1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Via Baltica S61. Obwodnicę Łomży z mostem przez Narew wybuduje Intercor

Via Baltica S61. Obwodnicę Łomży z mostem przez Narew wybuduje Intercor

  1. Michał Zawadzki
  2. conadrogach.pl
  3. 2022-05-19
Via Baltica S61. Obwodnicę Łomży z mostem przez Narew wybuduje Intercor
Wszystkie odcinki drogi ekspresowej S61, trasy Via Baltica, w rękach wykonawców. Najdłużej potrwa budowa obwodnicy Łomży. Zdjęcia: GDDKIA
Obwodnicę Łomży, czyli odcinek drogi ekspresowej S61 Kolno – Łomża Zachód, wybuduje firma Intercor. W dniu 19 maja 2022 r. zawarto umowę na dokończenie prac projektowych i budowę trasy. Ze względu na problemy z poprzednim wykonawcą, a co za tym idzie dodatkowymi procedurami przetargowymi, jest to też ostatni realizowany odcinek drogi ekspresowej S61 w ciągu trasy Via Baltica.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych podpisała umowę na budowę prawie 13-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S61 Łomża Zachód - Kolno. To obwodnica Łomży, strategiczna część budowanego szlaku komunikacyjnego Via Baltica z przeprawą przez Narew, która przejmie ruch tranzytowy.

Przetargi drogowe w toku. Będą umowy na nowe drogi ekspresowe

Obwodnicę Łomży wybuduje firma Intercor za 713,4 mln zł. Zadaniem nowego wykonawcy będzie dokończenie projektowania oraz optymalizacja wykonanych wcześniej projektów wraz z wybudowaniem odcinka S61. Ma to być dwujezdniowa droga ekspresowa z dwoma pasami ruchu w każdą stronę. Rodzaj nawierzchni wybierze wykonawca. Wybudowane zostaną również trzy węzły drogowe - Łomża Zachód, Nowogród i Łomża Północ - oraz nowy, 1200-metrowy most nad doliną Narwi.  

Nowa droga ekspresowa z Warszawy do Budziska. Stan realizacji trasy S61

Droga ekspresowa S61 przejdzie mostem przez Narew - obwodnica Łomży, odc. Łomża Zachód - Kolno

Droga ekspresowa S61 przejdzie mostem przez Narew - obwodnica Łomży, odc. Łomża Zachód - Kolno. Zdjecia: GDDKIA

Umowa reguluje kilka istotnych etapów realizacji umowy, tzw. kamieni milowych. Jednym z nich jest wybudowanie i uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie węzła Łomża Zachód w terminie dziewięciu miesięcy od podpisania umowy (nie wliczając okresu zimowego). Umożliwi to oddanie do ruchu gotowego już, przeszło 7-kilometrowego odcinka trasy S61 Łomża Południe - Łomża Zachód. Obecnie kierowcy korzystają z łącznic węzła Łomża Południe, a pozostała część odcinka, kończąca się przed przyszłym węzłem Łomża Zachód, jest nieużywana. Według harmonogramu stanie się to za rok (w maju 2023 r.).

Innym ważnym elementem umowy jest udostępnienie do ruchu minimum jednej jezdni S61 (w przekroju 1x2) na całej długości trasy głównej. W ten sposób pierwsi kierowcy mogliby przejechać obwodnicą Łomży w połowie 2024 r., co ma ogromne znaczenie szczególnie dla mieszkańców Łomży, którzy zostaną wówczas uwolnieni od ruchu tranzytowego. Cały odcinek S61 od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno - z dwoma jezdniami i całą infrastrukturą towarzyszącą - ma być oddany do użytku w 2025 r.

Inwestycja obejmuje też budowę dodatkowych jezdni, chodników, ciągów pieszo-rowerowych i dróg rowerowych. Przewidziano także urządzenia ochrony środowiska: ekrany akustyczne i przeciwolśnieniowe, urządzenia oczyszczające oraz przejścia dla zwierząt. W sumie na S61 zostanie wykonanych 16 obiektów inżynierskich. W ramach zadania powstanie również nowy fragment jednojezdniowej DK64 na odcinku od węzła Łomża Północ do Elżbiecina o długości prawie 7 km. Odcinek DK64 będzie miał jedną jezdnię, a skrzyżowania w postaci rond zbudowane zostaną w rejonie miejscowości Marianowo (z istniejącą DK61) oraz w rejonie miejscowości Elżbiecin (z istniejącą DK64).


