Wybrzeże czeka na drogę S6
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2013-08-28
Rozwiązaniem problemu byłaby budowa nowej drogi o parametrach trasy ekspresowej. Mieszkańcy Wybrzeża liczą, że sytuacja ta zmieni się za sześć - siedem lat, kiedy to starą szóstkę zastąpi nowa, bezkolizyjna droga ekspresowa S6. Jak wynika z planów projektowana droga S6 ma mieć dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu w każdą stronę. Droga zostanie poprowadzona w znacznej części po nowym śladzie, a możliwość wjazdu i zjazdu będzie możliwa przez węzły drogowe. Takie rozwiązania mają zapewnić, że ruch będzie odbywał się płynnie i wzrośnie bezpieczeństwo podróżujących.
- Realizacja drogi S6 zależy od tego, czy ta inwestycja zostanie ujęta jako zadanie realizacyjne w ostatecznym Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2020, który jest przygotowywany przez MTBiGM – zastrzega GDDKiA. Poniżej prezentujemy harmonogram prac dla poszczególnych odcinków (na podstawie informacji otrzymanych od GDDKiA).
• S6 – Goleniów – początek obwodnicy Słupska (z wyłączeniem projektowanej obwodnicy Koszalina i Sianowa i istniejącej Nowogardu) długość 162 km. Planowane ogłoszenia przetargu w systemie P&B - 04/06 2014 r. Realizacja zadania możliwa latach 2016-2018.
• S6 – Obwodnica Koszalina i Sianowa długość ok. 21 km. Realizacja zadania w systemie tradycyjnym. Planowana data ogłoszenia przetargu luty 2014. Planowana realizacja zadania 2014-2017.
• S6 - Gdańsk – Słupsk odc. Słupsk – Lębork długość 40 km. Możliwe ogłoszenie przetargu - 03.2015. Planowane lata realizacji 2016-2018 w systemie projektuj i buduj
• S6 - Gdańsk – Słupsk odc. Lębork – Gdynia długość 61 km. Możliwe ogłoszenie przetargu – 09.2014. Planowane lata realizacji 2016-2018 w systemie projektuj i buduj
• S6 - Gdańsk – Słupsk odc. w. Chwaszczyno – w. Straszyn wraz z obwodnicą Żukowa długość 32,7 km. Planowane lata realizacji 2017-2019 w systemie projektuj i buduj.
Wcelu sprawniejszej koordynacji prac budowa drogi ekspresowej S6 została podzielona na trzy zadania: Szczecin – Koszalin (116km), Koszalin – Słupsk (66 km) i Słupsk - Gdańsk (133 km). Budowa pomorskiego odcinka S6 czyli Obwodnicy Metropolitalnej i jej odcinka do Słupska ma kosztować około 9 mld zł. Około 5,3 mld zł potrzeba będzie na budowę dwóch odcinków na terenie województwa zachodnio-pomorskiego.
Oddziały Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Szczecinie i Gdańsku od lat przygotowują się do budowy trasy. W województwie pomorskim trwają ustalenia środowiskowe. Odcinek S6 od Słupska do Lęborka o długości 40 km jest dopiero na etapie prac projektowych. Gdański oddział GDDKiA planuje wystąpić z wnioskiem o wydanie decyzji środowiskowej jeszcze w IV kwartale tego roku. Gorzej przedstawia się sytuacja dla 61 km odcinka od Lęborka do obwodnicy Trójmiasta. W tym przypadku GDDKiA oddział w Gdańsku czeka na wydanie decyzji środowiskowej już ponad dwa lata.
Z kolei w województwie zachodniopomorskim od ponad dwóch lat gotowa jest ostateczna decyzja środowiskowa dla całego odcinka S6. Obecnie trwają zaawansowane prace przygotowawcze poszczególnych odcinków, tak by ruszyć z budową w nowej perspektywie finansowej 2014-2020.
