1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Droga ekspresowa S3 Świnoujście – Lubawka. Odcinki w budowie i terminy

Droga ekspresowa S3 Świnoujście – Lubawka. Odcinki w budowie i terminy

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2020-10-26
Droga ekspresowa S3 Świnoujście – Lubawka. Odcinki w budowie i terminy
W budowie są odcinki S3 na północ od Szczecina i na południu Polski w kierunku Lubawki. Drogą S3 pojedziemy najpóźniej w 2024 r. Zdjęcia: GDDKIA
Droga ekspresowa S3 to jedna z najbardziej oczekiwanych tras w kraju. Biegnie z północno-zachodniej Polski na samo południe kraju i obecnie łączy miasta wojewódzkie na trasie Szczecin - Gorzów Wielkopolski - Zielona Góra - Wrocław. S3 będzie mieć kontynuację na terenie Republiki Czeskiej w postaci autostrady D11. Jak wygląda zaawansowanie budowy odcinków Bolków – Kamienna Góra – Lubawka, Lubin - Polkowice i Szczecin – Świnoujście. Kiedy pojedziemy nowymi odcinkami drogi S3?

Budowa drogi ekspresowej S3 jest inwestycją o znaczeniu krajowym i znajduje się na liście priorytetowych inwestycji Programu Budowy Dróg Krajowych 2014-2023 (z perspektywą do 2025). W realizacji są już wszystkie brakujące jej fragmenty.

- Na Dolnym Śląsku nowa, bezpieczna droga ekspresowa zostanie oddana do ruchu do 2023 r., zaś na Zachodnim Pomorzu - do 2024 r. - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Aby tak się stało budowa jej krańcowych odcinków na północy i południu kraju musi skończyć się zgodnie z podpisanymi umowami. Sprawdzamy jak wygląda budowa jej ostatnich odcinków i kiedy będą oddawane do ruchu.

Województwo dolnośląskie

S3 Lubin Północ - Kaźmierzów koło Polkowic

Na północ od autostrady A4 trwają prace przy budowie ponad 14-kilometrowego odcinka S3 od węzła Kaźmierzów koło Polkowic do węzła Lubin Północ. S3 przez Zagłębie Miedziowe to pechowy odcinek trasy, bo nie miał szczęścia do wykonawcy. Kierowcy czekają na niego już od ponad dwóch lat.

Przypomnijmy, że odcinek S3 Lubin - Polkowice realizowany był wcześniej przez konsorcjum firm Salini i Pribex. Mimo wielokrotnych wezwań tego wykonawcy do prawidłowej realizacji umowy, GDDKiA została zmuszona do odstąpienia od umowy z przyczyn wyłącznie leżących po stronie wykonawcy.

Zgodnie z nową umową, obecny wykonawca, firma Mota-Engil Central Europe, ma 12 miesięcy na dokończenie robót i uzyskanie pozwolenia na użytkowanie (z wyłączeniem okresów zimowych trwających od 23 grudnia do 15 marca). Zakończenie robót przewidziane jest w II kwartale 2021 r. 

Obecnie prace są w toku i toczą się na wielu frontach: układanie nawierzchni, roboty mostowe i branżowe. Prowadzone są również prace poprawkowe.

Z budowy S3 Polkowice - Lubin: postęp prac, zdjęcia, terminy

Budowa drogi ekspresowej S3 Polkowice - Lubin

Budowa drogi ekspresowej S3 Polkowice - Lubin. Zdjecia: GDDKIA

Wykonawca skupił się w pierwszej kolejności na dokończeniu najbardziej newralgicznego odcinka drogi S3 pomiędzy węzłem Lubin Północ a węzłem Polkowice Południe, dążąc do udostępnienia kierowcom przynajmniej jednej jezdni trasy głównej do końca tego roku. Na prawej nitce tego odcinka, tj. na jezdni od Polkowic w kierunku Lubina, ułożona jest już warstwa wiążąca nawierzchni. Trwa układanie ostatniej warstwy, tj. warstwy ścieralnej.

Prowadzone roboty mostowe skupiają się w większości na pracach wykończeniowych i związane są m.in. z kosmetyką betonu, przygotowywaniem i profilowaniem stożków pod umocnienie, betonowaniem murków oporowych stożków czy spoinowaniem desek gzymsowych. Wykonane zostały prace związane z montażem fundamentów pod słupy oświetleniowe w rejonie ronda Polkowice Północ. Realizowane są roboty przy zasilaniu oraz oświetleniu na węźle Lubin Północ. Trwają roboty ziemne oraz wykonywane są warstwy konstrukcyjne zbiorników retencyjnych. Umocniono wyloty kanałów i przykanalików do rowów na części trasy głównej. Trwa umacnianie skarp wykopów poprzez gwoździowanie.


S3 Bolków - Kamienna Góra Północ

W ramach inwestycji na odcinku od węzła Bolków do węzła Kamienna Góra Północ zostanie wybudowana dwujezdniowa droga ekspresowa S3 o długości ok. 16,1 km. Każda jezdnia będzie miała po dwa pasy ruchu i pas awaryjny. To szczególnie wymagający fragment trasy S3, bo w jego ciągu powstaną dwa dwunawowe tunele drogowe - tunel TS-26 o długości ok. 2300 m, pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice oraz tunel TS-32 o długości ok. 320 m niedaleko miejscowości Gostków. 

Tunel TS-26 po wybudowaniu będzie najdłuższym poza miejskim tunelem w Polsce drążonym w skale i zostanie wyposażony we wszystkie istotne z punku widzenia bezpieczeństwa systemy. Ponadto na tym odcinku zostanie wybudowanych 15 obiektów inżynierskich, 13 przejść zwierząt oraz 39 przepustów. Zostaną wybudowane również drogi dojazdowe, a istniejąca sieć dróg zostanie odpowiednio przebudowana.

Po uzyskaniu w dniu 21 sierpnia 2020 r. decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) wykonawca przystąpił do prac w zakresie branży drogowej. W śladzie trasy głównej, w rejonie tunelu TS-32 i portalu południowego TS-26 oraz MOP-u Jaczków, usunięto ponad 120 tys. m3 humusu. Trwa profilowanie i zagęszczanie podłoża, przystąpiono do prac związanych z budową wykopów i nasypów.

W ramach prac przygotowawczych w rejonie tunelu TS-32 i portalu południowego tunelu TS-26 zrealizowano już ponad 86 proc. wycinki drzew i 70 proc. krzewów. Ponadto wykonano ok. 48 proc. planu rozbiórki obiektów kolidujących z inwestycją.

Aby rozpocząć prace przy budowie obu tuneli, wykonawca odhumusował rejon przyszłych obiektów, przygotowuje zaplecze, na którym gromadzony jest specjalistyczny sprzęt mi.n. wiertnica tunelowa Jumbo Drill. Trwa przygotowanie dróg dojazdowych.

Nowe tunele drogowe na Dolnym Śląsku. Rozkręca się budowa S3 Bolków – Kamienna Góra

Odcinek S3 Bolków – Kamienna Góra realizowany jest przez konsorcjum firm PORR S.A. (lider) i PORR Bau GmbH (partner) na podstawie umowy zawartej 17 października 2018 r. Koszt budowy tego odcinka to ponad 1,5 mld zł, a jego oddanie do ruchu przewidziane jest na II połowę 2023 roku.

Mapa przebiegu drogi S3 Bolków - Kamienna Góra - Lubawka

Mapa przebiegu drogi S3 Bolków - Kamienna Góra - Lubawka. Mapa: GDDKIA

S3 Kamienna Góra Północ - Lubawka (granica państwa)

Odcinek S3 pomiędzy węzłem Kamienna Góra Północ a granicą państwa w Lubawce będzie drogą dwujezdniową o długości ok. 15,3 km wyposażoną w dwa pasy ruchu w każdą stronę wraz z pasem awaryjnym. Decyzja ZRID umożliwiająca rozpoczęcie robót w terenie została wydana 31 sierpnia br.

W ramach tego odcinka wybudowane zostaną trzy węzły drogowe - Kamienna Góra Północ, Kamienna Góra Południe i Lubawka. Poza przebudową istniejącego układu drogowego, sieci i infrastruktury towarzyszącej, wykonanych zostanie 17 obiektów inżynierskich w ciągu i nad drogą S3 oraz 13 przepustów dla celów ekologicznych (przejścia dla małych zwierząt i płazów).

Obecnie wykonywane są roboty związane z odhumusowaniem przyszłego pasa drogowego oraz z zabezpieczeniem gazociągów. Realizowana jest wycinka przy węźle Kamienna Góra Północ i Kamienna Góra Południe oraz w okolicach Lubawki. W początkowej fazie są wykopy i budowa nasypów. Zakończone zostały prace archeologiczne.

Odcinek S3 Kamienna Góra – Lubawka realizuje konsorcjum firm Mosty Łódź (lider) i Przedsiębiorstwo Budownictwa Drogowo-Inżynieryjnego z Torunia (partner) na podstawie umowy zawartej 17 października 2018 r. Planowany termin zakończenia robót budowlanych to I połowa 2022 r.

 

Województwo zachodniopomorskie

S3 Miękowo - Rzęśnica

Pierwszym budowanym odcinkiem drogi S3 w woj. zachodniopomorskim, patrząc od Szczecina, jest Miękowo-Rzęśnica o długości 19 km. Jest to wspólny przebieg dróg krajowych nr 3 i 6. Ten dwujezdniowy odcinek oznaczony jako droga S3 powstał w II połowie lat 70. ubiegłego wieku. Pierwotnie na drodze powstał tylko jeden węzeł - Rurka (Goleniów Południe), a w następnych latach dobudowano kolejne węzły i wiadukty. Trasa jednak nigdy nie została dostosowana w pełni do parametrów drogi ekspresowej. Teraz na ukończeniu jest inwestycja, która to zmieni.

