S19 – nowe przetargi na Podlasiu, w tym obwodnica Białegostoku
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2020-06-02
Pod koniec 2024 roku maja być gotowe ważne odcinki drogi ekspresowej S19 w okolicach Białegostoku. Ruszyły przetargi na zaprojektowanie i wybudowanie kolejnych dwóch fragmentów drogi ekspresowej S19. To 10-kilometrowy odcinek Krynice (od istniejącej DK65) - Dobrzyniewo (bez węzła) - Białystok Zachód (z węzłem) oraz prawie 13-kilometrowy odcinek Białystok Południe (bez węzła) - Ploski nad Narwią.
Oba fragmenty S19 to w sumie około 23 kilometry dwujezdniowej drogi ekspresowej w przekroju 2x2, przystosowanej do ciężkiego ruchu (kategoria KR6 lub KR7). Odcinki są przedłużeniem Obwodnicy Białegostoku: Krynice - Dobrzyniewo - Białystok w kierunku na północ i zachód od miasta, a Białystok Południe - Ploski na południe od Białegostoku, w stronę Lublina.
Mapa S19 na Podlasiu. Przetarg na dwa kolejne odcinki. Mapa: GDDKIA
Zachodnia obwodnica Białegostoku: S19 Krynice – Dobrzyniewo – Białystok Zachód
Fragment Krynice - Dobrzyniewo - Białystok Zachód składa się z dwóch pododcinków, które drogowcy zdecydowali się połączyć w jedno zadanie. Odcinek Dobrzyniewo - Białystok Zachód, na który przetarg został unieważniony 22 kwietnia br. ze względu na oferty przekraczające budżet zamawiającego i Krynice - Dobrzyniewo, który jest przedłużeniem pierwszego i pierwotnie miał być realizowany w późniejszym terminie.
GDDKIA nie może wystartować z S19 na Podlasiu. Unieważniony przetarg na obwodnicę Białegostoku
Na odcinku Krynice - Dobrzyniewo - Białystok Zachód zaplanowany został węzeł Białystok Zachód łączący planowaną S19 (poprowadzoną górą) z istniejącą S8 (poprowadzoną dołem). Zadanie obejmować będzie m.in. budowę Miejsca Obsługi Podróżnych, Obwodu Drogowego, 14 obiektów inżynierskich, w tym dwóch mostów - nad rzeką Supraśl i rzeką Białą, a także wiaduktu kolejowego nad torami Białystok - Ełk.
S19 Białystok Południe – Ploski
Odcinek Białystok Południe (bez węzła) - Ploski nad Narwią będzie miał prawie 13-kilometrów. W ramach zadania przewidziano budowę węzła Zabłudów oraz przeszło 150-metrowego mostu nad doliną Narwi.
O tym czy odcinki będą miały nawierzchnię z betonu cementowego czy nawierzchnię bitumiczną zdecyduje wykonawca.
Zawarcie umowy z wykonawcą planowane jest na IV kwartał 2020 r. Nowe odcinki drogi ekspresowej S19 na Podlasiu mają być gotowe pod koniec 2024 roku.
Przypominamy, że od około miesiąca w przetargu są odcinki drogi ekspresowej S19 - od węzła Białystok Zachód do węzła Księżyno (16,6 km) oraz od węzła Białystok Księżyno do węzła Białystok Południe (7,9 km.) z budową drogi krajowej nr 65 od węzła Białystok Południe do planowanego ronda na obecnej DK65 w rejonie Grabówki (13,6 km) – to wylot z Białegostoku w kierunku Bobrownik (granica z Białorusią).
Harmonogram dla południowej obwodnicy Białegostoku w ciągu S19 i DK65
S19 w ciągu trasy via Carpatia
Trasa S19 Via Carpatia to kolejna trasa międzynarodowa po S61 Via Baltica, której budowa rusza w woj. podlaskim. Via Carpatia połączy, wzdłuż wschodniej granicy naszego kraju, państwa bałtyckie z południem Europy, tworząc nowy korytarz transportowy. Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014 - 2023 (z perspektywą do 2025 r.) wskazuje budowę drogi S19 jako główny priorytet inwestycyjny, ze względu na jej kluczowe znaczenie dla wschodnich województw Polski i wschodniej części Unii Europejskiej.