Transprojekt Gdański wybrany do projektowania S6 Zachodniej Obwodnicy Szczecina
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2022-06-14
Budowa Zachodniej Obwodnicy Szczecina znajduje się w projekcie Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku. Wcześniej droga była planowana do realizacji w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Od 2017 r. jest już wydana decyzja środowiskowa dla tej inwestycji. Natomiast dokumentacja koncepcyjna wraz z badaniami podłoża została zakończona i zatwierdzona w czerwcu 2021 r. Po zapewnieniu finansowania na prace przygotowawcze możliwe było ogłoszenie przetargu na projekt nowej trasy odciążającej Szczecin i zapewniającej lepszą komunikację z Policami.
A6 Szczecin Kijewo. Dwie jezdnie w stronę Gdańska
Zachodnia Obwodnica Szczecina pobiegnie w tunelu przez Odrę. Zdjecia: GDDKIA
Tak wygląda budowa drogi S3 do Świnoujścia
Przetarg na realizację Zachodniej Obwodnicy szczecina w ciągu drogi S6 był podzielony na dwa zadania. Pierwsza dotyczy odcinków Kołbaskowo - Dołuje i Dołuje - Police. Łączna długość tych odcinków to 25,5 km. Druga część dotyczy odcinka Police - Goleniów o długości 23,41 km, który zawiera planowany tunel pod Odrą o długości ok. 5 km.
Dla obu zadań jako najkorzystniejsza została wybrana oferta firmy Transprojekt Gdański. Wartość wybranej oferty dla zadania pierwszego to 13,28 mln zł, natomiast dla zadania drugiego 22,12 mln zł.
- Kryteriami oceny ofert oprócz ceny (60 proc.) jest również doświadczenie zespołu projektowego (40 proc.). Obejmuje ono doświadczenie projektantów drogowych, mostowych, a dla części drugiej również doświadczenie projektanta tunelu. Na wykonanie projektu budowlanego przewidziano dla części pierwszej 13 miesięcy, natomiast dla części drugiej (odcinek z tunelem) - 15 miesięcy. Teraz pozostali wykonawcy mają 10 dni na ewentualne odwołania od wyboru ofert – informuje szczeciński oddział GDDKIA.
Nowe stacje paliw na S6 Goleniów - Koszalin
Mapa przebiegu drogi ekspresowej S6 Zachodniej Obwodnicy Szczecina. Mapa: GDDKIA
Zachodnia Obwodnica Szczecina będzie miała długość ok. 48,6 km. Ominie aglomerację szczecińską od zachodu i północy. Droga S6 na wysokości Polic przejdzie pod Odrą tunelem.
- Sąsiedztwo instalacji przemysłowych zakładów chemicznych w Policach spowodowało konieczność wydłużenia tunelu z 3,5 do 5 km. Będzie to drugi, obok budowanego tunelu pod Świną, obiekt tego typu na Pomorzu Zachodnim i jednocześnie najdłuższy tunel w Polsce – zaznaczają drogowcy.
Przekrój tunelu w ciągu drogi S6 Obwodnicy Szczecina. Zdjecia: GDDKIA
Nowa obwodnica będzie stanowiła alternatywę dla obecnego szlaku S3/A6 omijającego Szczecin od południa oraz wschodu i razem z nim utworzy ring wokół miasta. Droga znacząco poprawi skomunikowanie całej aglomeracji szczecińskiej z siecią dróg szybkiego ruchu na terenie woj. zachodniopomorskiego. Jak zaznaczają drogowcy, szczególne znaczenie będzie miała dla położonych na północ od Szczecina Polic. Obecnie, aby dojechać z Polic do węzła S3/S6 Goleniów Północ, trzeba przejechać 58 km. Po wybudowaniu obwodnicy trasa ta skróci się do 23 km, a czas przejazdu kilkukrotnie. Z centrum Szczecina wyprowadzona zostanie znacząca część ruchu samochodowego, w tym pojazdy jadące do zakładów chemicznych w Policach.