S7 Szczepanowice – Widoma – są pierwsze kilometry ekspresówki na północ od Krakowa
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2021-10-04
Na mapie drogowej woj. małopolskiego pojawił się pierwszy z odcinków drogi ekspresowej S7 na północ od Krakowa. Niestety to jedynie 13 kilometrów nowej trasy, wyprowadzającej ruch z miejscowości Słomniki. Koszt inwestycji wynosi ponad 508 mln zł.
Droga ekspresowa S7 Szczepanowice - Widoma oddana do ruchu. Zdjecia: GDDKIA
Rozbudowa A4 na węźle Kraków Południe – trzy warianty do wyboru
S7 Szczepanowice – Widoma to dokładnie 13,1 km drogi ekspresowej z dwoma jezdniami, gdzie każda ma po dwa pasy ruchu z pozostawioną rezerwą na trzeci pas. Powstały dwa węzły (Szczepanowice i Widoma), dwa miejsca obsługi podróżnych (MOP-y Widoma) i Obwód Utrzymania Drogi Ekspresowej, dziesięć wiaduktów, cztery przejścia dla zwierząt, trzy przejazdy gospodarcze pod S7 i jedna estakada. Przebiega ona nad linią kolejową, drogami powiatowymi i rzeką Szreniawą w Szczepanowicach. Jest najdłuższym obiektem inżynierskim na tym odcinku, mierzącym 681 m na jezdni w kierunku Warszawy i 689 m na jezdni w kierunku Krakowa. Powstała również kanalizacja deszczowa, zbiorniki retencyjne, ekrany akustyczne i ekrany przeciwolśnieniowe.
Z początkiem października nowe kilometry drogi S7 na mapie Polski. Zdjecia: S7 Szczepanowice - Widoma, GDDKIA
Jadąc od Krakowa w kierunku Warszawy na węźle Widoma będzie można zjechać z drogi krajowej nr 7, omijając Słomniki i na węźle Szczepanowice wjechać ponownie na DK7. Tak będzie do czasu ukończenia następnych odcinków S7 budowanych w kierunku granicy województw małopolskiego i świętokrzyskiego, czyli S7 Miechów - Szczepanowice i Moczydło - Miechów.
Przypomnijmy, blisko 56-kilometrowy odcinek S7 od granicy woj. świętokrzyskiego i małopolskiego do Krakowa został podzielony na cztery mniejsze odcinki realizacyjne: Moczydło - Miechów, Miechów - Szczepanowice, Szczepanowice - Widoma, Widoma - Kraków (z włączeniem do węzła Kraków Nowa Huta). Droga ekspresowa S7 stanowić będzie jednocześnie obwodnice dla trzech miejscowości: Książ Wielki, Miechów i Słomniki. Przewidziano osiem węzłów: Książ, Miechów, Szczepanowice, Widoma, Łuczyce, Raciborowice, Kraków Mistrzejowice i Kraków Grębałów (dwa ostatnie są węzłami zespolonymi).
Mapa drogi ekspresowej S7 Kraków - Kielce. Odcinki w realizacji i oddane do ruchu. Mapa: GDDKIA
Realizacja drogi ekspresowej S7 Kraków – granica z woj. świętokrzyskim w podziale na odcinki – zaawansowanie prac:
S7 Moczydło - Miechów
Umowa na kontynuację projektowania i budowę drogi ekspresowej S7 na odcinku Moczydło - Miechów została podpisana 16 kwietnia 2020 r. Wartość umowy wynosi ponad 752,9 mln zł. Budowa rozpoczęła się 27 lipca 2020 r. Obecnie trwa budowa nasypu, wzmacniane jest podłoże, a na obiektach mostowych wykonywane są zbrojenia, deskowanie i betonowanie ław fundamentowych oraz podpór. Postępuje przebudowa sieci elektroenergetycznej i teletechnicznej. Zaawansowanie prac w wynosi ok. 23 proc. W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa (po dwa pasy ruchu oraz rezerwa na trzeci pas) o długości ok. 18,7 km. Zbudowane zostaną dwa węzły drogowe (Książ i Miechów), 24 obiekty inżynierskie i 20 przepustów o funkcji ekologicznej. Powstaną również dwa Miejsca Obsługi Podróżnych - MOP Giebułtów przy jezdni w kierunku Kielc oraz MOP Małoszów w kierunku Krakowa. Zakończenie prac planowane jest na 2023 r.
