1. Strona główna
  2. Informacje
  3. W grudniu otwarcie S2 Obwodnicy Warszawy: 15 km trasy, w tym most przez Wisłę. Co z ruchem na Ursynowie?

W grudniu otwarcie S2 Obwodnicy Warszawy: 15 km trasy, w tym most przez Wisłę. Co z ruchem na Ursynowie?

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2020-12-07
W grudniu otwarcie S2 Obwodnicy Warszawy: 15 km trasy, w tym most przez Wisłę. Co z ruchem na Ursynowie?
W 2020 r. kierowcy zyskają 15 kilometrów S2, bez tunelu na Ursynowie. Będzie to odc. Lubelska -Przyczółkowa. Zdjęcia: GDDKIA
Dobiega końca budowa Południowej Obwodnicy Warszawy, będącej drogą ekspresową S2. Za inwestycję odpowiada Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, która zapewnia, że w tym roku kierowcy pojadą 15 km odcinkiem S2 od węzła Lubelska do Przyczółkowa, w tym nowym mostem przez Wisłę. Oznacza to, że ekspresowa trasa przetnie tereny Warwa, Wilanowa oraz Ursynowa, na którym zabraknie jednak tunelu. Dlatego do rozwiązania jest problem, jak poprowadzić ruch na Ursynowie po otwarciu nowych odcinków drogi S2.

Droga ekspresowa S2 pomiędzy węzłami Puławska a Lubelska to ostatnia część Południowej Obwodnicy Warszawy. Inwestycja realizowana jest w podziale na trzy odcinki, w ramach których powstanie tunel pod dzielnicą Ursynów (zadanie A), most przez rzekę Wisłę (zadanie B) oraz węzeł Patriotów i estakady nad terenami Mazowieckiego Parku Krajobrazowego (zadanie C).

Mapa drogi ekspresowej S2 Lubelska - Puławska w ciągu Południowej Obwodnicy Warszawy

Mapa drogi ekspresowej S2 Lubelska - Puławska w ciągu Południowej Obwodnicy Warszawy. Mapa: GDDKIA

Fragmentem S2 Lubelska – Przyczółkowa i mostem przez Wisłę pojedziemy w tym miesiącu

W Wojewódzkim Inspektoracie Nadzoru Budowlanego w Warszawie procedowane są wnioski o uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie dla wawerskiego odcinka, pomiędzy węzłami Wał Miedzeszyński i Lubelska, dla węzłów po obu stronach Wisły na skrzyżowaniu z ul. Przyczółkową i Wale Miedzeszyńskim. Trwają odbiory na budowanym moście przez Wisłę. - Pozyskanie tych dokumentów umożliwi nam oddanie trasy do użytku – informują drogowcy.

S2 Południowa Obwodnica Warszawy przed otwarciem, tunel w budowie – zdjęcia

Południowa Obwodnica Warszawy - droga ekspresowa S2 przed otwarciem

Południowa Obwodnica Warszawy - droga ekspresowa S2 przed otwarciem. Zdjecia: GDDKIA

Zakończenie budowy drogi ekspresowej S2 Południowej Obwodnicy Warszawy na odcinkach C i B, przebiegających przez teren Wawra i Wilanowa, oraz ursynowskiego odcinka A (bez tunelu), nastąpi w grudniu 2020 roku. Ostatni do użytkowania zostanie oddany tunel na Ursynowie. GDDKIA przewiduje zakończenie jego budowy w II kwartale 2021 roku.

Łączny koszt budowy trzech odcinków S2 stanowiących fragment Południowej Obwodnicy Warszawy to ok. 4,6 mld zł, z czego blisko 1,7 mld zł to wysokość dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Tylko 135 km zbudowanych dróg w 2020 r. Prowadzone inwestycje mają przynieść więcej

 

Tunel na S2 z opóźnieniem, co z ruchem na Ursynowie?

Najdłużej poczekamy na odcinek A. Jak pisaliśmy wcześniej przejazd tunelem pod Ursynowem będzie możliwy w okolicach czerwca przyszłego roku. Tak odległy termin powoduje, że wykonawca, GDDKIA i władze Warszawy szukają alternatywnych rozwiązań w poprowadzeniu ruchu z obwodnicy. Mieszkańcy mają obawy, że puszczenie ruchu z ekspresówki na ulice Ursynowa bez funkcjonującego tunelu na Ursynowie, spowoduje wprowadzenie ruchu tranzytowego na sieć ulic niedostosowanych do takiego ruchu i spowoduje jego paraliż. Do GDDKIA trafiła petycja przeciwko tranzytowi z POW przez Ursynów. Warszawa podtrzymuje swoje dotychczasowe stanowisko, że niemożliwe jest otwarcie węzłów Ursynów Wschód i Zachód bez realizacji tunelu.

