Stan budowy S3 do Świnoujścia i tunelu między Uznam i Wolin
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2023-01-10
- Aktualizacja: 2023-01-23
Rozkręca się budowa S3 Świnoujście - Troszyn
Trasa S3 między Świnoujściem i Troszynem o łącznej długości 33 km podzielna jest na dwa odcinki realizacyjne. Decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) zostały uzyskane 23 grudnia 2021 roku dla odcinka Dargobądz -Troszyn i 24 stycznia 2022 roku dla odcinka Świnoujście - Dargobądz. Wydanie decyzji ZRID umożliwiło wykonawcom rozpoczęcie (w styczniu br.) pierwszych w tym roku prac budowlanych (realizacja w formule projektuj i buduj).
Ruszyły prace drogowe - wykonywanie nasypów i wykopów, wymiany podłoża i wzmocnienia. Oba odcinki realizacyjne obfitują w obiekty inżynierskie - łącznie to 17 wiaduktów, dwa mosty, trzy estakady i cztery górne przejścia (dla dużych zwierząt) o szerokości 50 metrów. Na najdłuższym obiekcie - moście w Wolinie przez cieśninę Dziwna - wykonano już część podpór na estakadach najazdowych, powstały platformy robocze dla podpór nurtowych. Postępują też roboty na estakadzie w rejonie Międzyzdrojów i na wiaduktach, którymi S3 przejdzie nad liniami kolejowymi w Świnoujściu.
Stan budowy trasy S3 Troszyn - Świnoujście. Zdjęcia: styczeń 2023, GDDKIA
Zaawansowanie prac na obu odcinkach to około 25 proc. W tym roku prace będą kontynuowane, tak aby w II kwartale 2024 r. zakończyć realizację inwestycji. W tym samym czasie zakończy się również budowa ostatniego docinka trasy S3 na południu Polski tj. Bolków – Kamienna Góra, dzięki czemu w użytkowaniu będzie już cała ekspresówka z północy na południe w zachodniej części kraju.
W Świnoujściu droga ekspresowa S3 zakończy się wlotem do nowego tunelu drogowego łączącego wyspy Uznam i Wolin.
Około 260 km nowych dróg w 2023 r. Znaczna część to autostrada A18 oraz drogi S11 i S61
Budowa drogi ekspresowej S3, zdjęcia z powietrza – grudzień 2022. Zdjęcia: GDDKIA
W 2023 roku kierowcy pojadą tunelem w Świnoujściu
W 2022 r. zakończyły się prace konstrukcyjne w tunelu w Świnoujściu. Zamontowane zostały wszystkie prefabrykaty i zrealizowano płytę jezdną wraz z izolacją. Zostały także wykonane wyjścia ewakuacyjne.
Budowa tunelu drogowego w Świnoujściu pomiędzy wyspami Uznam i Wolin. Zdjęcia: GDDKIA
W minionym roku wykonano również kluczowe prace konstrukcyjne w tunelu w Świnoujściu. Samo drążenie zostało zakończone we wrześniu 2021 roku. Następnie należało jeszcze zdemontować maszynę TBM, aby mogły rozpocząć się prace konstrukcyjne we wnętrzu obiektu. Kluczowym elementem było również wykonanie mrożenia gruntu, tak aby wykonać wyjścia awaryjne poza obudowę tunelu. Prace te zakończyły się sukcesem i we wrześniu konstrukcja wyjść była gotowa. Natomiast w listopadzie zakończono ostatnie elementy konstrukcji wewnętrznych - płyty jezdnej i płyty sufitowej. Prowadzone były również roboty na dojazdach do tunelu i w komorach startowej i odbiorczej. Kontynuowane są prace wykończeniowe oraz związane z montażem instalacji i systemów wewnątrz obiektu i w budynkach technicznych. Około połowy 2023 roku, po zakończeniu wszelkich odbiorów i testów, planowane jest uruchomienie tunelu.
Realizacja połączenia drogowego w Świnoujściu jest dofinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Całkowita wartość inwestycji to blisko 913 mln zł, a dofinansowanie ze środków UE wynosi blisko 776 mln zł.
Budowa tunelu w Świnoujściu zakończy się w II połowie 2023 roku. ZDjęcia: GDDKIA