Przygotowania do otwarcia S1 Pyrzowice – Podwarpie
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2021-04-14
Budowa drogi ekspresowej S1 na odcinku Pyrzowice - Podwarpie to bardzo ważna inwestycja nie tylko dla województwa śląskiego, ale również dla województw ościennych. Trasa komunikuje lotnisko w Pyrzowicach z autostradą A1 i siecią dróg ekspresowych.
Realizacja dobudowy drugiej jezdni drogi ekspresowej S1 Pyrzowice – Podwarpie trwa od listopada 2018 roku. Wykonawcą jest konsorcjum firm Rubau Polska i Construcciones Rubau z Hiszpanii. Prace są już na finiszu i jeszcze w kwietniu kierowcy powinni skorzystać z nowej ekspresówki.
- Obecnie na S1 Pyrzowice - Podwarpie rozpoczęto wymianę istniejących barier betonowych na tzw. sierżanty drogowe. Małymi krokami przygotowujemy się do udostępnienia budowanej jezdni trasy głównej – informuje katowicki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Droga ekspresowa S1 Pyrzowice – Podwarpie gotowa na wakacje
Powstała bliźniacza jezdnia drogi ekspresowej S1 Pyrzowice - Podwarpie. Zdjecia: GDDKIA
Kierowcy zyskają dwupasmową jezdnię z pasem awaryjnym. Wybudowanych zostało sześć obiektów inżynierskich w ciągu budowanej jezdni (5 wiaduktów i most) i urządzenia ochrony środowiska. Na węźle Mierzęcice powstały pasy włączeń i wyłączeń, a istniejące odcinki łącznic zostały dostosowane do nowej jezdni. Przebudowano układ dróg dojazdowych, system odwodnienia drogi i kanalizacji deszczowej.
Realizowana inwestycja to kolejny etap prac na S1 Pyrzowice - Podwarpie. Przypominamy, że w latach 2005 - 2006 zrealizowano jednojezdniowy odcinek drogi S1 między węzłami Podwarpie i drogą wojewódzka nr 913 stanowiący dojazd do lotniska w Pyrzowicach, natomiast w latach 2010 – 2012 wybudowany został dwujezdniowy odcinek drogi S1 od węzła Pyrzowice na autostradzie A1 do węzła Lotnisko (z węzłem Lotnisko) na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką 913.
S1 znajduje się w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej. Położona na terenie województwa śląskiego łączy Pyrzowice z granicą ze Słowacją w Zwardoniu. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe od granic Polski jest słowacka autostrada D3 relacji Żylina - Skalite.
Aby dokończyć całą, 135-kilometrową arterię, potrzebne jest zakończenie budowy już realizowanych odcinków oraz dopięcie realizacji odcinka Mysłowice – Oświęcim, który został podzielony na dwa zadania. Pisaliśmy o tym więcej tutaj:
GDDKIA chce zlecić budowę S1 koło Bierunia konsorcjum Porr i Mota-Engil
W realizacji, jest pięć odcinków S1. Patrząc od północy są to kolejno druga jezdnia S1 Pyrzowice - Podwarpie, Pyrzowice - Podwarpie, następnie dwa z trzech mających powstać po nowym śladzie odcinki S1 Mysłowice - Bielsko-Biała, tj. Oświęcim - Dankowice (umowa podpisana 14 maja 2020 r.), Dankowice - Bielsko-Biała (umowa podpisana 3 sierpnia 2020 r.) oraz Przybędza - Milówka, tzw. obejście Węgierskiej Górki.
Jakie będą tunele na S1 obwodnicy Węgierskiej Górki? Ruszyło ich drążenie
- Dla województwa śląskiego obok autostrady A1, ekspresowa S1 to najważniejsze połączenie drogowe i dzięki jej realizacji kierowcy zyskają kolejny odcinek bezpiecznej i komfortowej drogi szybkiego ruchu - podsumował Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.