S52 Północna Obwodnica Krakowa wychodzi z ziemi
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2021-10-14
S52 Północna Obwodnica Krakowa będzie miała długość ponad 12 km, dwie jezdnie z trzema pasami ruchu na każdej z nich. Węzły drogowe połączą ją z istniejącym układem komunikacyjnym, a 20 km dróg dojazdowych pozwoli na dogodne dojazdy z obszaru Krakowa i okolicznych miejscowości. Do węzła Modlnica dobudowane zostaną cztery łącznice. Kolejne węzły w kierunku wschodnim to: Zielonki, Węgrzce, Batowice i Mistrzejowice. Ten ostatni węzeł wybudowany zostanie w ramach realizacji S7 i połączy obie drogi ekspresowe, zamykając tym samym ring wokół Krakowa. W ciągu S52 POK powstaną także dwa tunele, 27 obiektów mostowych (mosty, wiadukty, estakady) i 4 km murów oporowych.
Cała S52 Północna Obwodnica Krakowa może być budowana. Jest ZRID na węzeł Mistrzejowice
Mapa Północnej Obwodnicy Krakowa w ciągu drogi S52. Mapa: GDDKIA
S7 Szczepanowice – Widoma – są pierwsze kilometry ekspresówki na północ od Krakowa
Przypomnijmy, umowa na realizację S52 – Północnej Obwodnicy Krakowa została podpisana w listopadzie 2018 r. Dnia 9 lipca 2020 r. Wojewoda wydał decyzję ZRID dla odcinka od miejscowości Zielonki do Mistrzejowic, a następnego dnia przekazany został plac budowy i rozpoczęły się roboty.
Budowa Północnej Obwodnicy Krakowa w ciągu drogi ekspresowej S52, wrzesień 2021 r. Zdjecia: GDDKIA
Problem na budowie dwujezdniowej Zakopianki DK47 Rdzawka - Nowy Targ
Prace na budowie drogi ekspresowej S52 POK prowadzone są we wszystkich branżach: drogowej, inżynierskiej i branżowej. Wykonywany jest ciąg główny drogi ekspresowej i drogi dojazdowe. Powstają fundamenty i filary wiaduktów. Na obiektach mostowych budowanej drogi ekspresowej S52 – Północnej Obwodnicy Krakowa trwa montaż zbrojenia podpór, przyczółków, betonowanie oraz wykonywanie poprzecznic i ustrojów nośnych. Trwa przebudowa istniejących sieci infrastruktury technicznej kolidującej z inwestycją: energetycznej, gazowej i sanitarnej. Trwają też prace przy budowie dwóch tuneli. Tunel w Zielonkach, o długości 653 m, wykonywany jest metodą odkrywkową. Tak samo realizowany jest tunel w Batowicach (496 m) z tą różnicą, że przeszkodą dla tunelu w Zielonkach jest dodatkowo rzeka Prądnik.
Prace przy obiekcie mostowym w ciągu Północnej Obwodnicy Krakowa, październik 2021 r. Zdjęcia: GDDKIA
Po zrealizowanu północnej trasy w ciągu S52 ciąg obwodnic Krakowa połączy wszystkie wyloty dróg krajowych po północnej stronie z miasta (A4, DK79, DK94, S7,) co umożliwi przemieszczanie się również od strony zachodniej w kierunku północnym (Kielce, Warszawa), zachodnim (Katowice, Wrocław), wschodnim (Tarnów, Rzeszów) bez konieczności przejazdu przez zatłoczone miasto. Z nowej trasy kierowcy skorzystają za trzy lata.
Autostrada A4 i drogi ekspresowej S7 i S52 utworzą drogowy ring wokół Krakowa. Mapa: GDDKIA
Droga ekspresowa S52
Od 2016 roku wyznaczono przebieg nowej drogi ekspresowej - S52, która pobiegnie od granicy w Cieszynie do Bielska-Białej w śladzie trasy europejskiej E75 i E462 (wcześniej była oznaczona jako droga S1). Dalej na odcinku od Bielska-Białej do Głogoczowa (połączenie z DK7) droga pobiegnie nową trasą jako Beskidzka Droga Integracyjna by dalej pełnić rolę północnej obwodnicy Krakowa. Północna obwodnica Krakowa połączy autostradę A4 w Balicach z drogą ekspresową S7 w Krakowie.