W budowie trzy ostatnie odcinki trasy S3 na Dolnym Śląsku – postęp prac, terminy
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2021-01-08
S3 Polkowice (Kaźmierzów) – Lubin otwarcie w tym roku
Na północ od autostrady A4 trwa budowa ponad 14-kilometrowego odcinka S3 od węzła Kaźmierzów do węzła Lubin Północ. Zgodnie z nową umową obecny wykonawca (wyłoniony w przetargu po zerwaniu umowy z konsorcjum Salini i Pribex) ma 12 miesięcy na dokończenie robót i uzyskanie pozwolenia na użytkowanie (z wyłączeniem okresów zimowych trwających od 23 grudnia do 15 marca). Zakończenie robót przewidziane jest w II kwartale 2021 r.
Przełom na budowie S3. Od Lubina do Polkowic jedziemy nową jezdnią S3
Nowy wykonawca prowadził m.in. roboty mostowe, branżowe oraz przy układaniu nawierzchni. W efekcie od 20 listopada br. kierowcy mogą już korzystać z pierwszej jezdni drogi ekspresowej S3 pomiędzy węzłami Polkowice Południe i Lubin Północ. Udostępnionych zostało sześć kilometrów jezdni południowej, tj. jezdni w kierunku Legnicy, wyposażonej w trzy pasy ruchu i pas awaryjny. W pełnym zakresie udostępniono także węzeł Polkowice Południe (relacja z Polkowic na Lubin i z Lubina na Polkowice). Na węźle Lubin Północ otwarto wszystkie łącznice, za wyjątkiem relacji zjazdowej z DK3 na S3 w kierunku Legnicy, dla której przewidziany został objazd przez DK3 do węzła Lubin Południe. Na pozostałej części tego odcinka wykonawca prowadził zarówno roboty ziemne (górne warstwy nasypów), roboty konstrukcyjne w zakresie wykonywania nawierzchni (podbudowy z kruszywa, warstwy bitumiczne) oraz wykończeniowe (profilowanie i humusowanie skarp, humusowanie pasa rozdziału).
S3 do granicy z Czechami w Lubawce – zaawansowanie prac, terminy
W październiku 2018 r. drogowcy zawarli umowy z wykonawcami dwóch fragmentów trasy S3 od Bolkowa przez Kamienną Górę do Lubawki o łącznej długości 31,5 km.
Odcinek S3 od węzła Bolków do węzła Kamienna Góra Północ, z najdłuższym w Polsce tunelem drążonym w skale, będzie oddany do ruchu w II połowie 2023 r., natomiast odcinek od węzła Kamienna Góra Północ do Lubawki już w I połowie 2022 r.
Droga S3 w budowie: tunele na południu, obwodnice na północy
Mapa z przebiegiem budowanej drogi ekspresowej S3 Bolków - Lubawka. Mapa: GDDKIA
S3 Bolków - Kamienna Góra Północ
W ramach odcinka S3 Bolków - Kamienna Góra Północ zostanie wybudowana dwujezdniowa droga ekspresowa S3 o długości ok. 16,1 km. Każda jezdnia będzie miała po dwa pasy ruchu i pas awaryjny. Powstaną również dwa dwunawowe tunele drogowe - tunel TS-26 o długości ok. 2300 m, pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice, oraz tunel TS-32 o długości ok. 320 m niedaleko miejscowości Gostków. Ponadto na tym odcinku zostanie wybudowanych 15 obiektów inżynierskich, 13 przejść zwierząt oraz 39 przepustów. Zostaną wybudowane również drogi dojazdowe, a istniejąca sieć dróg zostanie odpowiednio przebudowana.
Po uzyskaniu 21 sierpnia 2020 r. decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) wykonawca przystąpił do prac w zakresie branży drogowej. Na odcinku pomiędzy węzłami Bolków i Kamienna Góra Północ przeprowadzono nadzory środowiskowe i archeologiczne, prace geodezyjne oraz wycinkę drzew i krzewów. Rozpoczęto również odhumusowanie, profilowanie i zagęszczanie podłoża, a także zakończono rozbiórkę obiektów. 5 grudnia br. rozpoczęło się drążenie dłuższego tunelu (TS-26). Pisaliśmy o tym tutaj:
Ciekawostki z budowy tuneli przez Sudety w ciągu drogi ekspresowej S3 Bolków – Lubawka
S3 Kamienna Góra - Lubawka (granica państwa)
Odcinek S3 Kamienna Góra - Lubawka o długości ok. 15,3 km, tak jak poprzedni, będzie miał po dwa pasy ruchu w obie strony wraz z pasami awaryjnymi. W ramach tego odcinka wybudowane zostaną trzy węzły drogowe - Kamienna Góra Północ, Kamienna Góra Południe i Lubawka. Poza przebudową istniejącego układu drogowego, sieci i infrastruktury towarzyszącej, wykonanych zostanie 17 obiektów inżynierskich w ciągu i nad drogą ekspresową S3 oraz 13 przepustów dla celów ekologicznych (przejścia dla małych zwierząt i płazów).
Decyzja ZRID umożliwiająca rozpoczęcie robót w terenie została wydana 31 sierpnia br. Na obszarze węzła Kamienna Góra Północ (Ptaszków) odhumusowano przyszły pas drogowy. Z kolei na węźle Kamienna Góra Południe przy użyciu palownicy rozpoczęto stabilizowanie podmokłego terenu i wzmacnianie podłoża pod budowany w tym miejscu węzeł drogowy.
Droga ekspresowa S3 jest kręgosłupem drogowym wzdłuż zachodniej granicy Polski, łączącym ze sobą trzy autostrady - A6, A2 i A4 oraz budowane i planowane drogi ekspresowe S6, S10 i S5.
Droga ekspresowa S3 startuje w porcie morskim Świnoujście (tu połaczy się z nowym tunelem drogowym). Na wysokości Goleniowa odbija od niej droga ekspresowa S6 dobiegająca obecnie do Koszalina , a docelowo do Trójmiasta. Niżej droga S3 łączy się z autostradą A6, obwodnicą Szczecina. Tu docelowo połączy się z drogą ekspresową S10 w kierunku Bydgoszczy i Torunia i dalej Warszawy. Mijając Gorzów Wielkopolski droga S3 przecina autostradę A2, umożliwiając połączenie z Poznaniem, Warszawą, ale także Berlinem i docelowo wschodnią granicą kraju. Omijając Zieloną Górę, Lubin na wysokości Legnicy łączy się z autostradą A4, dając możliwość podróży na zachód w kierunku granicy z Niemcami w Zgorzelcu i dalej Drezna, poprzez autostradę A18 w Olszynie w kierunku Berlina, a na wschód w kierunku Wrocławia, Katowic, Krakowa, Rzeszowa i granicy z Ukrainą. Na granicy z Czechami zakończy swój bieg wpadając w projektowaną drogę ekspresową R11, która prowadzić będzie przez Hradec Kralove do Pragi.
Trasa S3 jest też ważną drogą europejską. Stanowi fragment trasy międzynarodowej E65. Za pośrednictwem linii promowych zapewni połączenie Skandynawii z Czechami, i dalej przez Austrię, z portami basenu Morza Śródziemnego.