1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Trasa S61 ma już 200 km i łączy woj. mazowieckie. podlaskie oraz woj. warmińsko-mazurskie

Trasa S61 ma już 200 km i łączy woj. mazowieckie. podlaskie oraz woj. warmińsko-mazurskie

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2023-10-16
Trasa S61 ma już 200 km i łączy woj. mazowieckie. podlaskie oraz woj. warmińsko-mazurskie
13.10.2023 r. – odcinek S61 Ostrów Mazowiecka Północ - Śniadowo (19,5 km), oddany do ruchu. Zdjęcia: GDDKIA
Na mapie samochodowej Polski przybył ważny fragment drogi ekspresowej. Po oddaniu 19,5 km odcinka S61 od Ostrowi Mazowieckiej do Śniadowa woj. mazowieckie i podlaskie oraz wschodnia część woj. warmińsko-mazurskiego są połączone komfortową i bezpieczną drogą. Droga ekspresowa S61 ma już ponad 200 z docelowych 220 kilometrów. W budowie całej S61 została już tylko 13-kilometrowa obwodnica Łomży.

Fragment trasy Via Baltica, S61 od Ostrowi Mazowieckiej do Śniadowa o długości ok. 19,5 km został oddany do ruchu w piątek, 13 października. Kierowcy mają do dyspozycji nową, dwujezdniową drogę ekspresową o nawierzchni bitumicznej przystosowaną do najcięższego ruchu (11,5 t/oś). W ciągu odcinka oddano dwa węzły – Ostrów Mazowiecka Północ na skrzyżowaniu dróg ekspresowych S61 i S8 oraz Komorowo (połączenie z drogami wojewódzkimi 627 i 677). Na „esce” powstało 26 obiektów inżynierskich, w tym pięć stanowiących przejścia dla zwierząt oraz dodatkowo osiem przepustów ekologicznych dla zwierząt małych.


Odcinek S61 Ostrów Mazowiecka Północ - Śniadowo

Odcinek S61 Ostrów Mazowiecka Północ - Śniadowo. Zdjęcia: GDDKIA

Podlaskie: Strabag wbił łopaty na budowie S19 Bielsk Podlaski – Boćki - Malewice

Realizacja tego odcinka wiązała się z dużymi zmianami w organizacji ruchu na wysokości Ostrowi Mazowieckiej. Zlikwidowano dotychczasowy węzeł Ostrów Mazowiecka Północ na skrzyżowaniu z ul. Lubiejewską w ciągu drogi wojewódzkiej 627 przez co kierowcy korzystali z objazdu. Wraz z oddaniem nowego węzła na skrzyżowaniu S8 z S61, wyposażonego w łącznice bezpośrednie obsługujące ruch w ciągu Via Baltica, kierowcy łatwiej dojadą do Łomży. Nowy węzeł obsłuży również dojazd do Ostrowi Mazowieckiej od północy i okolicznych miejscowości.

Nowy odc. Ostrów Maz. - Śniadowo S61 połączył S8 z S61

Nowy odc. Ostrów Maz. - Śniadowo S61 połączył S8 z S61. Zdjęcia: GDDKIA

Mimo udostępnienia do ruchu odcinka nadal kontynuowane są prace poza ciągiem głównym. Dodatkowo, na jezdni S8 w kierunku Białegostoku, przez kilka miesięcy potrwa jeszcze przebudowa wiaduktu nad linią kolejową oraz układanie nawierzchni na tejże jezdni. Do tego pozostaje do wykonania budowa łącznika od węzła Komorowo do drogi wojewódzkiej DW627 oraz budowa/przebudowa dodatkowych jezdni tzw. dróg bocznych. Ostateczne zakończenie prac planowane jest w 2024 roku.

Umowa na realizację odc. S61 od Ostrowi Mazowieckiej do Śniadowa w formule projektuj i buduj, po rozwiązaniu kontraktu z nierzetelnym wykonawcą, została podpisana 8 stycznia 2020 r. Odcinek powstał – licząc od dnia otrzymania zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (8 grudnia 2021 r.) – w niespełna dwa lata. Wartość kontraktu to 750 mln zł. Koszt całkowity projektu to około 843 mln zł, natomiast dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wyniosło 433,5 mln zł.

Kierowcy ominą Ełk obwodnicą. W użytkowaniu cała trasa S61 w warmińsko-mazurskim


Mapa stanu budowy drogi ekspresowej S61, trasy Via Baltica

Mapa stanu budowy drogi ekspresowej S61, trasy Via Baltica

Mapa: GDDKIA

Droga ekspresowa S61
docelowo będzie miała około 220 km. Przebiega przez trzy województwa – mazowieckie (19,5 km), podlaskie (ok. 134,3 km) i warmińsko-mazurskie (66,4 km).

W województwie podlaskim kierowcy korzystają już z przeszło 121 km drogi ekspresowej S61. W grudniu 2022 r. oddany został do ruchu przygraniczny odcinek Suwałki – Budzisko, a w czerwcu bieżącego roku węzeł Łomża Zachód wraz z 7-kilometrowym odcinkiem Łomża Południe – Łomża Zachód.

Obecnie trwają jeszcze prace przy budowie ostatniego w województwie podlaskim odcinka S61 – od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno (12,9 km). To obwodnica Łomży. Wykonawca ma za zadanie udostępnić ją do ruchu – na zasadzie przejezdności jednej jezdni – w połowie 2024 roku co pozwoli na ruch samochodów ciężarowych po S61 do granicy z Litwą. W połowie 2025 r. obwodnica Łomży na całej długości będzie w standardzie dwujezdniowej drogi ekspresowej.

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S61 Jak dojadę - Ostrów Mazowiecka Jak dojadę - Śniadowo