- Prace dla S6 ze Szczecina do Gdańska prowadzone są etapami. Najbliższy to opracowanie koncepcji programowych odcinków S6 przebiegających przez województwo zachodniopomorskie. Droga ekspresowa S6 jest przygotowywana do realizacji w latach 2014-2020 – zaznacza Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Opracowywane są koncepcje programowe dla kolejnych 4 odcinków drogi ekspresowej S6 w województwie zachodniopomorskim. - Umowy na prace projektowe na odcinkach Goleniów – początek obwodnicy Nowogardu, koniec obwodnicy Nowogardu – Płoty – Modlimowo, Modlimowo – Kołobrzeg, Kołobrzeg – Borkowice – Koszalin zostały podpisane w marcu tego roku. Firmy mają na to 10 miesięcy od podpisania umowy. Koncepcje programowe będą wykonywały dwa biura projektowe, które złożyły najkorzystniejsze oferty w przetargu. Dla 2 odcinków położonych na wschód od Koszalina, czyli Sianów – Sławno i Sławno – początek obwodnicy Słupska została rozpoczęta nowa procedura przetargowa, ponieważ firma projektowa, której oferta była najkorzystniejsza w pierwotnym przetargu uchyliła się od podpisania umów. Całkowita długość wszystkich 6 odcinków dla których zostaną opracowane koncepcje programowe wyniesie 161 kilometrów – informuje GDDKiA. Efektem opracowanej dokumentacji będzie ogłoszenie przetargu na zaprojektowanie i wybudowanie drogi.
Ekspresowa droga S6 będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę (wraz z rezerwą terenu na 3 pas ruchu w pasie rozdziału) i pas awaryjny, połączenia z pozostałymi drogami będą możliwe przez węzły drogowe. Przebieg drogi został określony w wydanej w lipcu 2010 roku decyzji środowiskowej. Droga ekspresowa S6 będzie zaczynała się od węzła Goleniów Północ na przecięciu z drogą S3, następnie do miejscowości Modlimowo będzie biegła w zbliżeniu do istniejącego przebiegu z obwodnicami miejscowości znajdujących się na trasie. Za miejscowością Modlimowo droga odejdzie od obecnego przebiegu DK nr 6 w kierunku Kołobrzegu. Z kolei od Kołobrzegu droga będzie biegła po południowej stronie istniejącej DK nr 11, do połączenia z projektowaną obecnie obwodnicą Koszalina i Sianowa. Za obwodnicą Koszalina i Sianowa droga ponownie będzie przebiegać w pobliżu obecnego przebiegu DK nr 6.
W lipcu br. drogowcy zaprezentowali plany sytuacyjne obwodnicy Koszalina i Sianowa w ciągu S6. - W prezentowanych planach mogą zostać wykonane jeszcze drobne korekty jeżeli chodzi o obszar węzłów drogowych, przebieg trasy już nie będzie podlegał zmianom – zaznacza inwestor (GDDKiA). W grudniu tego roku planowane jest złożenie wniosku o wydanie decyzji o Zezwoleniu na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID) dla zadania - obwodnica Koszalina i Sianowa w ciągu drogi S6 wraz z łącznikiem do węzła Bielice w ciągu drogi S11. Przewidziana w okolicach Koszalina droga obwodowa ma mieć ponad 20 kilometrów długości i ma omijać w dużej części Koszalin i cały Sianów od północnej strony.
Zapisany w planach odcinek drogi ekspresowej S6 od węzła Wysoka na Obwodnicy Trójmiasta do Bożepola Wielkiego koło Lęborka i dalej w kierunku Szczecina nazywany jest potocznie Trasą Lęborską lub Trasa Kaszubską. Trasa Kaszubska znajduje się w korytarzu trasy Via Hanseatica. S6 będzie główną arterią komunikacyjną na północy kraju. Pozwoli na ominięcie Gdyni oraz tzw. Małego Trójmiasta Kaszubskiego.