Via Baltica. Kiedy otwarcie S61 Szczuczyn - Ełk Południe?
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2022-09-05
- W pierwszej połowie września udostępnimy do ruchu drugi z trzech fragmentów Via Baltica w woj. warmińsko-mazurskim. To odcinek od końca obwodnicy Szczuczyna do węzła Ełk Południe o długości 23,3 km. Oddanie do ruchu zbiegnie się z zakończeniem przebudowy ronda w Ełku – poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Wykonawcą ponad 23-kilometrowego fragmentu trasy od miejscowości Szczuczyn do węzła Ełk Południe o wartości 700 mln zł jest konsorcjum firm PORR i Unibep.
Odcinek Szczuczyn - Ełk Południe jest jednym z trzech odcinków drogi ekspresowej S61 realizowanych na terenie województwa warmińsko-mazurskiego. Pod koniec sierpnia trwały odbiory techniczne tego odcinka, prowadzone przez inspektorów Wojewódzkich Inspektoratów Nadzoru Budowlanego w Olsztynie i Białymstoku.
Via Baltica S61. Obwodnicę Łomży z mostem przez Narew wybuduje Intercor
Nowy odcinek drogi ekspresowej S61 na mapie Polski - S61 Szczuczyn - Ełk. Zdjęcia: GDDKIA
Pod koniec ubiegłego roku oddano do użytku odcinek Wysokie - Raczki, a w przyszłym roku zakończy się budowa odcinka drogi S61 Ełk Południe - Wysokie.
20 km drogi ekspresowej S61 połączyło dwa województwa
Do czasu zakończenia budowy odcinka S61 Ełk Południe - Wysokie ruch między odcinkami Szczuczyn - Ełk Południe i Wysokie - Raczki (od węzła Ełk Południe do węzła Kalinowo) będzie odbywał się, tak jak dotychczas, przez Ełk. Trasa przejazdu będzie prowadziła drogami krajowymi nr 65 i 16. W Ełku będą to ulice Grajewska, Przemysłowa i Suwalska.
Mapa przebiegu odcinka drogi S61 Szczuczyn - Ełk Południe. Mapa: GDDKIA
- W związku z tym, że na trasie tej trwa obecnie przebudowa ronda (na skrzyżowaniu ulic Grajewskiej i Przemysłowej) i ruch odbywa się tylko jednym pasem, zdecydowaliśmy o udostępnieniu odcinka S61 po zakończeniu prac na rondzie. Pierwotnie zakładaliśmy, że nastąpi to pod koniec sierpnia br. Dzięki temu unikniemy w tym miejscu korków spowodowanych zwiększonym o pojazdy z S61 natężeniem ruchu – wyjaśniają drogowcy.
Via Baltica od września dłuższa o ponad 23 km. Zdjęcia: GDDKIA
Droga ekspresowa S61 ma około 220 kilometrów. Zaczyna się na węźle Podborze koło Ostrowi Mazowieckiej i kończy w Budzisku na granicy państwa z Litwą. Przecina trzy województwa: mazowieckie, podlaskie i warmińsko mazurskie. Łącznie gotowych jest już około 111 km tej drogi.
Projektowana droga ekspresowa S61 będzie stanowić część międzynarodowej drogi E67 łączącej Europę Środkową ze Skandynawią. Celem tego zadania inwestycyjnego jest stworzenie korytarza komunikacyjnego „Via Baltica” obsługującego ruch międzynarodowy na kierunku Polska – Litwa – Łotwa – Finlandia. Jednocześnie planowana trasa S61 będzie obsługiwała ruch międzyregionalny, łącząc słabo skomunikowany rejon Polski północno–wschodniej z jej częścią centralną
Budowa drogi ekspresowej S61 Szczuczyn - Budzisko, odc. Szczuczyn - Raczki jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility - CEF). Wartość Dofinansowania z UE wynosi 379 583 347 euro i obejmuje sześć zadań w ramach Projektu budowy drogi ekspresowej S61 Szczuczyn - Budzisko.