Przejazd i opłaty na autostradzie A1 Gdańsk – Toruń: ma być prosto, szybko i bez korków
W wakacje wprowadzono ułatwienia w opłatach za przejazd autostradą A1 Gdańsk - Toruń. To m.in automatyczna metoda płatności AmberGo pozwalająca na przejazd bez biletów i zaokrąglone opłaty. Zdjęcia: GTC

Ma być prościej, szybciej i bez korków na bramkach autostradowych A1 Gdańsk – Toruń w okresie największego natężenia wakacyjnych podróży. GTC SA, koncesjonariusz autostrady A1, w porozumieniu z Ministerstwem Infrastruktury, rozszerzył automatyczną metodę płatności AmberGo - bez biletów i płacenia metodą tradycyjną na bramkach wyjazdowych. Usługa polega na automatycznym rozpoznawaniu tablic rejestracyjnych pojazdów (video tolling), w powiązaniu z aplikacją obsługującą płatności.

Od 25 czerwca 2019 r. automatyczna metoda płatności AmberGO funkcjonuje na wszystkich węzłach i wszystkich bramkach zlokalizowanych na AmberOne Autostradzie A1. Kierowcy jadący koncesyjnym odcinkiem autostrady A1 Gdańsk - Toruń mogą już w pełni korzystać z automatycznej metody płatności za przejazd trasą nad Bałtyk. Przypominamy jednak o zmianie stawek za przejazd A1-ką - zaokrąglenie stawki opłaty za przejazd do pełnych złotych.

Zaokrąglone opłaty za przejazd autostradą A1 w czasie wakacji

Zaokrąglone opłaty za przejazd autostradą A1 w czasie wakacji. Zdjęcia: GTC

Jak podrózować autostradą A1 Toruń - Gdańsk bez biletów i stania na bramkach?

Aby skorzystać z uproszczonej płatności za przejazd autostradą A1 trzeba pobrać na telefon aplikację Autopay i podczas rejestracji podać markę i numer rejestracyjny samochodu oraz powiązać konto z kartą płatniczą.

Podczas przejazdu przez bramki wjazdowe system zidentyfikuje numer rejestracyjny pojazdu, kolor sygnalizacji świetlnej zmieni się z czerwonego na zielony i automatycznie podniesie się szlaban. Opłata za przejazd zostanie pobrana z karty płatniczej. Podczas przejazdu przez bramki aplikacja nie musi być aktywna (włączona).

Ile zapłaci kierowca samochodu osobowego za przejazd autostradą A1 od granicy z Czechami do Gdańska? Sprawdzamy opłaty na autostradzie A1.

Bramki i opłaty na autostradzie A1 Toruń - Gdańsk

 

Jak informuje koncesjonariusz A1-ki, dla komfortu i bezpieczeństwa kierowców zastosowano odpowiednie oznakowanie dla wszystkich bramek. Dodatkowo na każdym z placów poboru opłat będzie uruchomiona bramka wyłącznie dla użytkowników AmberGO, na której nie będzie możliwości zapłacenia za przejazd metodą tradycyjną (gotówka/karta).

Pilotaż nowego rozwiązania został uruchomiony w ubiegłoroczne wakacje. Mogli z niego skorzystać kierowcy pojazdów osobowych do 3,5 t, z polskimi numerami rejestracyjnymi, podróżujący najdłuższym odcinkiem autostrady A1 od Rusocina do Nowej Wsi w obu kierunkach.

Przepustowość bramek na autostradzie A1 Gdańsk – Toruń dzięki automatycznej metodzie płatności może być nawet trzykrotnie większa od tej w systemie tradycyjnym. Obecnie maksymalna przepustowość bramki zjazdowej to 200 pojazdów na godzinę. Zgodnie z przewidywaniami koncesjonariusza może ona wzrosnąć nawet do 600 pojazdów na godzinę.

- Resort infrastruktury planuje w przyszłości wprowadzenie metody płatności opartej na video tollingu, która objęłaby odcinki autostrad A2 i A4 zarządzane przez stronę publiczną. Mam nadzieję, że metodą tą będą zainteresowani wszyscy koncesjonariusze zarządzający płatnymi odcinkami autostrad w Polsce - poinformował minister Andrzej Adamczyk.