- Za nami trudne, ale konstruktywne rozmowy z GDDKiA w sprawie otwarcia POW, nasi specjaliści uzgadniają teraz szczegółowe rozwiązania – poinformował warszawski magistrat.

- Priorytetem dla miasta, co podkreślaliśmy od samego początku, jest bezpieczeństwo i komfort mieszkańców Ursynowa, których budowa POW bezpośrednio dotyczy. Dlatego z satysfakcją możemy przekazać, że GDDKiA zobowiązała się nie otwierać Węzła Ursynów Wschód, a ruch na POW będzie dochodził tylko do węzła Przyczółkowa – powiedział Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.

GDDKiA nie zgodziła się jednak na otwarcie POW w układzie lokalnym, tj. bez węzła Lubelska (połączenie z drogą ekspresową S17 i autostradą A2). W ocenie warszawskiego magistratu spowoduje to, że na POW zostanie wprowadzony istotny ruch, w tym także tranzytowy, co spowoduje pogorszenie komunikacji w mieście. Dlatego władze Warszawy są za uruchomieniem POW od węzła Patriotów do węzła Przyczółkowa w układzie lokalnym.

GDDKiA zadeklarowała, że w węźle Lubelska, w tym na dojazdach ze strony z Lublina i Mińska Mazowieckiego, zostaną zamontowane bramy ograniczające wysokość dopuszczonych pojazdów do ruchu, które uniemożliwią wjazd pojazdów o masie pow. 3,5 tony. Ruch z tych kierunków będzie prowadzony tylko jednym pasem, co w naturalny sposób ograniczy liczbę wjeżdżających samochodów. Powstaną także zatoki do kontroli pojazdów przed węzłem Patriotów.

Warszawscy urzędnicy chcą również, by pojawiły się informacje drogowe mówiące o tym, że do momentu oddania tunelu do użytku drogą tranzytu z kierunku Mińska Mazowieckiego oraz Lublina na Zachód pozostaje "stara" droga Lubelska, tj. przez Zakręt, Czecha, T. Siekierkowską i potem Dolinką Służewiecką.

- Podkreślamy, że otwarcie POW od węzła Lubelska bez funkcjonującego tunelu jest decyzją GDDKiA. Oczekujemy, że przeprowadzone przez GDDKiA analizy i zaproponowane rozwiązania wyeliminują negatywny wpływ POW na nasz układ dróg lokalnych i bezpieczeństwo na nich. Oczekujemy od GDDKiA obserwacji warunków ruchu po otwarciu POW i natychmiastowych działań na terenie Warszawy w postaci zmian w organizacji ruchu i sygnalizacji w przypadku stwierdzenia stanów przeciążeń i zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego – informuje UM Warszawa.

Warszawski magistrat ostrzega, że w przypadku podjęcia niekorzystnej dla miasta decyzji, rozpocznie działania zapewniające bezpieczeństwo mieszkańcom. Związane to może być z koniecznością przeprowadzenia - w trybie awaryjnym - prac modernizacyjnych i remontowych w celu przystosowania układu drogowego do zwiększonego ruchu, co spowodować może czasowe wyłączenie możliwości ich użytkowania.

Finisz na S7 Tarczyn – Grójec. Pozostała część wylotówki z Warszawy z dużym opóźnieniem

 

Kiedy cała ekspresowa obwodnica Warszawy?

Warszawski Węzeł Drogowy, czyli ekspresowa obwodnica Warszawy docelowo będzie miała długość około 82 km. Składają się na nią drogi ekspresowe: S8, S2, S17. Jej budowa trwa od wielu lat. Dziś kierowcy korzystają z 44 km tej trasy, w budowie jest kolejne 25 km, z czego wkrótce do ruchu trafi 15 km odcinek drogi S2 Lubelska – Przyczółkowa. Końcowy odcinek o długości niemal 14 km znajduje się w fazie przygotowania – to fragment drogi ekspresowej S17. W optymistycznym wariancie, pełna obwodnica Warszawy będzie gotowa w 2027 roku.

Kiedy ekspresowa obwodnica Warszawy?

 

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S2 Jak dojadę - Warszawa