1. Strona główna
  2. Informacje
  3. S3 Bolków – Lubawka. Najdłuższy tunel w Polsce przebity

S3 Bolków – Lubawka. Najdłuższy tunel w Polsce przebity

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2022-02-23
S3 Bolków – Lubawka. Najdłuższy tunel w Polsce przebity
Tunel w ciągu S3 na Dolnym Śląsku przebity. Zdjęcia: GDDKIA
Zakończyło się drążenie dłuższego tunelu w ciągu budowanej drogi ekspresowej S3 pomiędzy Bolkowem a Lubawką na Dolnym Śląsku. W ciągu ponad 30 kilometrowej trasy S3 powstaną dwa tunele. Są one najtrudniejszą w realizacji częścią odcinka Bolków – Kamienna Góra. Budowa pierwszego fragmentu Kamienna Góra – Lubawka zakończy się w tym roku, natomiast odcinka S3 z tunelami rok później.

Wykonawca odcinka drogi ekspresowej S3 Bolków – Kamienna Góra zakończył drążenie najdłuższego tunelu w Polsce. Drążenie obu naw właśnie dobiegło końca i tunel został przebity. Budowa dwóch tuneli drogowych w ciągu południowych odcinków trasy S3 to najbardziej spektakularna część jej budowy.

Zimowe zdjęcia z budowy drogi S3 do Lubawki

Budowa tuneli w ciągu odcinka drogi S3 Bolków - Kamienna Góra trwa od grudnia 2020 r.

Budowa tuneli w ciągu odcinka drogi S3 Bolków - Kamienna Góra trwa od 2020 r. Zdjecia: GDDKIA

GDDKIA ma w planach 250 km nowych dróg ekspresowych na Dolnym Śląsku


S3 Bolków – Kamienna Góra z tunelami w górach

Wykonawcą odcinka drogi S3 Bolków – Kamienna Góra jest konsorcjum firm PORR (lider) i PORR Bau (partner). Wartość umowy wynosi ponad 1,5 mld zł.  

Na odcinku pomiędzy węzłami Bolków i Kamienna Góra Północ zostanie wybudowana dwujezdniowa droga ekspresowa S3 o długości ok. 16,1 km. Każda jezdnia będzie miała po dwa pasy ruchu i pas awaryjny. Powstają tu również dwa dwunawowe tunele drogowe - tunel TS-26 o długości ok. 2300 m, pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice, oraz tunel TS-32 o długości ok. 320 m niedaleko miejscowości Gostków. 

Tunel drogowy TS-26

Drążenie tunelu od strony portalu południowego rozpoczęło się w grudniu 2020 roku, natomiast od strony północnej przystąpiono do prac drążeniowych w marcu 2021 roku.

Przebicie tunelu w ciągu drogi ekspresowej S3 - luty 2022 r

Przebicie tunelu w ciągu drogi ekspresowej S3 - luty 2022 r. Zdjecia: GDDKIA

Na konstrukcję tunelu TS-26 składają się dwie nawy główne dla ruchu pojazdów: lewa (wschodnia) o długości 2 301,88 m i prawa (zachodnia) o długości 2 272,2 m, osiem przejść ewakuacyjnych poprzecznych i jeden przejazd awaryjny w środku tunelu. Dłuższy tunel wydrążony został metodą górniczą w technologii NATM (ang. New Austrian tunnelling method, pol. Nowa austriacka metoda), która została wybrana m.in. ze względu na budowę geologiczną górotworu, przekrój poprzeczny tunelu oraz jego długość. Podstawową zasadą metody NATM jest drążenie przy wykorzystaniu możliwie w jak największym stopniu efektu samonośności górotworu, będącego podstawowym elementem obudowy wstępnej. Najważniejszymi czynnościami przy tej metodzie drążenia tunelu jest prawidłowe wykonanie wyłomu, wykorzystanie naturalnego rozkładu naprężeń oraz bezzwłoczne wykonanie obudowy wstępnej. 

Przekrój tunelu na S3, budowa

Przekrój tunelu na S3. Opis tunelu: GDDKIA

Po przebiciu tunelu wykonawca przystąpi teraz do realizacji ósmego, czyli ostatniego przejścia poprzecznego, łączącego obie nawy tunelu. Jego realizacja możliwa była dopiero po przebiciu obu naw na całej długości. Kolejny etap prac będzie dotyczył zabezpieczenia wyrobiska górniczego, a następne prowadzone będą roboty związane z realizacją obudowy ostatecznej.

