Via Carpatia ominie Białystok z daleka. 40 km S19 Choroszcz – Ploski z decyzją środowiskową
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2019-08-21
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla drogi ekspresowej S19 dotyczy niemal 40-km odcinka Choroszcz – Ploski wraz z fragmentem drogi krajowej nr 65. Decyzja została wydana 14 sierpnia bieżącego roku przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku z rygorem natychmiastowej wykonalności.
- Oznacza to, że możliwe jest przejście do następnego etapu prac, bez czekania na ostateczność decyzji (zakończenie ewentualnych procedur odwoławczych). Dlatego też, pod koniec tego roku, planowane jest ogłoszenie przetargu w systemie "Projektuj i buduj" dla całego zadania – informuje podlaski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Decyzja środowiskowa została wydana dla wariantu preferowanego przez GDDKiA., czyli przebiegu drogi ekspresowej S19 najdalej od Białegostoku. Zakres przedsięwzięcia obejmuje budowę niemal 40 km, dwujezdniowej drogi ekspresowej, a na niej 4 węzłów drogowych („Białystok Starosielce”, „Białystok Księżyno”, „Białystok Południe” i „Zabłudów”). Druga część zadania to budowa 14 kilometrowej jednojezdniowej drogi krajowej nr 65 Kudrycze – Kuriany – Grabówka. Całość będzie stanowić tzw. południową obwodnicę Białegostoku. W ramach inwestycji mają być też przebudowane krzyżujące się z drogą ekspresową S19 i nową „krajówką” istniejące drogi wojewódzkie, powiatowe i gminne. Ponadto wzdłuż dróg głównych (S19 i 65) powstaną dodatkowe jezdnie obsługujące ruch lokalny.
Południowa Obwodnica Białegostoku - mapa drogi ekspresowej S19 Choroszcz - Ploski. Mapa: GDDKIA
Droga ekspresowa S19 w Podlaskiem ma mieć 194 km. Analizowane są jednak różne warianty przebiegu trasy, co może spowodować, że będzie dłuższa. Pobiegnie od granicy z Białorusią w Kuźnicy przez Sokółkę, Korycin do Choroszczy koło Białegostoku, łącznie z południową obwodnicą Białegostoku i dalej na południe w kierunku Bielska Podlaskiego, Siemiatycz do Chlebczyna - do granicy woj. mazowieckiego z lubelskim. Według harmonogramów, droga ekspresowa S19 na Podlasiu ma być gotowa w 2025 roku.
Obecnie na etapie procedowania w RDOŚ jest jeszcze wniosek o decyzję środowiskową dla sąsiedniego odcinka S19, tj. Ploski – Chlebczyn. W tym przypadku chodzi o 69 km trasy, której częścią będzie obwodnica Bielska Podlaskiego w ciągu drogi krajowej nr 66. Długość samej obwodnicy to około 5,9 km. Wydanie decyzji zapowiadane jest na koniec października.
Droga ekspresowa S19 o długości około 570 km docelowo pobiegnie przez niemal całą Polskę wschodnią, połączy przejście graniczne z Białorusią w Kuźnicy Białostockiej z przejściem w Barwinku. Od 2015 roku droga S19 ma ustalony następujący przebieg: (Grodno) granica państwa - Kuźnica - Sokółka - Korycin - Knyszyn - Dobrzyniewo Duże - Choroszcz - Siemiatycze – S12 (Rudnik) - S12 (Dąbrowica) - Nisko – A4 (Rzeszów Wschód) - A4 (Rzeszów Zachód) - Barwinek - granica państwa (Preszow). Zgodnie z Programem Budowy Dróg i Autostrad wszystkie odcinki tej trasy są objęte realizacją.
Trasa Via Carpatia, w Polsce to m.in. droga ekspresowa S19. Mapa: MI
Droga S19 to część międzynarodowego szlaku via Carpatia. Szlak Via Carpatia - częściowo projektowany, częściowo realizowany i zrealizowany - liczy kilka tysięcy kilometrów. Jest to kluczowy korytarz transportowy łączący Europę Północną i Południową. Integruje systemy transportowe wielu krajów - Litwy, Polski, Ukrainy, Białorusi, Słowacji, Węgier, Rumunii, Bułgarii, Grecji, Chorwacji i Turcji.
Dotychczas w ramach szlaku Via Carpatia w Polsce do użytkowania oddano: obwodnicę Suwałk, obwodnicę Augustowa oraz jednojezdniowe obwodnice Kocka i Woli Skromowskiej oraz Międzyrzeca Podlaskiego w ciągu drogi S19, zachodnią obwodnicę Lublina w ciągu S19, trasę Sokołów Małopolski – Stobierna – Rzeszów Południe w ciągu drogi S19 i A4, odcinek drogi S12/S17 Dąbrowica – Lubartów.