Teren budowy przyszłej S61 Łomża Zachód - Kolno

Teren budowy przyszłej S61 Łomża Zachód - Kolno, to część obwodnicy Łomży w ciągu trasy Via Baltica. Zdjecia: GDDKIA


Obwodnica Łomży, której budowa jeszcze nie ruszyła ma już swoją długą historię. Firma Intercor zrealizuje ją po odstąpieniu GDDKiA (w maju 2021 r.) od umowy z włoską firmą TOTO (oferta 525,6 mln zł). Wykonawca ten zrealizował większość prac projektowych, a 12 listopada 2020 r. uzyskał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Potem jednak nie poczynił żadnych postępów w zakresie przygotowania frontu robót i mimo wezwań do rozpoczęcia konkretnie wskazanych prac - robót nie rozpoczął. W maju 2021 r. GDDKIA odstąpiła od umowy z nierzetelnym wykonawcą, a 23 lipca ubiegłego roku ogłosiła nowy przetarg. W połowie grudnia 2021 r. drogowcy wybrali najkorzystniejszą ofertę - konsorcjum NDI (lider), NDI SOPOT i B4 (partnerzy), które inwestycję wyceniło na 660 mln zł. Niestety i na tym etapie pojawiły się niespodziewane problemy…

Mapa drogi ekspresowej S61 - umowa na odcinek Łomża - Kolno, obwodnicę ŁomżyMapa drogi ekspresowej S61 - umowa na odcinek Łomża - Kolno, obwodnicę Łomży. Mapa: GDDKIA

Jednym z warunków przetargu było posiadanie doświadczenia polegającego na przebudowie i budowie drogi o klasie GP (droga główna ruchu przyspieszonego), dwujezdniowej, o wartości robót powyżej 200 mln zł. Konsorcjum NDI powołało się na doświadczenie w zakresie wykonywania robót drogowych przez tzw. podmiot udostępniający zasoby, tj. SP Sine Midas Stroy z siedzibą w Kazachstanie. Niespodziewanie, 12 stycznia 2022 r. firma ta powiadomiła GDDKiA o odwołaniu swojego oświadczenia o udostępnieniu zasobów konsorcjum NDI, co miało mieć związek ze stanem wyjątkowym wprowadzonym w Kazachstanie. Okazało się, że konsorcjum NDI nie było w stanie samodzielnie spełnić wymogu doświadczenia przy wykonywaniu robót drogowych postawionego w postępowaniu przetargowym. Nie wskazało też innego podmiotu udostępniającego zasoby w tym zakresie. W związku z tym, 21 stycznia br., GDDKiA musiała unieważnić wybór oferty konsorcjum NDI z 15 grudnia 2021 r.

Czterech z siedmiu wykonawców biorących udział w przetargu przedłużyło termin związania ofertą. Były to firmy: Intercor, Budimex, Polaqua i Strabag. GDDKiA przystąpiła do badania kolejnej najwyżej ocenionej oferty. Złożyło ją Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor z Zawiercia. W toku weryfikacji, wykonawca wykazał spełnienie warunków udziału w postępowaniu i potwierdził brak podstaw do wykluczenia. 23 marca 2022 r. oferta Intercoru została uznana za najkorzystniejszą. Realizację inwestycji firma wyceniła na 713,4 mln zł, czyli 73 proc. zaplanowanego na to zadanie budżetu GDDKiA. Jak wyjaśniają drogowcy, do 4 kwietnia bieżącego roku pozostałe firmy biorące udział w przetargu nie złożyły odwołania. Poprawność przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego zostało standardowo skontrolowane przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Zastrzeżeń nie było, co ostatecznie otworzyło drogę do podpisania umowy z firmą Intercor.

Realizacja odcinka S61 Łomża Zachód - Kolno, tak jak pozostałych odcinków pomiędzy Podborzem a Stawiskami, jest współfinansowana z Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Korytarz transportowy Via Baltica na terenie Polski biegnie od Warszawy drogą ekspresową S8 do Ostrowi Mazowieckiej i dalej drogą S61 przez Łomżę, Szczuczyn, Ełk i Suwałki do granicy w Budzisku. Na początku stycznia 2022 r. oddano do ruchu ponad 20 km nowej trasy S61 w woj. warmińsko-mazurskim. 

Z ponad 311 km przyszłej Via Baltica, kierowcy mają już do dyspozycji nieco ponad 200 km. Ponad 96 km to kompletny ciąg drogi ekspresowej S8 od węzła Powązkowska w Warszawie do Ostrowi Mazowieckiej. W ubiegłym roku otwarto cztery odcinki S61 o łącznej długości ok. 72 km. W połączeniu z funkcjonującymi wcześniej fragmentami wydłużyło tę ekspresówkę do ponad 105 km. Kierowcy mają do dyspozycji trasę od Śniadowa do węzła Łomża Południe, od węzła Kolno do końca obwodnicy Szczuczyna oraz od węzła Kalinowo (poprzednio Wysokie) do końca obwodnicy Suwałk. W tym roku, z realizowanych obecnie blisko 97 km, do ruchu przekazane będzie ok. 55 km.

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S61 Jak dojadę - Łomża