W grudniu otwarcie S2 Obwodnicy Warszawy: 15 km trasy, w tym most przez Wisłę. Co z ruchem na Ursynowie?
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2020-12-07
Droga ekspresowa S2 pomiędzy węzłami Puławska a Lubelska to ostatnia część Południowej Obwodnicy Warszawy. Inwestycja realizowana jest w podziale na trzy odcinki, w ramach których powstanie tunel pod dzielnicą Ursynów (zadanie A), most przez rzekę Wisłę (zadanie B) oraz węzeł Patriotów i estakady nad terenami Mazowieckiego Parku Krajobrazowego (zadanie C).
Mapa drogi ekspresowej S2 Lubelska - Puławska w ciągu Południowej Obwodnicy Warszawy. Mapa: GDDKIA
Fragmentem S2 Lubelska – Przyczółkowa i mostem przez Wisłę pojedziemy w tym miesiącu
W Wojewódzkim Inspektoracie Nadzoru Budowlanego w Warszawie procedowane są wnioski o uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie dla wawerskiego odcinka, pomiędzy węzłami Wał Miedzeszyński i Lubelska, dla węzłów po obu stronach Wisły na skrzyżowaniu z ul. Przyczółkową i Wale Miedzeszyńskim. Trwają odbiory na budowanym moście przez Wisłę. - Pozyskanie tych dokumentów umożliwi nam oddanie trasy do użytku – informują drogowcy.
S2 Południowa Obwodnica Warszawy przed otwarciem, tunel w budowie – zdjęcia
Południowa Obwodnica Warszawy - droga ekspresowa S2 przed otwarciem. Zdjecia: GDDKIA
Zakończenie budowy drogi ekspresowej S2 Południowej Obwodnicy Warszawy na odcinkach C i B, przebiegających przez teren Wawra i Wilanowa, oraz ursynowskiego odcinka A (bez tunelu), nastąpi w grudniu 2020 roku. Ostatni do użytkowania zostanie oddany tunel na Ursynowie. GDDKIA przewiduje zakończenie jego budowy w II kwartale 2021 roku.
Łączny koszt budowy trzech odcinków S2 stanowiących fragment Południowej Obwodnicy Warszawy to ok. 4,6 mld zł, z czego blisko 1,7 mld zł to wysokość dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Tylko 135 km zbudowanych dróg w 2020 r. Prowadzone inwestycje mają przynieść więcej
Tunel na S2 z opóźnieniem, co z ruchem na Ursynowie?
Najdłużej poczekamy na odcinek A. Jak pisaliśmy wcześniej przejazd tunelem pod Ursynowem będzie możliwy w okolicach czerwca przyszłego roku. Tak odległy termin powoduje, że wykonawca, GDDKIA i władze Warszawy szukają alternatywnych rozwiązań w poprowadzeniu ruchu z obwodnicy. Mieszkańcy mają obawy, że puszczenie ruchu z ekspresówki na ulice Ursynowa bez funkcjonującego tunelu na Ursynowie, spowoduje wprowadzenie ruchu tranzytowego na sieć ulic niedostosowanych do takiego ruchu i spowoduje jego paraliż. Do GDDKIA trafiła petycja przeciwko tranzytowi z POW przez Ursynów. Warszawa podtrzymuje swoje dotychczasowe stanowisko, że niemożliwe jest otwarcie węzłów Ursynów Wschód i Zachód bez realizacji tunelu.
- Za nami trudne, ale konstruktywne rozmowy z GDDKiA w sprawie otwarcia POW, nasi specjaliści uzgadniają teraz szczegółowe rozwiązania – poinformował warszawski magistrat.
- Priorytetem dla miasta, co podkreślaliśmy od samego początku, jest bezpieczeństwo i komfort mieszkańców Ursynowa, których budowa POW bezpośrednio dotyczy. Dlatego z satysfakcją możemy przekazać, że GDDKiA zobowiązała się nie otwierać Węzła Ursynów Wschód, a ruch na POW będzie dochodził tylko do węzła Przyczółkowa – powiedział Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.
GDDKiA nie zgodziła się jednak na otwarcie POW w układzie lokalnym, tj. bez węzła Lubelska (połączenie z drogą ekspresową S17 i autostradą A2). W ocenie warszawskiego magistratu spowoduje to, że na POW zostanie wprowadzony istotny ruch, w tym także tranzytowy, co spowoduje pogorszenie komunikacji w mieście. Dlatego władze Warszawy są za uruchomieniem POW od węzła Patriotów do węzła Przyczółkowa w układzie lokalnym.
GDDKiA zadeklarowała, że w węźle Lubelska, w tym na dojazdach ze strony z Lublina i Mińska Mazowieckiego, zostaną zamontowane bramy ograniczające wysokość dopuszczonych pojazdów do ruchu, które uniemożliwią wjazd pojazdów o masie pow. 3,5 tony. Ruch z tych kierunków będzie prowadzony tylko jednym pasem, co w naturalny sposób ograniczy liczbę wjeżdżających samochodów. Powstaną także zatoki do kontroli pojazdów przed węzłem Patriotów.
Warszawscy urzędnicy chcą również, by pojawiły się informacje drogowe mówiące o tym, że do momentu oddania tunelu do użytku drogą tranzytu z kierunku Mińska Mazowieckiego oraz Lublina na Zachód pozostaje "stara" droga Lubelska, tj. przez Zakręt, Czecha, T. Siekierkowską i potem Dolinką Służewiecką.
- Podkreślamy, że otwarcie POW od węzła Lubelska bez funkcjonującego tunelu jest decyzją GDDKiA. Oczekujemy, że przeprowadzone przez GDDKiA analizy i zaproponowane rozwiązania wyeliminują negatywny wpływ POW na nasz układ dróg lokalnych i bezpieczeństwo na nich. Oczekujemy od GDDKiA obserwacji warunków ruchu po otwarciu POW i natychmiastowych działań na terenie Warszawy w postaci zmian w organizacji ruchu i sygnalizacji w przypadku stwierdzenia stanów przeciążeń i zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego – informuje UM Warszawa.
Warszawski magistrat ostrzega, że w przypadku podjęcia niekorzystnej dla miasta decyzji, rozpocznie działania zapewniające bezpieczeństwo mieszkańcom. Związane to może być z koniecznością przeprowadzenia - w trybie awaryjnym - prac modernizacyjnych i remontowych w celu przystosowania układu drogowego do zwiększonego ruchu, co spowodować może czasowe wyłączenie możliwości ich użytkowania.
Finisz na S7 Tarczyn – Grójec. Pozostała część wylotówki z Warszawy z dużym opóźnieniem
Kiedy cała ekspresowa obwodnica Warszawy?
Warszawski Węzeł Drogowy, czyli ekspresowa obwodnica Warszawy docelowo będzie miała długość około 82 km. Składają się na nią drogi ekspresowe: S8, S2, S17. Jej budowa trwa od wielu lat. Dziś kierowcy korzystają z 44 km tej trasy, w budowie jest kolejne 25 km, z czego wkrótce do ruchu trafi 15 km odcinek drogi S2 Lubelska – Przyczółkowa. Końcowy odcinek o długości niemal 14 km znajduje się w fazie przygotowania – to fragment drogi ekspresowej S17. W optymistycznym wariancie, pełna obwodnica Warszawy będzie gotowa w 2027 roku.
Kiedy ekspresowa obwodnica Warszawy?