Rusza budowa S61 - obwodnica Suwałk w przetargu!
- conadrogach.pl
- 2014-11-13
GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę obwodnicy Suwałk. Obwodnica o długości około 13 km będzie częścią drogi ekspresowej S61 od Ostrowi Mazowieckiej do granicy z Litwą, nazywanej także trasą Via Baltica.
- Już od dłuższego czasu mówiło się, że jeszcze pod koniec tego roku zostanie ogłoszony przetarg na budowę naszej obwodnicy - powiedział Czesław Renkiewicz, Prezydent Suwałk – Jeżeli procedury przetargowe jak i sama budowa pójdzie sprawnie to już w 2017 roku pojedziemy dwupasmową, ekspresową drogą, która wyprowadzi ruch ciężkich pojazdów z Suwałk.
Obwodnica Suwałk ma być drogą będącą częścią szlaku Via Baltica, drogi ekspresowej S61. Na południu Suwałk połączy się z niedawno wybudową obwodnica Augustowa na węźle Suwałki Południe. Obwodnica ominie Suwałki od strony zachodniej. W ramach budowy powstaną dwa nowe węzły drogowe: Suwałki Zachód na przecięciu z drogą na Bakałarzewo oraz Suwałki Północ, gdzie obwodnica połączy się z drogą krajową nr 8. Będzie miała długość 12,8 km i standard dwujezdniowej drogi ekspresowej (S61) - dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, pas awaryjny, drogi serwisowe. Przewidziana jest do realizacji w nawierzchni cementowej. Nowa droga ominie miasto od zachodu i północy.
Na oferty od firm zainteresowanych budową obwodnicy Suwałk GDDKiA czeka do 15 grudnia. Potem wybierze te, które spełnią określone warunki i dopuści je do składania konkretnych już ofert.
- Inwestycja będzie realizowana w systemie „Projektuj (optymalizuj) i Buduj”. System umożliwia wykonawcy wprowadzanie innowacji, zmian do projektu oraz proponowanie innych technologii. Powstaje tym samym możliwość zastąpienia niektórych rozwiązań projektowych innymi, ale zachowującymi parametry techniczne i jakościowe np. zmiana konstrukcji mostu. Zadanie polega także na zaprojektowaniu i uzyskaniu wszelkich niezbędnych dokumentów do rozpoczęcia realizacji. Wśród wspomnianych dokumentów są m.in.: opinie, uzgodnienia, pozwolenia i prawomocne decyzje administracyjne, w tym o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, budowie obwodnicy oraz uzyskaniu decyzji o pozwoleniu na użytkowanie. GDDKiA przekaże Wykonawcy jako materiał wyjściowy dokumentację dla „Budowy obwodnicy Suwałk, obejmująca drogę ekspresową S61 na odcinku od km 0+000 (węzeł „Suwałki Południe”) do km 12+830 oraz podłączenie drogi S61 do istniejącej drogi krajowej Nr 8 od km 0+419,36 do km 1+085,82”, która została opracowana na poprzednim etapie prac projektowych i jest w posiadaniu Zamawiającego - informuje GDDKiA.
Obwodnica Suwałk będzie pierwszym realizowanym odcinkiem drogi ekspresowej S61, czyli trasy Via-Baltica. Dalsze plany przewidują także budowę odcinka drogi ekspresowej S61 Suwałki- Budzisko, dla którego do w 2015r. powinna być wydana decyzja środowiskowa a rozpoczęcie budowy planowane jest na 2016r. Z kolei trasa Via Baltica od Ostrowi Mazowieckiej do granicy z Litwą powinna powstać do 2020 roku i w tym zakresie w została wydana decyzja środowiskowa na odcinek Ostrów Mazowiecka-Szczuczyn, z wyłączeniem obwodnicy Łomży.
Obwodnica Suwałk ma być drogą będącą częścią szlaku Via Baltica, drogi ekspresowej S61. Na południu Suwałk połączy się z niedawno wybudową obwodnica Augustowa na węźle Suwałki Południe. Obwodnica ominie Suwałki od strony zachodniej. W ramach budowy powstaną dwa nowe węzły drogowe: Suwałki Zachód na przecięciu z drogą na Bakałarzewo oraz Suwałki Północ, gdzie obwodnica połączy się z drogą krajową nr 8. Będzie miała długość 12,8 km i standard dwujezdniowej drogi ekspresowej (S61) - dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, pas awaryjny, drogi serwisowe. Przewidziana jest do realizacji w nawierzchni cementowej. Nowa droga ominie miasto od zachodu i północy.
Na oferty od firm zainteresowanych budową obwodnicy Suwałk GDDKiA czeka do 15 grudnia. Potem wybierze te, które spełnią określone warunki i dopuści je do składania konkretnych już ofert.
- Inwestycja będzie realizowana w systemie „Projektuj (optymalizuj) i Buduj”. System umożliwia wykonawcy wprowadzanie innowacji, zmian do projektu oraz proponowanie innych technologii. Powstaje tym samym możliwość zastąpienia niektórych rozwiązań projektowych innymi, ale zachowującymi parametry techniczne i jakościowe np. zmiana konstrukcji mostu. Zadanie polega także na zaprojektowaniu i uzyskaniu wszelkich niezbędnych dokumentów do rozpoczęcia realizacji. Wśród wspomnianych dokumentów są m.in.: opinie, uzgodnienia, pozwolenia i prawomocne decyzje administracyjne, w tym o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, budowie obwodnicy oraz uzyskaniu decyzji o pozwoleniu na użytkowanie. GDDKiA przekaże Wykonawcy jako materiał wyjściowy dokumentację dla „Budowy obwodnicy Suwałk, obejmująca drogę ekspresową S61 na odcinku od km 0+000 (węzeł „Suwałki Południe”) do km 12+830 oraz podłączenie drogi S61 do istniejącej drogi krajowej Nr 8 od km 0+419,36 do km 1+085,82”, która została opracowana na poprzednim etapie prac projektowych i jest w posiadaniu Zamawiającego - informuje GDDKiA.
Obwodnica Suwałk będzie pierwszym realizowanym odcinkiem drogi ekspresowej S61, czyli trasy Via-Baltica. Dalsze plany przewidują także budowę odcinka drogi ekspresowej S61 Suwałki- Budzisko, dla którego do w 2015r. powinna być wydana decyzja środowiskowa a rozpoczęcie budowy planowane jest na 2016r. Z kolei trasa Via Baltica od Ostrowi Mazowieckiej do granicy z Litwą powinna powstać do 2020 roku i w tym zakresie w została wydana decyzja środowiskowa na odcinek Ostrów Mazowiecka-Szczuczyn, z wyłączeniem obwodnicy Łomży.