Bramki na autostradzie A1

 

Dodatkowe ułatwienia w poborze opłat na autostradzie A1 Gdańsk – Toruń:

Ruch na krańcowych Punktach Poboru Opłat (PPO) w Rusocinie i Nowej Wsi występujący w okresie wakacyjnym, w szczególności podczas weekendów, bywa nawet dwukrotnie większy niż średni dobowy ruch roczny. W związku z tym na okres wakacji wprowadzono dodatkowe działania usprawniające ruch na tym odcinku A1:

  • odstąpienie od poboru opłat od wszystkich pojazdów na czas do 30 minut - w sytuacji, gdy średni czas oczekiwania na uiszczenie opłaty w punkcie poboru opłat w Nowej Wsi lub w Rusocinie przekroczy 25 minut; w sytuacjach szczególnych odstąpienie od poboru opłat może trwać nawet do 45 min. - kiedy 30 min. nie jest wystarczające na rozładowanie zatoru i identyfikowane jest istotne ryzyko konieczności powtórnego podniesienia szlabanów w krótkim czasie;

  • zaokrąglenie stawki opłaty za przejazd całym odcinkiem Rusocin - Nowa Wieś, Nowa Wieś - Rusocin z 29,90 zł do 30,00 zł dla pojazdów osobowych;

  • zaokrąglenie stawki opłat za przejazd odcinkiem Rusocin - Turzno, Turzno - Rusocin z 26,70 zł do 27 zł oraz odcinkiem Rusocin - Lubicz, Lubicz - Rusocin z 27,90 zł do 28 zł dla pojazdów osobowych.

ZOBACZ PODOBNE

KOMENTARZE

Marcin
2019-07-08 23:43
Niestety uruchomienie bramki w trybie dedykowanym jest zależne od potrzeb w danym czasie. Ostatnio na tej bramce 3 osoby przede mną i 1 za mną podawały bilet. Kolejka była tak samo długa jak do innych bramek. Może kiedyś będzie to lepiej działać jeśli więcej ludzi zacznie używać AmberGO.
un
2019-07-03 13:09
Odstąpienie od poboru opłat to strata dla Skarbu Państwa. W sytuacji gdy na bramkach końcowych jest zator, należy ostatni odcinek zamykać i nakazywać objeżdżanie zatoru fragmentem drogi krajowej. Jeżeli w weekendy takie happy hours będą się powtarzać, na pasie awaryjnym będą się ustawiać cwaniacy, którzy będą czatować na moment, kiedy da się zjechać nie płacąc nic.
un
2019-07-03 13:06
Czy ten -- jak to zwą -- video tolling nie może działać na wszystkich drogach płatnych? I bez żadnych obowiązkowych abonamentów. Dla tych, którzy jeżdżą regularnie, oczywiście. Ale jeżeli ktoś jedzie raz na dwa lata, to odczytać numery rejestracyjne, zidentyfikować właściciela pojazdu i wysłać mu rachuneczek do zapłaty, włączając koszty obsługi wysyłki np. 5 zł. A jeżeli on sam sobie policzy, ile się należy, może wysłać kwotę przelewem sam, bez wezwania. Wtedy można dać rabacik 10% na zachętę i oczywiście nie stosować opłaty za papierową fakturę.
Stivi
2019-07-01 09:31
Miałem okazje korzystać z AmberGO dwa razy .Wszystko pięknie , ładnie do momentu w którym bramka wyjazdowa systemu została zablokowana przez panią która próbowała zapłacić obsłudze której tam nie ma . Z tyłu oczywiście podjechały następne samochody i bramka została zablokowana . Moim zdaniem za mało jest informacji na temat tej możliwości płacenia za przejazd .
Robak
2019-06-29 23:10
Dlaczego zaokraglaja w górę?:)
lucjusz
2019-06-28 21:54
nie rozumiem czemu nie wprowadzą via-tol jak dla ciężarówek?/ są bramki w samochodzie urządzenie zero kolejek opłaty ściągane, za brak uządzenia 10 k kary i nikt sie nie odważy jeździć bez. zwłaszcza że system stoi bo przecież opłaty za ciężarówki tak są pobierane, po co robić 10 systemów, 1 system kilka stawek i po probnlemie
kon
2019-06-28 15:22
a co ty nie wiedziałeś? układ komuchów i ubeków i sbeków ma sie w najlepsze. ale i tak najlepsze wa.lenie w kakao jest na a4 krokow-katowice.
Torquemada
2019-06-28 14:22
Sk....syny za przejazd samochodu z przyczepą campingową 79 zł jak za TIR-a. A umowę jeszcze mają na 20 lat.

TWÓJ KOMENTARZ

Twój podpis:
Twój komentarz: