W budowie autostrada A18 w kierunku zachodniej Europy. Raport z prac
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2020-11-10
Droga krajowa nr 18 zlokalizowana jest w III drogowym transeuropejskim korytarzu transportowym – połączeniem międzynarodowym E36/40 na terytorium Polski. Korytarz ten łączy Ukrainę, Słowację i południową Polskę z Dreznem i Berlinem. Droga krajowa nr 18 zaliczana jest do głównych dróg w Polsce o znaczeniu przemysłowym i turystycznym. Łączy ona Autostradę A4 z przejściem granicznym w Olszynie. Starą drogę krajową nr 18 (DK18), a obecnie jej nitkę południową, wybudowali Niemcy w latach 30. XX wieku. Stanowiła ona fragment autostrady Berlin - Wrocław. W listopadzie 2004 roku rozpoczęty został pierwszy etap dostosowywania drogi krajowej nr 18 do parametrów przyszłej autostrady A18. Do istniejącej drogi dobudowana została równoległa, jezdnia północna, którą oddano do użytku w roku 2006.
Budowa S3 Polkowice – Lubin wyjdzie poza terminy?
Obecnie prowadzony jest ostatni, drugi etap rozbudowy trasy – przebudowa jezdni południowej. Celem całego przedsięwzięcia jest dostosowanie drogi krajowej nr 18 (na odcinku Olszyna-Golnice o długości 70 km) do standardów sieci drogowej o parametrach autostradowych.
Mapa autostrady A18 z podziałem na odcinki realizacyjne. Mapa: GDDKIA
Realizacja autostrady A18 podzielona jest na następujące odcinki realizacyjne:
- Odcinek 0+1: A18 od granicy państwa do km 11,86 (ponad dwa kilometry za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia)
Umowa na prawie 12 km odcinek, który zaczyna od granicy państwa (za obiektem mostowym nad rzeką Nysa Łużycka), a kończy się blisko 2 km za węzłem Żary Zachód została podpisana w marcu tego roku. Zakończenie robót planowane jest w II połowie 2023 roku.
Obecnie trwają prace związane z odhumusowaniem terenu przyległego do jezdni, rozbiórką starej nawierzchni betonowej oraz przygotowywane są wykopy pod obiekty inżynierskie. - Odcinek 2: A18 od km 11,86 (ponad dwa kilometry za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia) do km 33,76 (blisko cztery kilometry przed węzłem Iłowa)
W listopadzie 2019 r. GDDKIA zawarła umowę na przebudowę i dostosowanie 22 kilometrów drogi krajowej nr 18 do parametrów autostrady. Jest to odcinek, który zaczyna się w okolicach węzła Żary Zachód w stronę Wrocławia, a kończy blisko cztery kilometry przed węzłem Iłowa. Zakończenie robót planowane jest w II połowie 2022 roku.
Zadaniem wykonawcy jest realizacja robót budowlanych na południowej jezdni obecnej DK18 wraz z budową węzła autostradowego Żary (przebudowa elementów istniejącego węzła typu półkoniczyna) oraz budowę obiektów inżynierskich (trzy wiadukty, trzy przejścia dla zwierząt nad autostradą, most oraz przejście pod autostradą).
Obecnie wykonawca prowadzi prace związane z montażem wytwórni mieszanek betonowych. Trwają prace ziemne związane z przygotowaniem podłoża pod warstwy konstrukcyjne nawierzchni. Prowadzone są również prace fundamentowe pod przyszłe obiekt inżynierskie. Zaawansowanie rzeczowe robót na koniec października wynosi ok. 14 proc. - Odcinek 3: A18 od km 33,76 (blisko cztery kilometry przed węzłem Iłowa) - granica woj. lubuskiego i dolnośląskiego
- Odcinek 4: A18 granica woj. lubuskiego i dolnośląskiego - węzeł Golnice
Dla odcinka 3 i 4 w październiku br. zostały otwarte oferty, które obecnie są analizowane pod kątem formalnym i merytorycznym. Wykonawca dla odcinka zaczynającego się w okolicach węzła Iłowa, a kończącego się na granicy województw lubuskiego i dolnośląskiego będzie miał za zadanie przebudować południową jezdnię DK18 oraz jej otoczenie. W zakres inwestycji wchodzi również budowa dróg dojazdowych, przebudowa węzła Iłowa oraz budowa urządzeń infrastruktury technicznej i związanej z ochroną środowiska (np. przejścia dla zwierząt). Podpisane umowy planowane jest w I kw. 2021 r.
Budimex z najtańszą ofertą na budowę odcinka A18 z węzłem Iłowa
W zakres inwestycji ostatniego ponad 21-kilometrowego odcinka drogi krajowej nr 18 zaczynającego się od granicy województwa lubuskiego i dolnośląskiego a kończącego się na węźle Golnice wchodzi przebudowana jezdni południowej, rozbiórka istniejącej, betonowej jezdni południowej o szerokości 9,5 m i budowa nowej betonowej nawierzchni o szerokości 11 m. Ponadto przebudowane zostaną dwa węzły (Luboszów i Golnice), a także zbudowane pasy włączania i wyłączania do MOP Świętoszów Południe. Podpisane umowy planowane jest w I kw. 2021 r.
Konsorcjum Kobylarni, Mirbudu i Budpolu najbliżej budowy dolnośląskiego odcinka A18