S7 Miechów - Szczepanowice
Umowa na projekt i budowę drogi ekspresowej S7 na odcinku Miechów - Szczepanowice podpisana została 5 lutego 2021 r. Koszt prac wyniesie ponad 162 mln zł. Obecnie trwają prace projektowe.
Zakres zadania obejmuje zaprojektowanie dwujezdniowej drogi ekspresowej o długości ok. 5,3 km pomiędzy węzłami Miechów i Szczepanowice wraz z obiektami inżynierskimi, towarzyszącą infrastrukturą i urządzeniami bezpieczeństwa ruchu.
S7 Szczepanowice – Widoma – oddany do ruchu
Odcinek drogi S7 Szczepanowice - Widoma oddany do ruchu 4 października 2021 r. Zdjecia: GDDKIA
S7 Widoma - Kraków (z włączeniem do węzła Kraków Nowa Huta)
Ten ponad 18-kilometrowy odcinek S7 będzie dwujezdniową drogą ekspresową, mającą po trzy pasy ruchu na każdej jezdni. Powstaną na nim 42 obiekty inżynierskie, w tym najdłuższa estakada o długości ok. 1,5 km oraz cztery węzły drogowe: Łuczyce, Raciborowice, Kraków Mistrzejowice oraz Kraków Grębałów.
Pod koniec września 2018 r. podpisano umowę na projekt i budowę drogi ekspresowej S7 na odcinku Widoma – Kraków podpisano jeszcze we wrześniu 2018 r. Wojewoda małopolski wydał decyzję ZRID w lipcu 2020 r. Jednak nie rozpoczęto żadnych prac drogowych ani mostowych na trasie głównej. Kilka miesięcy później, w grudniu, GDDKiA odstąpiła od umowy z włoską firmą Webuild (poprzednia nazwa Salini). - Pomimo wezwań do poprawy, wykonawca nie zmobilizował ani niezbędnej liczby pracowników, ani potrzebnego sprzętu. Kontynuowanie prac w takim tempie nie pozwoliłoby na wykonanie inwestycji w terminie określonym w umowie, stąd też decyzja o jej rozwiązaniu – przypominają drogowcy.
Ruszył drugi przetarg, w którym nie brakło odwołań. Ostatecznie, w lipcu 2021 r. podpisana została umowa z nowym wykonawcą, który przystąpił do prac projektowych optymalizujących rozwiązania techniczne, wyciął pozostałą część zadrzewienia i rozpoczął prace ziemne od strony węzła Widoma.
Ponad 1,5 mld zł za dokończenie S7 Widoma – Kraków. Ile potrwa budowa S7?
Docelowo droga ekspresowa S7 połączy północ z południem kraju, Gdańsk z Warszawą, Krakowem i południową granicą w Chyżnem.
Zakopianka S7 Lubień – Naprawa na finiszu, na tunel poczekamy dłużej
- Z niemal 730 km drogi krajowej nr 7 łączącej Gdańsk z Chyżnem na granicy ze Słowacją, blisko 450 km jest w standardzie drogi ekspresowej. Realizujemy niemal 190 km tej trasy i w tym roku udostępnimy kolejne odcinki - wylicza Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. - W przygotowaniu mamy niemal 60 km trasy, łącznie z odcinkiem od Rabki Zdrój do granicy ze Słowacją. Szukamy również korytarza przebiegu S7 pomiędzy Krakowem i Myślenicami.