S5 w kujawsko-pomorskim znowu w przetargu. Budowa 55 km trasy ruszy wiosną 2020
GDDKIA ogłasza przetargi na trzy odcinki drogi ekspresowej S5 w woj. kujawsko-pomorskim. Ich budowa stanęła po zerwaniu umowy z firmą Impresa Pizzarotti. Nowe prace mają ruszyć w marcu 2020 r. Zdjęcia: GDDKIA

Drogowcy ruszają z przetargami na dokończenie budowy trzech odcinków drogi ekspresowej S5 w woj. kujawsko-pomorskim. To fragmenty na trasie od autostrady A1 koło Grudziądza do Bydgoszczy i z Bydgoszczy do Szubina, z których realizacją nie poradziła sobie włoska firma Impresa Pizzarotti. Na pozostałych odcinkach tj. obwodnicy Bydgoszczy i z Szubina do granicy z Wielkopolską prace w toku.

W październiku 2015 r. podpisano umowy na zaprojektowanie i budowę prawie 130 km drogi ekspresowej S5 na terenie województwa kujawsko-pomorskiego (wszystkie siedem odcinków) od granicy z woj. wielkopolskim do autostrady A1 węzeł Nowe Marzy koło Grudziądza. Budowa ekspresówki miała zakończyć się w tym roku. Niestety na trzy odcinki konieczne są nowe przetargi i wybór wykonawców, którzy dokończą prace (około 70 proc. prac do wykonania). Pierwszy z nich już ruszył...

- Do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej trafiła dokumentacja dla odcinka S5 od węzła Bydgoszcz Błonie (pierwotna nazwa Białe Błota) do Szubina. W najbliższych dniach wyślemy dokumentację na dokończenie dwóch kolejnych odcinków pomiędzy Nowymi Marzami a węzłem Bydgoszcz Północ (pierwotna nazwa Aleksandrowo). Przewidujemy zawarcie umów w terminie, który pozwoli nowym wykonawcom przystąpić do robót budowlanych niezwłocznie po zakończeniu okresu zimowego, tj. w marcu 2020 r. – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

W nowych przetargach GDDKIA dąży do tego, aby oferenci składali przemyślane, dobrze skalkulowane i optymalne oferty i przyznaje, że wcześniej kwestia weryfikacji rażąco niskiej ceny nie zawsze została przeanalizowana wystarczająco rzetelnie, co nie było bez znaczenia dla obecnej sytuacji.

Tu stanęła budowa ekspresowej trasy S5 - zaawansowanie prac po włoskiej firmie

Przypomnijmy, budowa 3 odcinków drogi ekspresowej S5 w województwie kujawsko-pomorskim stanęła po tym, jak w czerwcu br. zerwano umowy z dotychczasowym wykonawcą - firmą Impresa Pizzarotti. - Wykonawca nie wywiązał się z wezwań wręczanych przez GDDKiA i prowadził kontrakty niezgodnie z zawartymi umowami. Nie wypełniał postanowień dotyczących ich realizacji, w tym realizacji postępu robót zgodnego z harmonogramem oraz nie regulował płatności dla podwykonawców, usługodawców i dostawców materiałów – przypominają drogowcy. 

Najgorsza sytuacja jest na najdłuższym z odcinków (23,3 km) tj. od węzła Nowe Marzy do węzła Świecie Południe (pierwotna nazwa Dworzysko). Zaawansowanie rzeczowe robót wynosi niewiele ponad 23 proc.

Niespełna 30 proc. to zaawansowanie prac na kolejnym odcinku S5 węzeł Świecie Południe (pierwotna nazwa Dworzysko) - węzeł Bydgoszcz Północ (pierwotna nazwa Aleksandrowo) o długości 22,4 km.

Z kolei na najkrótszym, 9,7 km odcinku S5 od węzła Bydgoszcz Błonie (pierwotna nazwa Białe Błota) do Szubina Impresa Pizzarotti zrealizowała 39 proc. robót.

Zaawansowanie prac na odcinku drogi ekspresowej S5 w okolicach A1

Zaawansowanie prac po Impresa Pizzarotti na odc. drogi ekspresowej S5 w okolicach A1. Zdjęcia: GDDKIA

Droga ekspresowa S5 jest realizowana obecnie na czterech odcinkach

Tymczasem na pozostałych czterech odcinkach budowanej drogi ekspresowej S5 realizowane są roboty w branży mostowej, drogowej, energetycznej i wodno-kanalizacyjnej. - Prace prowadzone są zgodnie z zakładanym harmonogramem i na bieżąco monitorujemy ich postęp – zapewnia GDDKIA.

  • S5 węzeł Bydgoszcz Północ (pierwotna nazwa Aleksandrowo) - węzeł Bydgoszcz Opławiec (pierwotna nazwa Tryszczyn), długość: 14,7 km. Wykonawca: konsorcjum firm INTERCOR (lider) i TRAKCJA PRKiI (partner). Stan zaawansowania kontraktu wynosi około 75 proc.

    Prace prowadzone są zgodnie z harmonogramem. Roboty nawierzchniowe na jezdniach głównych są na ukończeniu. W ramach tego odcinka budowane są dwa największe obiekty mostowe na S5. Jeden nad torami kolejowymi w rejonie Maksymilianowa, dla którego w bieżącym miesiącu planowane jest podniesienie konstrukcji stalowej do projektowanych rzędnych, a następnie jej scalenie. Drugi obiekt to most przez Brdę, na którym ustrój nośny pod jedną jezdnię jest już zabetonowany i obecnie montowane jest wyposażenie, a pod drugą jezdnię planuje się zakończenie betonowania jeszcze w sierpniu br.


