Sprawniejsza droga nad Bałtyk. Węzeł Szczecin Kijewo na A6-S3 w pełni otwarty
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2022-06-24
Na A6 obwodnicy Szczecina, węźle drogowym Szczecin Kijewo, zostały otwarte łącznice relacji Stargard - Kołbaskowo i Gdańsk - Stargard. Przejezdna jest również na całej długości zachodnia jezdnia zbiorczo-rozprowadzająca. Były to dwie ostatnie zamknięte łącznice. Teraz już funkcjonuje cały układ drogowy przebudowanego węzła Szczecin Kijewo. Dzięki nowym łącznicom o znacznie łagodniejszych łukach, normatywnym pasom włączeń i wyłączeń, jezdniom zbiorczo-rozprowadzającym w ciągu A6 i nowym wiaduktom węzeł zapewnia większą przepustowość, komfort przejazdu i bezpieczeństwo niż przed przebudową.
Drogowcy zaznaczają jednak, ze jeszcze przez najbliższe około dwa tygodnie, w rejonie węzła, będą obowiązywały ograniczenia prędkości na A6 i DK10. - Wynika to z trwających ostatnich prac wykończeniowych i porządkowych. Na łącznicy relacji Stargard - Kołbaskowo zlokalizowany jest jeszcze zjazd na zaplecze budowy, które będzie w najbliższym czasie likwidowane - dodają.
Pojedziemy szybciej na A1. Nowe odcinki autostrady Tuszyn – Częstochowa
Oddana do ruchu łącznica Gdańsk-Stargard na węźle Szczecin Kijewo. Zdjecia: GDDKIA
Węzeł Szczecin Kijewo stanowi połączenie autostrady A6 z DK10. Jest to również główny węzeł łączący Szczecin z siecią autostrad i dróg ekspresowych. Węzeł został wybudowany w latach 30. ubiegłego wieku, a następnie rozbudowany w latach 70. i 80.
Transprojekt Gdański wybrany do projektowania S6 Zachodniej Obwodnicy Szczecina
W ramach przebudowy zostały wykonane nowe, szersze wiadukty, pod którymi jest miejsce nie tylko na dwie jezdnie autostrady, ale także na nowe jezdnie zbiorczo-rozprowadzające. W rejonie węzła starą, betonową nawierzchnię autostrady zastąpiła nowa nawierzchnia bitumiczna. Nowe łącznice mają łagodniejsze łuki oraz pasy włączeń i wyłączeń, których dotychczas brakowało. W efekcie powstał większy węzeł drogowy, który zapewni zarówno znaczącą poprawę płynności, jak i bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Przebudowa węzła Szczecin trwała latami, realizowana była przez różnych wykonawców. Zdjecia: GDDKIA
Uruchamianie węzła odbywało się etapami, tak by uniknąć dużych utrudnień w ruchu. Pod koniec kwietnia został otwarty nowy wiadukt nad autostradą A6 w ciągu DK10. Oznaczało to znaczące zmniejszenie utrudnień na trasie Szczecin - Stargard. Na czas weekendu majowego wprowadzono ułatwienia przejazdu - ruch dwoma jezdniami autostrady A6. Ostatecznie od początku czerwca przejazd autostradą A6 zaczął odbywać się na stałe dwoma jezdniami po dwa pasy ruchu w każdą stronę. Od 14 czerwca dostępny jest pełny przekrój jezdni DK10. Od 23 czerwca, po otwarciu ostatnich łącznic, kierowcy mogą korzystać już z całego węzła. Prace ukończono wcześniej niż w terminie - 18 lipca tego roku, zapisanym w umowie z nowym wykonawcą prac.
Ekspresowa S6 Kołobrzeg – Ustronie z jedną jezdnią. Prace gwarancyjne
Nowe łącznice, wiadukty na węźle Szczecin Kijewo w ciągu A6. Zdjecia: GDDKIA
Z pierwotnym wykonawcą węzła drogowego Szczecin Kijewo - nieistniejącą już firmą Energopol Szczecin - jesienią 2019 roku GDDKIA rozwiązała umowę z powodu braku postępu prac (inwestycja była gotowa w zaledwie 20 proc). Drogowcy ogłosili nowe przetargi na dokończenie prac. Zostały one podzielone na mniejsze zadania w celu jak najszybszego ukończenia kluczowego elementu - nowego wiaduktu nad A6. Do końca 2020 roku został dokończony nowy wiadukt nad A6 wraz z północną jezdnią DK10 oraz dwie łącznice. Wiosną ubiegłego roku ruszyły pozostałe roboty na węźle w ramach trzeciego etapu prac. Obecnie mamy ich finał.