W ramach kontraktu o wartości 126,3 mln zł w miejscowości Kliniska Wielkie powstał węzeł drogowy, który zastąpił wcześniejsze skrzyżowanie z przejściem dla pieszych. Kompleksowo przebudowany został również węzeł Rzęśnica z DW142, co poprawiło płynność i bezpieczeństwo ruchu. Z dwóch jezdni i nowych węzłów kierowcy mogą korzystać już od czerwca tego roku. Obecnie kończone są drogi obsługujące dojazd do nieruchomości przy drodze. Wykonywane jest ogrodzenia całej trasy, a w pobliżu węzła Goleniów Południe trwają prace wykończeniowe przy górnym przejściu dla dużych zwierząt. Termin kontraktowego zakończenia prac to kwiecień 2021 roku.

S3 Brzozowo - Miękowo

Dwujezdniowa droga ekspresowa S3 kończy się na funkcjonującej od 2012 roku obwodnicy Miękowa, dalej jest jednojezdniowa DK3. Jest to też początek kolejnego odcinka nowej S3 Brzozowo - Miękowo o długości 22,4 km. Ten fragment „trójki” w minionym okresie wakacyjnym był jednym wielkim zatorem drogowym.

Nowa, dwujezdniowa S3 połączy zakończone w latach 2011- 2012 obwodnice Miękowa oraz Troszyn, Parłówka i Ostromic. Kontrakt o wartości 360,5 mln złotych zakończy się w kwietniu przyszłego roku. Zadanie jest mocno zaawansowane w realizacji.

Kierowcy mogą już korzystać z jednej jezdni nowej S3 od Przybiernowa do Babigoszczy. Jeszcze w październiku zostanie udostępniony fragment omijający Brzozowo. Ruch odbywał się będzie jeszcze jedną jezdnią w obu kierunkach z ograniczeniami prędkości i zakazem wyprzedzania. Kolejne zmiany organizacji ruchu będą oznaczały już otwarcie drogi w przekroju dwujezdniowym. Nowa S3 poprowadzona jest w większości obok dotychczasowej DK3. Komunikację z pozostałymi drogami zapewnią trzy węzły drogowe - Babigoszcz, Przybiernów i Brzozowo. Droga będzie przebiegała w większości przez tereny leśne, w związku z tym budowane są cztery duże przejścia dla zwierząt.

 

S3 Świnoujście – Troszyn

Ostatnim fragmentem drogi ekspresowej S3 na Pomorzu Zachodnim, który pozostał do realizacji, jest odcinek Świnoujście - Troszyn o długości 34,5 km. Początkiem tego fragmentu S3 będzie rondo na wyjeździe z tunelu w Świnoujściu, a końcem włączenie w obwodnicę Troszyna. Istniejąca droga na tym odcinku jest jednojezdniowa i konieczna jest budowa dwujezdniowej S3, która będzie zapewniała odpowiednią przepustowość, biorąc pod uwagę rozwój połączeń promowych i portu w Świnoujściu. W sierpniu tego roku zostały podpisane umowy na zaprojektowanie i budowę drogi.



Mapa drogi ekspresowej S3 Świnoujście - Szczecin

Mapa przebiegu drogi ekspresowej S3 Świnoujście - Troszyn. Mapa: GDDKIA

Realizacja drogi została podzielona na dwa fragmenty - Świnoujście - Dargobądz i Dargobądz - Troszyn. Łączna wartość umów z wykonawcami to 1,36 mld złotych. Wykonawcy przystąpili już do prac projektowych, a na trasie można spotkać geodetów prowadzących pomiary. Roboty powinny ruszyć wiosną 2022 roku, a termin ich zakończenia wypada na II kwartał 2024 roku.

Umowy na odcinki S3 do Świnoujścia. Kiedy zakończy się budowa całej S3?

Nowa trasa będzie w większości przebiegała w korytarzu istniejącej DK3 z korektami tam, gdzie wymagają tego parametry geometryczne drogi ekspresowej. Na fragmencie prowadzącym przez teren Wolińskiego Parku Narodowego zostanie dobudowana druga jezdnia do istniejącej, będą przez to ciaśniejsze łuki i ograniczenie prędkości. Powstanie sześć węzłów drogowych, miejsca obsługi podróżnych i obwód utrzymania drogi.

S3 częścią międzynarodowej trasy  

Docelowo droga ekspresowa S3 będzie miała około 520 kilometrów i połączy Świnoujście z granicą polsko-czeską w Lubawce. S3 jest częścią międzynarodowego szlaku E65 Malmö – Chania.

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S3 Jak dojadę - Kamienna Góra Jak dojadę - Lubawka