remontowany, drugi będzie przejezdny. Na jezdni do Katowic będą dwa pasy ruchu w kierunku Katowic i jeden pas w kierunku Krakowa. Obie jezdnie na tym odcinku A4 wyremontowane zostaną do końca 2023 r.
Docelowo roboty obejmą wymianę nawierzchni obu jezdni autostrady, od węzła Murckowska w Katowicach do węzła Balice (od km 340 do km 401). Całość remontu podzielona jest na 16 odcinków. Równolegle z remontem nawierzchni prowadzony będzie remont 45 wiaduktów.
- Podczas wymiany nawierzchni, na każdym remontowanym odcinku zachowamy po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Taka organizacja ruchu bardzo dobrze sprawdziła się podczas poprzednich remontów nawierzchni, zakładamy, że również tym razem zminimalizuje uciążliwości dla podróżujących – dodaje rzecznik prasowy.
Również w przypadku remontu wiaduktów prace będą prowadzone z utrzymaniem dwóch pasów ruchu w obu kierunkach, mimo wyłączania w przypadku niektórych obiektów całych odcinków jezdni. Będzie to możliwe dzięki wcześniejszemu wykonaniu przejazdów na drugą jezdnię przez pas rozdziału.
Obok wymiany nawierzchni i przywrócenia jej nośności w wymagających tego lokalizacjach, prace obejmą także roboty towarzyszące: wymianę barier ochronnych na wybranych odcinkach, remont elementów odwodnienia czy odtworzenie oznakowania poziomego.
Prace związane z wymianą nawierzchni i remontem obiektów mostowych na autostradzie A4 prowadzone będą do końca 2026 roku, z wyłączeniem okresów zimowych. Wykonawcą robót jest PAVIMENTAL Polska Sp. z o. o. z Trzebini. Wartość kontraktu to ponad 422 miliony złotych netto.
A1, A2, A4 - autostrady koncesyjne w Polsce i opłaty na nich
Punkt Poboru Opłat na A4 Katowice - Kraków. Zdjęcia: GDDKIA
Stalexport Autostrada Małopolska S.A. zarządza 60-kilometrowym odcinkiem autostrady A4 pomiędzy Katowicami a Krakowem. Jest to pierwsza tego typu droga w Polsce, wybudowana w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, jako inwestycja typu brownfield – na bazie drogi powstałej w latach 70. i 80. Stalexport Autostrada Małopolska S.A. uzyskała koncesję na jej przystosowanie do wymogów autostrady płatnej oraz eksploatację w 1997 roku. W 2027 roku koncesja wygaśnie, a autostrada zostanie przekazana stronie państwowej.
– Właściwe utrzymanie infrastruktury odcinka A4 Katowice - Kraków, m.in. nawierzchni i obiektów inżynieryjnych, w tym mostów i wiaduktów, wynika z obowiązujących przepisów, ale również z zapisów Umowy Koncesyjnej. Zgodnie z nimi mamy obowiązek przekazać autostradę stronie publicznej w 2027 roku w doskonałym stanie technicznym, nie wymagającym remontów i modernizacji przez kolejne lata – przypomina Rafał Czechowski.