Tunel TS-32

Krótszy tunel drogowy realizowany jest w technologii Cut&Cover, czyli w tzw. otwartym wykopie. Oznacza to, że w pierwszym etapie robót wykonywany został głęboki wykop, aż do poziomu fundamentów tunelu, a następnie wykonywana jest żelbetowa konstrukcja. Z wykopu wywieziono 223 tys. m3 materiału skalnego, co w przeliczeniu stanowi pojemność 744 basenów olimpijskich. Obecnie prowadzone są prace związane z montażem systemu deskowań do betonowania konstrukcji, zbrojeniem i betonowaniem fundamentów tunelu. Obudowa tunelu składać się będzie z 27 segmentów, z czego obecnie realizowany jest dwudziesty pierwszy.


Tunel krótszy TS32 w ciągu drogi ekspresowej S3 Bolków - kamienna Góra -  Lubawka

Tunel krótszy TS32 w ciągu drogi ekspresowej S3 Bolków - Kamienna Góra - Lubawka. Zdjecia: luty 2022, PORR


Mimo trwającego od 15 grudnia do 15 marca okresu zimowego wykonawca S3 Bolków - Kamienna Góra w miarę korzystnych warunków atmosferycznych i możliwości technologicznych realizuje wykopy w gruntach nieskalistych i skalistych oraz rowy. W zakresie branży mostowej prowadzone są m.in. nasuwania wiaduktów w ciągu drogi ekspresowej. Jeden będzie miał długość 532 m, a drugi 349 m. Na innych obiektach prowadzone są prace związane z deskowaniem, zbrojeniem i wykonywaniem ustroju nośnego.


Budowa wiaduktów w ciągu drogi ekspresowej S3 na Dolnym Slasku
Budowa wiaduktów w ciągu drogi ekspresowej S3 na Dolnym Śląsku. Zdjecia: luty 2022 r. GDDKIA

S3 Kamienna Góra - Lubawka (granica państwa) pojedziemy w tym roku

Wykonawcą odcinka S3 Kamienna Góra – Lubawka jest konsorcjum firm Mosty Łódź (lider) i ONDE (partner). Wartość umowy dla tego odcinka wynosi prawie 900 mln zł.

Odcinek drogi ekspresowej S3 pomiędzy węzłem Kamienna Góra Północ a granicą państwa w Lubawce będzie drogą dwujezdniową o długości ok. 15,3 km, wyposażoną w dwa pasy ruchu w każdą stronę wraz z pasem awaryjnym. Stan zaawansowania rzeczowego wynosi ok. 67 proc. Planowany termin zakończenia robót budowlanych to II połowa 2022 r.

Droga S3. W tym roku nowy odcinek na południu Polski

 Budowa wiaduktu w ciągu drogi ekspresowej S3 Kamienna Góra - Lubawka

Budowa drogi ekspresowej S3 Kamienna Góra - Lubawka. Zdjecia: GDDKIA


Budowa odcinka drogi ekspresowej S3 Bolków - Lubawka (granica państwa)
podzielona została na dwa odrębne zadania: Bolków - Kamienna Góra Północ oraz Kamienna Góra Północ - Lubawka (granica państwa). W ramach obu inwestycji powstanie łącznie ponad 31-kilometrowy odcinek trasy S3, który połączy się w przyszłości z czeską autostradą D11.

Umowna wartość drogi ekspresowej S3 od Bolkowa do Lubawki szacuje się na prawie 2,5 mld zł. Inwestycja współfinansowana jest ze środków Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.  

Trasa S3 Świnoujscie - Lubawka w całości w 2024 roku

Przypominamy, że w styczniu br. wojewoda zachodniopomorski wydał decyzję zezwalającą na budowę ostatniego (z dwóch) odcinka trasy S3 pomiędzy Troszynem a Świnoujściem. W 2024 roku planowane jest zakończenie realizacji drogi ekspresowej S3, wówczas ekspresówka połaczy wybrzeże bałtyckie z południową granicą z Czechami.

W 2024 r. zakończy się budowa ważnej drogi ekspresowej na zachodzie kraju

Droga ekspresowa S3 będzie miała docelowo około 520 km długości. Przebiega w układzie południkowym od Świnoujścia przez Szczecin, Gorzów Wielkopolski, Zieloną Górę, Lubin, Legnicę do Lubawki.

Droga ekspresowa S3 ma strategiczne znaczenie dla układu komunikacyjnego Polski zachodniej. Jest też ważną drogą europejską. Stanowi fragment trasy międzynarodowej E65. Za pośrednictwem linii promowych zapewni połączenie Skandynawii z Czechami, i dalej przez Austrię, z portami basenu Morza Śródziemnego. Dokończenie jej budowy powinno być priorytetem zarówno dla strony polskiej jak i czeskiej, bowiem kontynuacją S3-ki na południe od Lubawki ma być czeska droga R11.

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S3 Jak dojadę - Bolków Jak dojadę - Kamienna Góra