  • S5 węzeł Bydgoszcz Opławiec (pierwotna nazwa węzeł Tryszczyn) - Bydgoszcz Błonie (pierwotna nazwa węzeł Białe Błota), długość: 13,5 km. Wykonawca: konsorcjum firm POLAQUA (lider) i DRAGADOS (partner). Stan zaawansowania kontraktu wynosi około 50 proc.

    Roboty są rozciągnięte na wszystkich asortymentach: roboty ziemne, podbudowy z chudego betonu oraz nawierzchnia z betonu cementowego. Prace trwają również na wszystkich obiektach inżynierskich. Wykonawca koncentruje swoje prace również na węźle Bydgoszcz Zachód celem wdrożenia tymczasowej organizacji ruchu i otwarcia tym samym nowych, kolejnych frontów robót na węźle.

 

  • S5 Szubin - węzeł Żnin Północ (pierwotna nazwa węzeł Jaroszewo), długość: 19,3 km. Wykonawca: konsorcjum firm TRAKCJA PRKiI (lider) i INTERCOR (partner). Stan zaawansowania kontraktu wynosi ok. 60 proc.

    W tej chwili toczą się rozmowy pomiędzy wykonawcą i GDDKIA celem usprawnienia działań na omawianym odcinku. GDDKiA zapewnia, że na bieżąco monitoruje sytuację i reaguje zgodnie z przepisami i zapisami kontraktowymi, gdy wymaga tego sytuacja.


  • S5 węzeł Żnin Północ (pierwotna nazwa węzeł Jaroszewo) - granica województwa kujawsko-pomorskiego i wielkopolskiego, długość: 25,1 km. Wykonawca: konsorcjum firm KOBYLARNIA (lider) i MIRBUD (partner). Stan zaawansowania kontraktu wynosi ponad 80 proc.

    Prace prowadzone są zgodnie z harmonogramem. Obecnie realizowana jest warstwa ścieralna na jezdniach głównych. Obiekty mostowe w większości są na ukończeniu, a na pozostałych obiektach trwają prace wykończeniowe.

Wszystko o drodze ekspresowej S5 - przebieg, mapy, zdjęcia, odcinki gotowe, w budowie, przetargi

Droga ekspresowa S5 w budowie

 

Przypominamy, że w budowie pozostają jeszcze odcinki S5 w woj. wielkopolskim. Sa to fragmenty: Poznań - Wronczyn, Wronczyn - Kościan i Kościan - Radomicko. Według deklaracji GDDKIA skorzystamy z nich pod koniec tego roku. 

GDDKIA: Wielkopolska droga ekspresowa S5 w IV kwartale 2019 r.


Droga ekspresowa S5
biegnąca z południa w kierunku północnym spinać będzie cztery aglomeracje: Wrocław, Poznań, Bydgoszcz oraz Gdańsk, stając się tym samym jedną z głównych dróg o podstawowym charakterze dla gospodarki kraju i dużym znaczeniu dla rozwoju portów w Gdańsku i Gdyni. Trasa S5 osiągnie docelowo długość około 365 km. Będzie jedną z najważniejszych dróg szybkiego ruchu w kraju. Połączy Autostradową Obwodnicę Wrocławia A8 na węźle Wrocław Północ z autostradą A1 na węźle Nowe Marzy w okolicy Grudziądza. Przez AOW będzie umożliwiała dojazd do autostrady A4. W Poznaniu połączy się z drogą ekspresową S11, a w Bydgoszczy z drogą ekspresową S10. Utworzy obwodnice Trzebnicy, Żmigrodu, Rawicza, Leszna, Śmigla, Kościana, Stęszewa, Kostrzyna, Gniezna, Żnina, Szubina i Świecia, Wschodnią Obwodnicę Poznania oraz Zachodnią i Północną Obwodnicę Bydgoszczy.

ZOBACZ PODOBNE

KOMENTARZE

art
2019-08-26 23:30
na razie artykuły na Co na Drogach są dłuższe niż S5
Kamil
2019-08-26 09:35
Dlaczego Krajowa Izba Odwoławcza zawsze popierała odwołania włoskich firm,mimo ze proponowali raząco niską cene??Dlaczego na budowie obwodnicy Częstochowy było 49%tzw.niezarejestrowanych podwykonawców??
kon
2019-08-25 20:04
to ty nie wiesz, oni z kazdej wtopy zrobia sukces. zdeklarowany Anty PO-PIS-SLD-PSL-Wiosna. S14 to tez sztandarowy przyklad. droga juz b dawno byla by zbudowana
Domik
2019-08-25 06:29
Z tego co tu napisane to budowa S5 to wielki sukces GDDKiA, jak ona dba o pieniądze, ale że opóźnienie wyniesie przynajmniej 2 lat i zapłaci 2x więcej to milczą nieudacznicy
Obserwator
2019-08-23 17:56
Do @Plebs.. Czy Ty sugerujesz, że Włosi mieli specjalnie opóźnić budowę S5 aby dłużej był ruch na A1 - czyli więcej opłat? ale to się tylko dotyczy odcinka Nw. Marzy - Toruń... No słyszałem inną teorię, że się specjalnie opóźnia S10 aby zostało więcej kasy na A2 dla Autostrady Wielkopolskiej...
Plebs
2019-08-23 17:34
Wydaje mi się że ktoś Włochów mogł "podkupić"a1duzo straci przez s5.

TWÓJ KOMENTARZ

Twój podpis:
Twój komentarz: