Rozkręca się budowa S16 w województwie warmińsko-mazurskim
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2022-12-22
Droga ekspresowa S16 – odcinki w budowie
W budowie znajduje się odcinek S16 Borki Wielkie – Mrągowo. Jego budowa zakończy się w pierwszej połowie 2024 roku – zapowiadają drogowcy.
Nowy odcinek Borki Wielkie – Mrągowo będzie miał ponad 16 km długości. Odcinek przebiegać będzie w okolicach miejscowości Borki Wielkie, Sorkwity, Nowe Bagienice, Bagienice, Marcinkowo, a następnie ominie Mrągowo od strony południowo-zachodniej. Około 13 km fragment trasy zaplanowano jako drogę ekspresową S16, a ok. 4 km odcinek – obwodnica Mrągowa - pobiegnie w ciągu drogi krajowej nr 59. Droga na odcinku S16 będzie miała przekrój dwujezdniowy, po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, natomiast na przebiegu obwodnicy Mrągowa będzie to droga o przekroju w większości jednojezdniowym (1x2). Dostęp do drogi ekspresowej będzie możliwy jedynie poprzez węzły drogowe.
S16 Olsztyn - Biskupiec w przetargu
W II polowie grudnia 2022 r. ruszyły przetargi na projekt i budowę drogi ekspresowej S16 pomiędzy Olsztynem i Biskupcem. To dwa odcinki o łącznej długości blisko 30 km:
- Olsztyn Wschód - Barczewo, o długości 11,4 km,
- Barczewo - Biskupiec, o długości 18,2 km.
Budowa drogi ekspresowej S16 Borki Wielkie - Mrągowo - listopad 2022 r. ZDjęcia: GDDKIA
Drogowcy szacują, że po podpisaniu umwoy projektowanie i budowa nowej ekspresówki zajmie prawie cztery lata.
Nowa droga ekspresowa z Olsztyna. W przetargu 30 km trasy S16
Mapa drogi S16 - przetargi na odc. Olsztyn - Barczewo - Biskupiec. Mapa: GDDKIA
S16 – odcinki w przygotowaniu
Na etapie prac przygotowawczych znajduje się odcinek trasy S16 pomiędzy Mrągowem a Ełkiem. Realizacja trasy S16 przez Mazury o długości ok. 74 km budzi jednak dużo kontrowersji i sprzeciwów zarówno mieszkańców jak i ekologów. Mimo to drogowcy i tak nie zamierzają zmieniać planów i przygotowują się do realizacji trasy.
Droga ekspresowa S16 przez Biebrzański Park Narodowy i Krainę Wielkich Jezior Mazurskich?
Budowa trasy S16 przez Mazury planowana jest w perspektywie do 2030 roku. Jej koszt jest wstępnie szacowany na ponad 3 miliardy złotych. Obecnie w toku jest wydawanie decyzji środowiskowej dla tego zadania. GDDKIA rekomendowała wariant B, zbliżony do obecnego przebiegu DK16, który biegnie przez Mrągowo – Kosewo – Baranowo (od strony południowej) – Mikołajki – Woźnice – Drozdowo – Orzysz (od strony północnej) – Strzelniki – Klusy – Chrzanowo – Ełk. Kolejnym etapem prac, po uzyskaniu decyzji środowiskowej, będzie opracowanie szczegółowego projektu technicznego.
Jak zaznaczają drogowcy, ekspresowa szesnastka połączy najważniejsze ośrodki północno-wschodniej Polski - Suwałki, Augustów, Ełk, Mrągowo, Olsztyn, Iława, Ostróda - z trasami układu południkowego. Stanie się także najkrótszą trasą tranzytową między Berlinem a państwami bałtyckimi. Stanowić będzie główny kanał transportowy regionu dla firm. Umożliwi też łatwiejszy dojazd dla ruchu turystycznego. S16 stanie się kręgosłupem, do którego podłączone są lokalne drogi biegnące na osi północ-południe.
W Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady UE nr 1315/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. droga krajowa nr 16/S16 została włączona do transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T), stanowiącej ogólnoeuropejską sieć transportową, zapewniającej dostępność i łączność wszystkich regionów Unii oraz wzmacniającej spójność społeczną i gospodarczą pomiędzy nimi.